به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، برخی فعالان صنعت بستهبندی با درک این شرایط، در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای چشمگیری برای ارتقا این صنعت انجام دادهاند. همزمان با بیست و سومین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشین آلات وابسته، شرکت آسان قزوین با هدف تقویت تولیدکنندگان ایرانی برای حضور قدرتمندتر در بازارهای داخلی و خارجی، جدیدترین تکنولوژیهای چاپ و بستهبندی خود را معرفی کرد.
مهندس مهرداد نباتچیان، مدیرعامل شرکت آسان قزوین با اعلام خبر تولید لیبلهای امنیتی در این شرکت گفت: آسان قزوین از ماه گذشته وارد عرصه تولید لیبل و اتیکتهای چسبدار شده و با افزودن یک دستگاه چاپ رول ۱۱ رنگ و دو دستگاه چاپ رول ۹ رنگ، توان تولید خود را افزایش داده است. در حال حاضر امکان تولید لیبل تا عرض ۴۲ سانتیمتر در مدلهای ترانسپرنت، کاغذ، آی. ام. ال، لیدهای آلومینیومی و ... مطابق با استاندارهای دنیا در شرکت آسان قزوین وجود دارد.
وی افزود: تنوع محصولات آسان قزوین بسیار زیاد است و در حال حاضر معتبرترین تولیدکنندگان محصولات لبنی، میوهجات، مواد غذایی و... جز مشتریان ثابت این شرکت هستند. در کارخانه آسان قزوین به منظور حفظ کیفیت محصولات، عمده فرآیندهای تولید کارتن و لیبل اعم از ساخت کلیشهها، تولید مرکب و تولید چسب نشاسته در کارخانه انجام میشود. علاوه بر این، سعی میکنیم با استفاده از کاغذ وارداتی مرغوب، کیفیت چاپ را نیز افزایش دهیم. در مجموع با رعایت استانداردهای متنوع سعی میکنیم هم «کنترل کیفیت» داشته باشیم و هم «مدیریت کیفیت.»
مدیرعامل شرکت آسان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در سایت کارتنسازی و جعبههای مقوایی و لیبلهای پشتچسبدار این شرکت در قزوین مشغول به فعالیت هستند. در شهرک صنعتی البرز نیز یک واحد جدید راهاندازی شده که در ماه اول ۵۵ نفر نیروی انسانی داشته و تا پایان سال به ۱۵۰ نفر میرسد. تکمیل فرآیند تولید این واحد، آسان قزوین را به بزرگترین تولیدکننده جعبههای مقوایی کشور تبدیل میکند. در حال احداث یک واحد تولید جدید در خرمدشت نیز هستیم که ظرفیت تولید فعلی را از ۶۰ هزارتن به ۱۵۰ هزار تن افزایش میدهد.
وی همچنین به توان صادراتی این شرکت اشاره کرد و افزود: کارتنهای تولیدی آسان قزوین به صورت غیرمستقیم صادر میشوند؛ چراکه به دلیل حجم زیاد کارتن، جابهجایی آن برای مسافتهای بیش از ۲۰۰ کیلومتر توجیه اقتصادی ندارد اما در زمینه لیبلهای پشت چسبدار میتوانیم به راحتی وارد بازارهای صادراتی شویم. لیبلهای امنیتی، تمبرهای مالیاتی روی سیگارها، تگ چایی و سایر محصولات مشابه را به زودی به اکثر کشورهای دنیا از ژاپن گرفته تا ونزوئلا صادرات میکنیم. چراکه به دلیل بهرهمندی از مدرنترین دستگاههای چاپ دنیا، کیفیت تولیدات آسان قزوین در حد استانداردهای جهانی است. ناگفته نماند که هزینه جابهجایی این محصولات نیز بسیار اندک است و به همین خاطر، صادرات آنها بسیار مقرون به صرفه است.
نباتچیان در مورد نقش بستهبندی در تقویت حضور برندهای ایرانی در بازارهای جهانی گفت: صنعت بستهبندی ایران، از نظر امکانات فنی هیچ ضعف یا کمبودی ندارد. مساله اساسی این است که تولیدکنندگان هنوز برای سرمایهگذاری روی بستهبندی محصولات خود توجیه نشدهاند. آنها باید مطئن شوند که این سرمایهگذاری، برای آنها ارزش افزوده و منفعت ایجاد میکند. تا زمانیکه این ارزش افزوده ایجاد نشود، تولیدکننده میلی برای استفاده از بستهبندی استاندارد و اصولی ندارد.
وی افزود: تولیدکنندهها همیشه به دنبال پایین نگه داشتن هزینه تولید هستند. بستهبندی در شرایطی توجیه پیدا میکند که تولیدکننده، به سمت برندسازی حرکت کند؛ تا زمانیکه بازار در انحصار یک یا دو شرکت باشد، برندسازی و بازاریابی و عرضه اصولی محصول چندان ضرورتی ندارد.
نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان چاپ اضافه کرد: برای توسعه صنعت بستهبندی لازم است بازارهای مصرفی از انحصار خارج شوند و برندهای متنوع داخلی و خارجی در بازار حضور داشته باشند. در این صورت برندسازی و به دنبال آن بستهبندی در اولویت تولیدکنندگان قرار میگیرد.
وی ضمن تشریح وضعیت این صنعت تاکید کرد: متاسفانه صنعت بستهبندی ایران علیرغم پیشرفتی که در زمینه کیفیت محصولات و تکنولوژیهای تولید دارد، به دو دلیل دچار چالش عمده است. اولین دلیل نبود زیرساختهای حمل و نقل استاندارد است. به عنوان مثال، در حال حاضر فرآیند حمل میوه در بیشتر نقاط کشور بهخصوص استانهای شمالی با استفاده از خودروی نیسان انجام میشود. به همین دلیل میوهها در معرض بارش باران و تابش مستقیم آفتاب و همچنین جابهجایی غیراصولی آسیب میبینند و تلفات محصولات بالا میرود. این در حالی است که میوه باید به صورت اصولی بستهبندی شده و روی پالت و توسط ماشینآلات انبارداری جابهجا شود. برای حمل بین دو شهر نیز باید از کامیونهای سقفدار استفاده شود.
نباتچیان در ادامه تاکید کرد: دلیل دوم، فروش مستقیم محصولات توسط باغداران به بازار است. باغداران به دلیل حجم اندک تولیدات اصلا امکان بستهبندی اصولی و ایجاد ارزش افزوده را ندارند. اگر باغداران کوچک، محصولات خود را به یک بنکدار بسپارند و او به صورت اصولی میوهها را در سردخانه انبار کرده و با بستهبندی استاندارد روانه بازار کند، نه تنها میزان تلفات کاهش مییابد بلکه ارزش افزوده بیشتری نیز ایجاد میشود. نبود این زیرساختها، فرصت پیشرفت بیشتر را از صنعت بستهبندی میگیرد.
شرکت آسان قزوین در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در جاده مخصوص کرج شروع کرد. از سال ۱۳۸۵ این شرکت، خط تولید خود را در قزوین راهاندازی کرد. این شرکت امروز با چاپ لیبلهای حاوی اطلاعات متغیر، کیو. آر. کد و چاپهای امنیتی، علاوه بر تولید انواع کارتن، مقوا و جعبه، به مدرنترین و تکمیلترین چاپخانه لیبل ایران نیز تبدیل شده است.