PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به عوامل بی توجهی به صنعت چاپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از «چاپ» به عنوان یک صنعت حیاتی برای توسعه کشور نام برد و مهمترین علل بی توجهی به صنعت چاپ را سه عامل سرمایه، قوانین و آموزش برشمرد.
به گزارش آژآنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، «معصومه آقاپور علیشاهی» در گفت وگویی تاکید کرد، صنعت چاپ بسترساز توسعه کشور در بخش های مختلف است و در برنامه های توسعه و سند چشم انداز باید توجه لازم به این صنعت بشود.

وی افزود: درآمد جهانی صنعت چاپ در سال گذشته میلادی 850 میلیارد دلار بوده و باید تلاش کنیم سهم خود را از اقتصاد جهانی صنعت چاپ در اختیار بگیریم.

وی صنعت چاپ را محرک بسیاری از بخش های اقتصادی از جمله صنعت گردشگری عنوان و یادآوری کرد: صنعت گردشگری در جهان سالیانه بیش از 500 میلیارد دلار درآمد دارد و باید این صنعت از ظرفیت های صنعت چاپ برای رشد و توسعه خود به عنوان یک صنعت اشتغالزا استفاده کند.
آقاپور علیشاهی تاکید کرد، چاپ به عنوان ابزار انتقال دانش می تواند در توسعه فرهنگ کتابخوانی نقش کلیدی داشته باشد و باید شورای سیاستگذاری این صنعت با مشارکت انجمن علمی فناوری چاپ ایران شکل بگیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این مطلب که صنعت چاپ به عنوان ششمین صنعت جهان در بحث اشتغال و درآمد زایی، نقش محوری را در چرخه تولید و زنجیره ارزش محصولات دارد، از نقش زیربنایی آن در تحول اقتصادی و توسعه فرهنگی یاد کرد.
وی همچنین از نقش این صنعت در توسعه پایدار سخن به میان آورد و تصریح کرد: صنعت چاپ به معنای واقعی می تواند توسعه پایدار را در کشور محقق کند و از همین روست که می توانیم بگوییم صنعت چاپ یک صنعت حیاتی و زیربنایی برای کشور است و باید حمایت های لازم از این صنعت صورت بگیرد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، مهمترین علل بی توجهی به این صنعت چاپ را در سه عامل سرمایه، قوانین و آموزش ارزیابی کرد و گفت: این صنعت به واسطه هزینه سنگین فناوری و زود بازده نبودن، از سوی کشورهای جهان در شاخه بنگاه های متوسط دسته بندی می شود که فقط در سایه سرمایه گذاری و تعامل با بخش خصوصی به بالندگی خواهد رسید.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه ضعف قوانین را از دیگر عوامل نادیده گرفته شدن جایگاه این صنعت در پویایی اقتصادی در کشور عنوان کرد و به روز رسانی قوانین را از وظایف مجلس برشمرد.
آقاپور علیشاهی دیگر مشکل این صنعت را اختلاف در نوع نگاه به این صنعت دانست و افزود: فعالان و دست اندرکاران این صنعت به دلیل اختلاف در نوع نگاه به آن بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت سرگردان بودند که بالاخره این صنعت تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و امیدواریم مسائل و مشکلات آن با همکاری بخش های خصوصی و دولتی و حمایت مجلس برطرف شود.
وی درباره بحث آموزش نیز نبود حضور متخصصان رشته های علمی و مهندسی در این صنعت را به عنوان یک خلاء عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که صنعت چاپ، صنعتی بین رشته ای است، حضور جامعه علمی ما در رشته های فنی و مهندسی در این عرصه می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در توسعه صنعت چاپ باشد.
این نماینده مجلس یادآور شد: این صنعت با توجه به کاربردهای مختلف در حوزه هایی غیر از کتاب، مانند تبلیغات، بسته بندی، مهندسی ساختمان و دکوراسیون داخلی، دارای قابلیت بسترسازی صادرات غیرنفتی در کشور است و علاوه برکارکرد موثر آن در تولید ناخالص ملی، می تواند در کیفیت زندگی مردم نیز نقش بسزایی ایفا کند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه