آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، متاسفانه با بررسی سرمایهگذاریهای یک دهه اخیر در صنعت چاپ و مقایسه آن با نیازهای بازار، بایستی اذعان داشت که بخش عمده سرمایهگذاری برای خرید فناوریهای نو و دست دوم بدون پشتوانه مطالعاتی نیازسنجی و امکانسنجی طرح بوده است.
از همین رو در حالی که در برخی حوزهها تقاضای کمی و کیفی مشتریان داخلی بیپاسخ مانده، در بخش دیگر واحدهای چاپ، روی به رقابتهای غیر حرفه و دهشت باری آوردهاند که عواقب ناخوشایند آن کم ریاد از رسانه ها شنیده می شود.
بیتردید مطالعه بازار و شناخت فرصتهای سرمایهگذاری مغفول مانده که کم هم نیستند میتواند موفقیت سرمایهگذاری در این صنعت، بخصوص در حوزه چاپ بستهبندی را که روز به روز تقاضای مشتریان افزایش مییابد، تضمین و تایید کند.
در شرایط فعلی که فضا برای حضور رقبای خارجی با سرمایه ها هنگفت مهیا شده، ضرورت توجه به این مهم مضاعف شده و نقش نهادهای صنفی و دولتی مرتبط را در ارایه مشاوره و راهکار به مدیرانی که به شدت با مسایل حاشیهای تولید درگیر هستند، برجسته میسازد، نکته ای که متاسفانه اکنون کاملا به فراموشی سپرده شده است.
فاینده پسا برجام اتفاق مهم اقتصادی را رقم زده و می زند که آهسته اما پیوسته شرکتهای بزرگ آسیایی و اروپایی وارد رقابت با واحدهای داخلی شوند، کمپانی هایی که هر کدام با بسیار باتجربه و کاملا مجهز به انواع تجهیرات تکنیکال و مدیران لایقب و کار آمد هستند .
در حال حاضر بخش فناوریهای تبدیلی بستهبندیهای انعطافپذیر، تولید فیلمهای پلیمری، تولید مواد مصرفی مقوایی اسپتیک، تولید جعبههای مقوایی لوکس، تولید ظروف پلاستیکی لوکس، تولید انواع لیبل و برچسب، تولید مقوا و... از جمله بسترهای مورد علاقه سرمایهگذاران خارجی در ایران است.
بنابراین در سال پیش رو ضرورت مطالعه بازار و نیازهای صنعت پیش از سرمایهگذاری بیشتر از هر دوره تاریخ این صنعت مورد نیاز دست اندر کاران چاپ و بسته بندی کشور است.
مطالعه بازار نیاز مبرم صنعت چاپ و بسته بندی کشور
بازار در همه سطوح همواره دچار تغییراتی است که وابسته به عوامل گوناگونی است. در این میان بی شک بازارهایی که به تغییرات جهانی و تکنولوژیکی توجه نکنند محکوم به فنا خواهند بود، نکته ای هم علم و هم تجربه آن را ثابت کرده است.