PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

همکاری چاپخانه‌داران ایرانی با چاپخانه‌داران اربیل عراق / توسعه مبادلات صادراتی در آینده نزدیک

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به نشست اخیر این اتحادیه با چاپخانه‌داران اربیل عراق گفت: امیدواریم با مساعد دولت ایران و اربیل عراق امکان صادرات به این منطقه توسعه پیدا کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در گفت‌وگو با ایبنا با ارائه‌ای از سابقه همکاری‌ این اتحادیه با اتحادیه چاپخانه‌داران اربیل عراق، گفت: در سال 2014 اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در اربیل عراق در قالب پاویون ملی چاپ و بسته‌بندی ایران حضور داشتیم و 12 شرکت فعال در حوزه چاپ از ایران در این پاویون حضور داشتند.

وی افزود: در این دیدارها گفته شد که نمی‌دانستیم که ایران در حوزه صنعت چاپ توانمندی دارد و این‌قدر پیشرفته است و تصور ما این بود که در زمینه صنایع دستی و خشکبار توانمندی دارد. اولین آشنایی آن‌ها با صنعت چاپ ایران در این نمایشگاه رخ داد.

عابدین با بیان اینکه ما به عنوان مجری پاویون از دست‌اندرکاران و فعالان چاپ اقلیم عراق دعوت کردیم به ایران بیایند، عنوان کرد: در این زمینه یک تفاهم‌نامه 13 ماده‌ای با اتحادیه چاپخانه‌‌داران اربیل برای توسعه همکاری‌های فعالان چاپ دو کشور امضا و ارتباطات خوبی در این زمینه حاصل شد.

وی یادآور شد: در آن زمان حدود 80 درصد بازار چاپ اقلیم کردستان در دست کشور ترکیه بود، متاسفانه در آن زمان داعش به اربیل حمله کرد اما با وجود تحریم‌ها بر علیه ایران تلاش کردیم این ارتباط را زنده نگه داریم و هر سال هم‌زمان با نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران از آن‌ها برای بازدید از نمایشگاه دعوت می‌کردیم.

لزوم همکاری دولت برای رفع موانع


عابدین با اشاره به نتایج حضور هیات چاپخانه‌داران اربیل عراق در ایران گفت: یکی از هیات‌هایی که هر سال در نمایشگاه چاپ تهران حضور داشتند، این گروه بودند و طی این سال‌ها معاملات خوبی در حوزه تهیه و تامین ماشین‌آلات، مواد اولیه و خدمات چاپی انجام شده است.

وی تاکید کرد: امسال نیز به دنبال حضور هیات چاپخانه‌داران اربیل عراق در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران، تعدادی دستگاه و ماشین‌آلات چاپ خریداری کردند و قطعات و خدمات فنی و مهندسی و ملزومات چاپی نیز سفارش داده‌اند.

عابدین با بیان اینکه این چاپخانه‌داران علاقه‌مند همکاری با فعالان چاپ ایران هستند، عنوان کرد: در دیدار دو روز گذشته نشستی با روسای اتحادیه چاپخانه‌داران اربیل عراق داشتیم تا مشکلات و موانع همکاری بین دو کشور را شناسایی کنیم و بتوانیم بازار بیشتری از سفارش‌های چاپی را به ایران اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در این نشست مشترک اعلام شد که مشکل اصلی مشکلی ارزی و گمرکی و سیستم‌های بانکی و نقل و انتقال پول است که ادامه کار را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است، این در حالی است که مسئولان اربیل عراق گفتند در زمینه انجام تبادل کاری با کشور ترکیه هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد.

عابدین درباره راهکارهای پیشنهادی در این نشست برای حل مشکلات تجاری بین دو کشور نیز توضیح داد: در نشست به این نتیجه رسیدیم که همکاری در سطح دولتی می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات را کم می‌کند و در این زمینه باید مدیران دولتی ایران و اربیل عراق را در این مساله درگیر کنیم و موقعیت را برای افزایش سطح مبادلات تجاری فراهم کنیم.

ظرفیت 20 میلیون دلاری چاپ کتاب درسی


وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش اربیل عراق سالانه تقریبا حدود 20 میلیون دلار کتاب به کشور ترکیه سفارش می‌دهد، گفت: این بازار ظرفیت بسیار خوب و قابل تاملی برای چاپخانه‌داران ایرانی است که می‌تواند در درازمدت به خروج از بحران و رکود کاری در میان صنعتگران ما کمک کند.

به گفته عابدین، در زمینه چاپ کتاب‌های درسی، کاری و فرهنگی نیز صحبت‌هایی شد تا از ظرفیت چاپخانه‌داران ایرانی که در زمینه تولید کتاب از دستگاه‌های مدرن و مجهزی برخوردار هستند به خوبی استفاده شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه خریداری ماشین‌آلات چاپ دست‌دوم و مستهلک نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست بررسی شد، عنوان کرد: برخی دستگا‌‌ه‌ها در ایران مستهلک شده و بهره‌وری مناسبی ندارد اما برای کشورهای دیگر به تناسب سطح تولید و تکنولوژی می‌تواند بهره‌وری داشته باشد.

عابدین گفت: در این زمینه قرار شد تعدادی از دستگاه‌های قدیمی را به این منطقه صادر کنیم تا بتوانیم از ارزی که از فروش این دستگا‌ه‌ها حاصل می‌شود، ارزش افزوده‌ای برای واردات محصولات جدید به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه انجام خدمات چاپی در ایران ارزان‌تر از کشورهای دیگر است، تاکیدکرد: همکاری چاپخانه‌داران و ناشران اربیل عراق با ایران بسیار مقرون به صرفه‌تر از کشورهای دیگر است و اگر مشکلات مرزی و ارزی برطرف شود می‌توانیم درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر خود را بیان کنید