PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تفاهم‌نامه‌ای که به گفته وزیر برای معافیت چاپ امضا شد،‌ اما معافیتی به همراه نداشت!

در حالی وزیر ارشاد از امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت اقتصاد برای معافیت چاپ و هنر خبر داد‌ه است که اساسا‌ً اسمی از چاپ در این تفاهم‌نامه نیامده است.

به گزارش  آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از تسنیم،‌ چندی پیش سید‌رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و در جمع خبرنگاران از امضای تفاهم نامه‌ای با وزیر اقتصاد برای معافیت مالیاتی نشر،‌ چاپ و هنر خبر داد،‌ تا هفته بعد از آن خبرنگاران شاهد امضای رسمی این تفاهم‌نامه در تالار وحدت باشند.

در حالیکه انتظار خبرهای خوشی برای معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران وجود داشت،‌ عدم درج واژه صنعت چاپ در این تفاهم‌نامه خبر داده شد.

در تفاهم‌نامه امضای شده بین دو وزارتخانه متاسفانه به صراحت کلمه«چاپ» نیامده بود با توجه به اینکه در این تفاهم‌نامه صحبت از اصلاح بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم است،‌ در تفاهم‌نامه مذکور جا داشت که به صنعت چاپ نیز اشاره می‌شد.گلایه با وزیر ارشاد در میان گذاشته شد و سه‌شنبه هفته گذشته نیز جلسه‌ای به منظور رفع این مشکل با جناب کاراندیش معاون توسعه،‌ مدیریت و منابع وزارت ارشاد برگزار شد.

 در این جلسه مقرر شد که نخستین کارگروهی که برای اصلاح بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که به موجب آن کلیه فعالیت‌های فرهنگی که از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند،‌ معاف از مالیات هستند،‌ تشکیل می‌شود‌، به موضوع معافیت صنعت چاپ بپردازد تا پیش از پایان دولت دو وزارتخانه بر سر این موضوع به تفاهم برسند.

 گویا بحث معافیت در تفاهم‌نامه مذکور به صورات کلی مطرح شده است،‌ با توجه به اینکه چاپ یک رسته است به آن اشاره نشده است،‌ البته با توجه به اینکه چاپ نیز یک فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود و مجوز فعالیت از وزارت ارشاد صادر می‌شود،‌ طبیعتا مشمول معافیت می‌شود.

 در تفاهمات دو وزارتخانه قرار بر این شده است که بخش‌هایی از صنعت چاپ مشمول معافیت شوند‌، ضریب‌هایی که مشخص خواهد کرد کدام بخش از صنعت چاپ معاف می‌شود‌، در کارگروه ویژه‌ای با حضور نمایندگان وزارت ارشاد و وصنعت چاپ مشخص خواهد شد.

معافیت مالیاتی صنعت چاپ حکایتی است که دفتر آن چند سالی است باز شده اما به سرانجامی نرسیده است. پس از معافیت مالیاتی ناشران در سال‌های گذشته امید این وجود داشت که چاپخانه‌داران فعال در بخش کتاب نیز بتوانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند،‌ اما وزارت اقتصاد و امور دارایی زیر بار این معافیت نرفت‌، تا اینکه با پیگیری‌های صنف در بهمن ماه سال گذشته در جلسه‌ای میان وزیر ارشاد و وزیر اقتصاد قرار شد تا کارگروه ویژه‌ای تشکیل و موضوع معافیت مالیاتی چاپ را پیگیری شود،‌ کارگروهی که تاکنون تشکیل نشده است.

تفاهم‌نامه امضا شده در اردیبهشت ماه نیز بر خلاف آنچه که وزیر ارشاد گفته بود،‌ به بخش‌های دیگری از فرهنگ از جمله هنر اختصاص داشته و نه تنها معافیت مالیاتی چاپ را حل نکرده،‌ بلکه به نظر می‌رسد،‌ تا حدودی بر ناممکن بودن آن نیز صحه گذاشته است‌، چرا که اگر قرار بر توافقی در این زمینه بود،‌ باید در همان تفاهم‌نام مسئولان ارشاد اقدامی انجام می‌دادند و به قول معروف تا تنور داغ بود،‌ نان معافیت چاپ را هم می‌چسباندند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه