PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

افزایش تعرفه واردات مرکب؛ مشکلی بر سر راه ناشران

میزان تعرفه واردات مرکب با افزایش 10 درصدی معضلی برای بازار نشر کشور است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، چندی پیش احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان گفته بود میزان تعرفه واردات مرکب 10 درصد افزایش پیدا کرده است و این اتفاق نارضایتی ناشران را به همراه داشته است. برای پی بردن به میزان این تاثیر، دو ناشر نظرهای تقریبا متفاوتی داشتند. یکی معتقد بود افزایش تعرفه واردات مرکب می تواند روی افزایش قیمت کتاب هایش تاثیر بگذارد، اما ناشر دیگری نظر متفاوت تری داشت.

تاثیر مضاعف افزایش قیمت مرکب روی قیمت کتابهای کودک

صفا امیری، مدیر مسئول نشر براق در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر افزایش 10 درصدی تعرفه وارادت مرکب بر افزایش قیمت کتاب گفت: هرساله چاپخانه‌ها تعدادی از تعرفه های وارداتی را افزایش می‌دهند. در سال‌های گذشته این امر فقط به دلیل افزایش دستمزد اتفاق می‌افتاد، اما بدون تردید افزایش تعرفه واردات مرکب روی افزایش نرخ کتاب تاثیر می گذارد. میزان این افزایش قیمت به وضعیت بازار کتاب بستگی دارد؛ اگر این رکود و بیکاری که در بازار نشر وجود دارد ادامه پیدا کند احتمال دارد بین ناشران رقابت ایجاد شود و این رقابت باعث شود افزایش قیمت کتاب به طور کامل به مشتری‌ها تحمیل نشود.

وی افزود: با افزایش قیمت مرکب، افزایش قیمت محسوس تری را به خصوص در کتاب‌های کودک و نوجوان شاهد خواهیم بود. شاید این افزایش قیمت در کتاب‌های معمولی بسیار محسوس نباشد ولی در کار من که ناشر کودک و نوجوان هستم، تاثیر بسیاری دارد.

مدیر مسئول نشر براق با اشاره به چگونگی تاثیر افزایش قیمت کتاب در میزان خرید کتاب‌های کودک و نوجوان بیان کرد: به طور کلی طبق آمارهایی که در بازار نشر ارائه شد، اگر کتاب‌ها را به دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال تقسیم کنیم، به غیر از کتاب هایی که آموزشی و کمک آموزشی هستند فعلا وضعیت بازار کتاب های کودک و نوجوان با فاصله زیاد ضعیف تر از کتاب های عمومی است. هرگونه افزایش قیمت کتاب کودک و نوجوان می تواند فاصله میان کتاب های این حوزه را با کتاب های عمومی افزایش دهد.

معضل بازار نشر قیمت کاغذ است نه مرکب

جواد نعمتی، مدیر مسئول نشر مایا نیز در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیر افزایش تعرفه واردات مرکب بر افزایش قیمت کتاب گفت: افزایش 10 درصدی تعرفه واردات مرکب نمی تواند تاثیر زیادی در افزایش قیمت کتاب بگذارد. قیمت چاپ کتاب در اثر این افزایش قیمت تعرفه تغییر زیادی نمی کند.کاغذ، قیمت سرسام آوری داشت و قیمت آن به میزان بالغ بر 15 درصد افزایش پیدا کرده است. کاغذ را باید معضل بازار کتاب قرار دهیم. میزان استفاده از مرکب در چاپ کتاب زیاد نیست. شاید مرکب در سه نوبت برای چاپ کتاب استفاده شود؛ بنابراین نمی تواند باعث شود قیمت کتاب به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

وی افزود: قیمت کاغذ اصلا کاهش پیدا نکرده است. کاغذی را که بندی 52 هزار تومان می خریدیم، هم اکنون به بندی 67 هزار تومان رسیده است. نمی توان درصد این افزایش قیمت را گفت، چون تعرفه ای برای کاغذ وجود ندارد. فعلا معضل بازار نشر قیمت کاغذ است. افزایش قیمت آن روی قیمت تمام شده تولید کتاب تاثیر می گذارد. در حال حاضر اگر افزایش قیمت کتاب در حوزه شعر باشد کتاب ها قیمت زیادی ندارند و معمولا قیمت هر کتاب شعر به 8 هزار تومان می رسد. چون کتاب 8 هزار تومانی این حوزه در نهایت به 9 هزار تومان می رسد افزایش قیمت کتاب در خرید مجموعه های شعر تاثیر زیادی نمی گذارد.

مدیر مسئول نشر مایا بیان کرد: با وجود آنکه افزایش تعرفه واردات مرکب به میزان 10 درصد روی کار ناشران عمومی تاثیر چندانی نمی گذارد و قیمت کتاب هایشان به میزان زیادی افزایش نمی یابد، برای ناشران کودک و نوجوان که با مرکب سر و کار دارند و تصویرگری بخش عمده ای ازکتاب های کودک و نوجوان را شامل می شود باید برای افزایش تعرفه واردات مرکب چاره ای اندیشید تا ناشران این بخش بتوانند در فضای بازار نشر کتاب های خود را عرضه کنند و با استقبال مخاطبان از آثارشان روبرو شوند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه