PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

۳ نامه‌ای که جنتی نوشت و صالحی‌امیری پیگیری کرد

علی جنتی در روزهای پایانی صدارتش بر وزارت ارشاد در نامه‌هایی به وزرای صنعت و اقتصاد پیگیر برخی مطالبات چاپخانه‌داران شد که از مدت‌ها پیش مطرح شده بود. این روزها صالحی امیری نیز پیگیر این مطالبات شده است.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روزهای حضورش در ساختمان بهارستان در نامه‌هایی جداگانه به وزرای صنعت و اقتصاد و امور دارایی خواستار حمایت از صنعت چاپ شد. جنتی در نامه نخست به نعمت‌زاده وزیر صنعت خواستار قرار گرفتن ماشین‌آلات چاپ و کلیه امور مربوطه در زیرمجموعه وزارت صنعت شد. وی هم‌چنین در نامه‌ای دیگر خواستار بهره‌مندی صنعت چاپ و صنایع وابسته از بسته حمایتی 16 هزار میلیارد تومانی دولت شد.

نامه دیگر جنتی به طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی بود. او در این نامه تقاضا کرده بود که روند صدور برگ تشخیص از طرف سازمان امور مالیاتی متوقف شود تا کارگروهی از کارشناسان دو طرف تشکیل و در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و تعیین مالیات چاپخانه‌داران نسبتاً‌ معتدل شود، اما به فاصله کوتاهی پس از ارسال این نامه‌ها که به خواست اهالی صنعت چاپ انجام شده است،‌ علی جنتی از وزارت ارشاد رفتنی شد و جای خود را به صالحی امیری داد. وزیری که این روزها سکوت خبری را ترجیح داده و پیگیر برخی مطالبات جنتی نیز شده است.
علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی که از پیشنهاددهندگان این درخواست‌ها به وزیر ارشاد بود،‌ در این‌باره می‌گوید: پس از رفتن جنتی از وزارت ارشاد برای اینکه این مطالبات به فراموشی سپرده و دوباره روز از نو روزی از نو نشود،‌ به سراغ وزیر جدید رفتیم تا او پیگیر این مطالبات شود. خوشبختانه از طرف وزیر جدید نیز این پیگیری انجام شده اما هنوز پاسخی از وزارت صنعت و وزارت اقتصاد دریافت نشده است.
صنعت چاپ که از ابتدای دهه 90 به دنبال مشکلات اقتصادی در سایر عرصه‌های صنعت متحمل مشکلات ریز و درشت فراوانی شده بود‌، این روزها درگیر مالیات‌هایی است که به گفته اهالی این صنعت چندان با دخل و خرج چاپخانه‌ها جور در نمی‌آید. همچنین این صنعت سال‌هاست که در سایه نبود متولی مناسب نسبت به سایر صنایع مظلوم واقع شده و از تسهلات هر چند اندک وزارت صنعت برای صنایع بهره‌ای نبرده است. وزارت ارشاد به عنوان متولی فعلی این صنعت که همواره نیز نسبت به این تولی‌گری احساس ناخوشایندی داشته است؛ در دوره‌های متعدد تلاش کرده تا پای وزارت صنعت را به حوزه صنعت چاپ باز کند تا چاپخانه‌داران بتوانند از حداقل حقوق و مزایایی که برای صنایع وجود دارد،‌ بهره‌مند شوند. اما بنا به دلایلی هر بار این امر ناتمام باقی مانده است در دوره‌ای با تغییر دولت و در دوره‌ای دیگر با تغییر مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد. این بار نیز با تغییر وزیر ارشاد بیم این وجود دارد که باز این کلاف پر پیچ و خم پاره شده و روز از نو و رورزی از نو.
از این جهت، این انتظار وجود دارد که وزیر ارشاد جدید با جدیت بیشتری این امر را مطالبه کند تا یکبار برای همیشه تکلیف صنعت چاپ مشخص شده و بالاخره وزارت صنعت مسئولیت خود را در قبال این صنعت که می‌تواند رشد سودآور اقتصادی به همراه داشته باشد،‌ بپذیرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر خود را بیان کنید