PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به بیست و دومین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران؛عطر و بوی چاپ در نمایشگاه بین المللی

دفتر بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی، پنجم دی ماه امسال در حالی بسته شد که بسیاری از اهالی چاپ امسال با امید بیشتر و رویکردی متفاوت به نمایشگاه آمده بودند.

 

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در مدت چهار روز برپایی نمایشگاه، از ساعت های آغازین، جمعیت زیادی برای ورود به سالن ها آماده بودند، جمعی از استادان، دانشجویان، فعالان چاپ و بسته بندی و مشتریان این صنعت به نمایشگاه آمده بودند تا کمی بیشتر درباره فناوری های نوین، دستاوردهای این حوزه، همچنین ماشین ها و دستگاه های چاپ اطلاعات کسب کنند. نمایشگاهی که به گفته بسیاری از بازدیدکنندگان، همچنین مسئولان و دست اندرکاران این صنعت، یکی از بهترین نمایشگاه های چاپ و بسه بندی در طول سالیان مختلف برگزاری بوده است. در این گزارش، مروری کوتاه بر این نمایشگاه داشتیم.

فراخوانی برای یک حضور پررنگ

دهم آبان ماه امسال بود که ثبت نام بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران، آغاز شد، فرم ها و اطلاعات از طریق سایت اطلاعرسانی نمایشگاه اعلان عمومی شد و هر یک از فعالان این صنعت بزرگ و بنیادین آمادگی خود را برای حضور در این رویداد مهم صنعتی در کشور اعلام کردند.

کانالی با 2 هزار عضو

کمی بعد از نخستین گام های ثبت نام نمایشگاه چاپ و بسته بندی، کانال رسمی تلگرام بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته با هدف تسریع امر اطلاع رسانی ، آغاز به کار کرد. این کانال به آدرس telegram.me/iranpackprint فعالیت می کرد. در طول دو ـ سه ماه پیش از برگزاری، بیش از دو هزار و 100 نفر ا ز فعالان و دست اندرکاران صنعت چاپ در این کانال عضو شدند و به صورت روزانه در جریان اخبار و برنامه های نمایشگاه قرار می گرفتند. این اطلاعرسانی که به صورت گسترده برای جمع بزرگی از اهالی چاپ پیش بینی شده بود، توانست در مدت زمان کوتاهی، اخبار این حوزه را در گستره وسیعی انتشار دهد. ز سوی دیگر سایت نمایشگاه به آدرس iran pack print.com نیز با طراحی برای انواع سخت افزار از قبیل تبلیت و موبایل و کامپیوتر های شخصی در این اطلاع رسانی نقش مهمی ایفا کرده است.

ارائه گواهی مالیات ارزش افزوده به غرفه داران

ارایه گواهی مالیات بر ارزش افزوده به غرفه گذاران سالهای گذشته و این دوره از نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران یکی دیگر از اقدامات مهم نمایشگاه امسال بود. در این میان، برخی از شرکت ها برای ارایه گواهی مالیات ارزش افزوده به اداره مالیات مراجعه کرده اند، که گواهی پرداخت به آنها ارایه شده است. تمام شرکت های که در نمایشگاه های چاپ و بسته بندی تهران که توسط شرکت صنوف برگزار شده می توانند با مراجعه به شرکت گواهی پرداخت مالیات ارزش افزوده را دریافت نمایند. با توجه به روند حاکم بر جامعه استقبال بسیار خوبی از سوی اهالی و دست اندر کاران صنعت چاپ و بسته بندی از نمایشگاه بین المللی تهران صورت گرفته، همچنین شرکت های خارجی نیز در این دوره حضوری فعال و گسترده تر خواهد داشت.

حضور 750 شرکت در 14 سالن

پس از ثبت نام و پیش بینی برنامه های مختل، حضور 750 شرکت داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی قطعی شد. این شرکت ها در 14 سالن مستقر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران جانمایی شدند. متراژ داخلی این نمایشگاه 15 هزار متر و بخش خارجی 2 هزار مترمربع بود و حدود 300 مترمربع محوطه باز در اختیار داشتند. همچنین امسال نسبت به سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی 20 درصد افزایش فضا داشتند. این در حالی است که امسال نسبت به سال گذشته 34 هزار متر مربع فضای متقاضی داشتیم. به همین دلیل امسال نسبت به سال گذشته سالن‌های شماره 6، 7 و 27 نیز به سالن‌های نمایشگاه اضافه شده‌اند.

جانمایی گروه ـ کالایی

یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه امسال، جانمایی گروه ـ کالایی غرفه ها در سالن های مختلف بود، موضوعی که موجب شده بود مخاطبان هر رسته و گروهی با توجه به سالن ها و غرفه داران از آن بخش ها بازدید کنند. در این زمینه، رئیس هیات مدیره شرکت صنوف تولیدی، با اشاره به تعریف گروه ـ کالایی سالن های نمایشگاه امسال، گفت: دسته بندی کالایی سالن های نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته منظم تر شده، از سوی دیگر این موضوع موجب شده است که دسترسی مخاطبان به تولیدکنندگان بخش های مختلف تسریع شود.

جلیل غفاری رهبر با بیان این مطلب افزود: سالن ها امسال در پنج گروه اصلی و پنج گروه فرعی پیش بینی شده اند و به عنوان مثال تمام فعالان چاپ افست، لیبل چسب، ماشین سازان، کارتن سازان، سررسید سازان و ... هر یک در سالن مجزا جانمایی شده اند. جانمایی فعالان هر رسته در یک بخش، موجب می شود که علاوه بر افزایش توان رقابتی در میان تولیدکنندگان، زمینه استفاده از تجارب کاری و فعالیتی هر یک از گروه ها نیز تقویت شود، در این میان نیز زمینه ای فراهم شده است تا مخاطبان با حضور در سایت نمایشگاه، بتوانند با ورود بر هر سالن، نام سالن، فهرست شرکت کنندگان و غرفه داران را مشاهده کنند.

نقش پررنگ کشورهای خارجی

امسال تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بود و کشورهای آلمان، چین، دانمارک، کره، ژاپن، ایتالیا، سوئد، اتریش، فنلاند، ترکیه، فرانسه، اسپانیا، تایوان، تایلند، هند، سنگاپور، سوئیس و برزیل در نمایشگاه حضور پررنگی داشتند. از قبل نمایشگاه، در بخش خارجی نمایشگاه رایزنی‌های خوبی با هدف هرچه پُربارتر شدن این بخش صورت گرفت، به طور مثال امسال از کشور آلمان افزون بر 10 نفر در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش آموزشی و فنی حضور خواهند داشت. همچنین اتحادیه چاپخانه‌داران کردستان عراق به‌منظور انعقاد قراردادهای مختلف در بخش آموزشی در نمایشگاه حضور دارند.

تبلیغات محیطی وسیع

امسال نسبت به سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی به لحاظ پوشش خبری گستره وسیعی داشت، در سطح شهر و در خیابان اصلی نمایشگاه تبلیغات نمایشگاه ارائه شد. همچنین برای شناساندن بیشتر این نمایشگاه تیزرهای تلویزیونی پخش شد.

سالنی برای هایدلبرگ

نمایشگاه امسال شاهد حضور ویژه و پررنگ شرکت هایدلبرگ در نمایشگاه بودیم. به این منظور 15 روز پیش از بازگشایی نمایشگاه، سالن ویژه این شرکت که سالن 20 و 22 بود، در اختیار آنها قرار داده شد خواهد گرفت تا نسبت به نصب ماشین‌آلات خود اقدام کنند. این شرکت در یک برنامه از پیش تعیین شده، ساعت به ساعت توضیحات مربوط به هر ماشین را توسط کارشناسان خبره خود در حضور مردم و بازدیدکنندگان ارائه می داد و جالب این که یکی از پربازدیدترین سالن های نمایشگاه امسال بود که با نگاهی وسیع و کارهای مختلف، دستگاه ها و ماشین آلات خود را به نمایش گذاشته بود. در این میان، پذیرفتن شرکت هایدلبرگ برای حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی پس از چندین سال اتفاق خوبی بود، این حضور با درک این‌که صنعت چاپ ایران به ارتقا تکنولوژی نیاز دارد و برای پایدار بودن در تولیدات داخلی و صادرات نیاز به بازسازی و نوسازی دارد صورت گرفت.

شش کارگاه آموزشی پربار

یکی از ویژگی های بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی، برپایی شش کارگاه آموزشی به صورت روزانه در روزهای دوم تا چهارم نمایشگاه بود. این کارگاه ها که با حضور استادان و کارشناسان خبره حوزه چاپ برگزار شد، با استقبال کم نظیر و بی نظیری از سوی بازدیدکنندگان و مردم روبرو شد و هر کارگاه با حداکثر ظرفیت برگزار می شد و گاهی حتی سالن هایی که پیش بینی شده بود، پاسخگوی نیاز شرکت کنندگان نبود. این کارگاه ها در سالن 18، غرفه 27A برگزار می شدند. در این میان، نخستین کارگاه آموزشی با موضوع «اهمیت جوهرافشان در آینده صنعت چاپ» با حضور دکتر سلیمانی از ساعت 10 و سی دقیقه برپا شد. همچنین کارگاه دیگری با عنوان «چاپ دیجیتال» توسط مهندس شاهین روحانی از سوی مرکز علمی ـ کاربردی شماره پنج تهران در ساعت 13 برگزار شد. همچنین در روز سوم نمایشگاه نیز کارگاه آموزشی «آشنایی با اصول مدیریت رنگ در صنعت چاپ» صبح جمعه چهارم دی ماه همزمان با سومین روز بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران با حضور مهندس محمودی برپا شد. در روز چهارم و آخر نمایشگاه نیز 2 کارگاه «چاپ روی بسترهای غیرجاذب پلیمری PP، OPP، PE، PET» و کارگاه «کاغذشناسی در چاپ افست» توسط مهندس مهدی ناظمی پناه از ساعت 13 تا 15 برگزار شد.

تجلیل معاون وزیر از 4 غرفه برتر

از جمله اقداماتی که در طول سالیان مختلف برگزاری شاید کم نظیر باشد، این بود که چهار غرفه برتر بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران توسط حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران تجلیل شدند. شرکت های ایران روتاتیو، ایران دار، کارتن میهن و چاپ صفا به دلیل حضور فعال، مستمر و گسترده در نمایشگاه امسال توسط معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تجلیل شدند. این چهار غرفه با برنامه های متعدد، غرفه سازی بسیار زیبا و نمایش و توضیح محصولاتشان زمینه بازدید بهتر و موثرتر بازدیدکنندگان در نمایشگاه را فراهم کرده بودند. به طور کلی در سالهای گذشته استقبال زیادی توسط چاپخانه داران انجام نمی شد اما امسال برای نخستین بار دستگاه ها و ماشین های چاپ در نمایشگاه حضور پررنگی دارد و رنگ و بوی چاپ در فضا پیچیده بود.

تقدیر از بانوان محجبه غرفه دار

ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران از بانوان محجبه غرفه دار در این نمایشگاه تقدیر کرد. تعدادی از بانوان غرفه های نمایشگاه که در طول برگزاری نمایشگاه، حجاب اسلامی را رعایت کرده بودند، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد. این اقدام همزمان با روز آخر نمایشگاه چاپ و در ساعات پایانی با هدف ارج نهادن به حجاب برتر انجام شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر خود را بیان کنید