PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

گذار صنعت بسته بندی ایران در یکسال گذشته

 کتاب سال بسته بندی هر ساله در زمان نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران به مدیریت مهندس رضا نورایی منتشر می شود و رویدادهای سال گذشته صنعت بسته بندی را بازنگری می کندو امسال و در شماره نهم این کتاب سردبیر آزانس خبری چاپ و بسته بندی ایران رویدادهای این بخش را در قالب یک مقاله بررسی کرده است.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ابوالفضل ایمنی نوشت: از زمان توسعه صنعت پتروشیمی در کشور بازنگری در فروش نفت خام بوجود آمد. بازنگری که علاوه بر اشتغال زایی کمک شایانی به جلوگیری از خام فروشی بود. اما این پایان ماجرا نیست و باید صنعت پتروشیمی ایران به صنایع زیر دست تر مانند بسته بندی تبدیل گردد.
روشی که علاوه بر توسعه مداری صنعتی باعث ایجاد اشتغال قابل توجه و مهمتر ایجاد ارزش افزوده دوچندان برای کشور و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد.
  بدون شک دهه آینده مبتنی بر درك فرصت های جدید و دفع تهدید ها خواهد بود و باید گفت که آینده، امتدادی از زمان حال است. بنابراین باید با پیش بینی عوامل محیطی ، استراتژی خود را برای استفاده هرچه بهتر از فرصت های فردا و منابع موجود تنظیم کرد.
صنعت بسته بندی ایران در طول یک سال گذشته در دوران گذار خود ادامه مسیر داده و رواج بسته بندی های کوچک و شخصی سازی آنها گواه این مدعا است.
هرچند می بایست گفت قابلیت ما در پیش بینی آینده محدود است زیرا حتی تغییر یک پدیده به ظاهر کوچک ممکن است منجر به تغییرات عمده ای گردد . برای استفاده و بهره مندی از فرصت ها لازم است در ابتدا، قواعد حاکم را به درستی شناخت و یا قواعد شناخته شده ای را حاکم کرد. جهان امروز بصورت مداوم در حال هوشمند شدن است و نقش دیجیتالیسم سرعتی مضاعت به آن داده، هر چند شناخت این قواعد فقط منحصر به پارادایم های جاری، نخواهد بود و خصوصا در دنیای کسب و کار، تغییر پارادایم ها همواره مطرح می باشد.
 هر اختراع یا تکنولوژی جدید، قواعد کار را در حد خود تغییر خواهد داد. بر این اساس بسیاری از سازمانها و موسسات برای شناخت قواعد پارادایم های آینده تلاش می کنند و می توان گفت امروزه آینده گرایی خود یک علم است و مکانیزم ها و روشهای متفاوتی برای پیش بینی آینده مورد استفاده قرار می گیرد. برای انتفاع باالقوه ای که در فرصت ها وجود دارد می بایستی عوامل متعددی در کنار هم شکل گرفته و یا به عبارتی عوامل کاملی به وجود آیند تا آن منافع در فرصت به فعلیت برسد.
 البته قبل از طرح این موضوع می بایستی فرصت های موجود بازار کسب و کار درک شده باشند و حساسیت ذهنی لازمی وجود داشته باشد تا پتانسیل نهفته در پدیده ها را بخوبی جستجو نمایند.
سال گذشته مشکل عرضه و تقاضا برای چاپخانه های بسته بندی گامهای صنعت بسته بندی کشور را کند کرده بود. مشکلاتی مانند:
«تولید کنندگان فیلم های بسته بندی BOPP خود دارای چاپخانه هستند که این امر سبب بروز اختلاف بین قیمت اعلام شده به سفارش دهنده توسط چاپخانه ها و تولیدکنندگان فیلم مجهز به چاپخانه گردیده بود که واسطه ها و سفارش دهندگان بازار چاپ از این اختلاف قیمت و حاشیه ایجاد شده بهره اصلی را می بردند.
دخالت اصناف در کار یک دیگر، اکنون چاپخانه ها نیز اقدام به تولید مواد غذایی و بسته بندی نموده اند که در نهایت موجب خنثی شدن واحد های تولیدی خواهد شد.
حاشیه سود بسیار پایین و از فروش فیلم در قیمت تمام شده سودی عاید چاپخانه ها نمی شد. این در حالی بود که قیمت فیلم و سایر هزینه ها  رشد چشمگیری داشته اند و تعرفه های نا متعارف واردات نیز باعث شده عده ای از این موضوع سوء استفاده کنند. دلیل اصلی افزایش قیمت تمام شده در کشور عوارض گزاف ورود مواد اولیه از خارج و عدم صرفه در واردات این مواد است.  برای کاهش تعرفه واردات نیاز به انسجام این دست از صنعت چاپ و بسته بندی بود.
یکی از نکات قابل توجه دیگر اینکه 55درصد از صادرات غیر نفتی پلیمری هستند ولی بعلت گرانی قیمت انواع فیلمها صنعت چاپ بسته بندی صادرات ندارد که این معضلی برای کشور و سرمایه گذاری های انجام شده بوده و هست.
به غیر از فیلم BOPP مواد اولیه دیگری نیز در داخل موجود است، اما هنوز بصورت دقیق و بنیادی سرمایه گذاری و روش های تولید آنها بررسی نشده و نیاز به واحد مشاوره ای جهت سرمایه گذاری  بیش از پیش در این صنعت احساس می شود.
چاپخانه های بسته بندی و تولید کنندگان بسته بندی که فیلم خریداری می کنند بدون محاسبه صنعتی قیمت تمام شده و زیر قیمت می فروشند که در اینجا خلع آموزشی وجود دارد.
آموزش قیمت تمام شده صنعتی باید بصورت گسترده در دستور کار قرار گیرد و کارگاه تخصصی قیمت تمام شده بخش چاپ بسته بندی برای آشنایی با روش های محاسبات صنعتی نیاز امروز این صنعت است.
نکته دیگر اینکه کیفیت در حال مشابه شدن است، اکنون اهرم کیفیت در قیمت نهایی کمتر تاثیر دارد. تولید کنندگان بسته بندی و چاپخانه های مربوطه باید نسبت به اعلام قیمت اجماع نظر داشته باشند.»

 

موارد فوق مشکلاتی بود که چاپ بسته بندی و صنعت بسته بندی کشور در طول سال گذشته کم و بیش با آن دسته و پنجه نرم کردند. در این میان حضور چند تولید کننده انواع فیلم های مورد استفاده  صنعت بسته بندی و چاپ بسته بندی به نوعی بازار عرضه و تقاضا را متوازن کرد.
 از سوی دیگر تاثیر گذارترین اتفاق چهار دهه اخیر بر روند اقتصاد کشور یعنی مذاکرات گروه 5+1 و برجام باعث شد تا نگاه های تولید کنندگان و چاپخانه های بسته بندی به این اتفاقات احتیاطی در تولید و سرمایه گذاری بوجود آورده است.
تغییر جهت دیگری که در بازار بسته بندی کشور در طول سال گذشته شکل گرفت توجه افکار عمومی تولید کنندگان به اهمیت بسته بندی های کوچک و چاپ لیبل بود.
 طی چهار سال گذشته اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران سیاست مبنی بر توجه به بازار های کمتر دیده شده در صنعت چاپ و بسته بندی در دستور کار خود قرار داد که به نوعی امسال بلوغ پیدا کرد و به بار نشست.
پس از اولین کنفرانس تخصصی چاپ لیبل و بسته بندی های کوچک در تیرماه 1389که توسط این اتحادیه برگزار شد توجه ها به این بخش بیشتر و بیشتر شد.
امسال در بیستمین دوره لیبل اکسپو اروپا سومین حضور تیم پژوهشی تحقیقاتی ایرانی که به نوعی پربارترین آنها نیز بود به همت این اتحادیه رقم خورد.
هیات ایرانی با حضور در این نمایشگاه با فناوری‌های ‌روز دنیا در صنعت چاپ لیبل و بسته بندی های کوچک آشنا شد و با مذاکراتی با چاپخانه‌داران و صنعت‌گران سایر کشورها به ارتقا و ترویج این بخش مهم از صنعت چاپ بسته بندی کشور کمک کرد.
اما ماحصل عملکرد این چند سال چه بود و باید پرسید که این اتحادیه چه دستاوردی در این راستا داشته است، بنا به آمارها و تحقیقات صنعت چاپ لیبل از چهار سال پیش تا کنون رشد صدرصدی در توسعه و تجهیز ناوگان تولیدی در کشور داشته است و این درحالی است که بازار ماشین آلات چاپ لیبل از گزند ماشین آلات دست دوم و مستهلک در این دوره نوسازی در امان مانده است.
در لیبل اکسپو 2015 اروپا بنا به گفته یک نمایندگی معتبر ماشین آلات چاپ لیبل دو دستگاه ماشین در نمایشگاه به نتیجه نهایی رسیده و این درحالی بود که همین کمپانی مدعی است که در شش ماه اول امسال چهار دستگاه دیگر به چاپخانه های این بخش کشور فروخته شده است.
از سوی دیگر آغاز بکار نمایندگی یک شرکت شناخته شده از آسیای شرقی نیز توسط یکی از صنعتگران در طول زمان نمایشگاهکلید خورد که در همان ابتدا مذاکرات فروش اولین دستگاه صورت پذیرفت.
یکی از اعضای گروه تحقیقاتی که برای اقتتاح بخش چاپ و تجهیز بخش پیش از چاپ لیبل به نمایشگاه آمده بود مذاکرات نهایی خود را برای خرید انجام داد.
همچنین نماینده ایرانی یک شرکت صاحب نام چینی از مذاکرات موفق برای فروش یک دستگاه به چاپخانه های ایران خبر داد. در همین راستا نیز مدیران و بخش بازرگانی یک شرکت غیر مرتبط با چاپ که چندی است وارد عرصه چاپ شده فعالیت های گسترده ای برای بخش مواد اولیه و نصب ماشین آلات جدید در این دوره داشتند. این شرکت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی دبی نیز حضور فعال داشت.
مذاکرات گسترده ای توسط یک چاپخانه دار صاحب نام ایرانی برای خریدار چند دستگاه ماشین چاپ لیبل با برندهای معتبری چون مارک اندی و نیلپر صورت گرفت.
بطور کلی این دوره از لیبل اکسپو اروپا پربارترین نمایشگاه بخش لیبل برای صنعتگران ایرانی تاکنون بود.پس از لیبل اکسپو نیز خبرهای نصب ماشین آلات چاپ لیبل از سوی نمایندگی ها اعلام شد.
اما به نوعی باید گفت که بیست و دومین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران در راستای توسعه صنعت چاپ لیبل و بسته بندی های کوچک آوردگاهی قابل توجه خواهد بود.
 با نگاهی به لیست ثبت نام کنندگان شاهد حضور گسترده چاپخانه های لیبل و تهیه کنندگان مواد اولیه ایرانی خواهید شد. از سوی دیگر شرکت های مصرف کننده بسته بندی های کوچک نیز حضوری فعال دارند.
در بیرون مرزها ایران و در همسایگی مان توجه کامل صنعت چاپ و بسته بندی ترکیه به این بخش نیز از دیگر نکات مهم یک سال اخیر است. ترکها تدارک ویژه ای برای نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران دیده اند و به نوعی سعی دارند بازار را بدست گیرند.
 چین نیز در این مقال بیکار ننشسته و سعی در توسعه بازار خود در بخش بسته بندی های کوچک و چاپ لیبل دارد. تمام این نکات در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی با صرف هزینه ها گزاف برای نصب و راه اندازی ماشین آلات پیشرفته در این بخش علنا درباره ی بازار بسته بندی ایران سخن گوید.
 بازار بکر صنعت چاپ و بسته بندی ایران در بخش لیبل، بسته بندی های کوچک و بزرگ فضایی بسیار قابل توجه و مهیا برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که مطمنا تغییراتی بنیادین و بزرگی در پیش خواهد داشت. این بازار مستعد و بزرگ اکنون درحال رنسانسی بزرگ و تاریخی است، رنسانسی با دستمایه پسا تحریم.
نیاز امروز صنعت چاپ و صنعت بسته بندی مدیریت استراتژیک در این گذار است که با استفاده از فرصت ها و قوت ها بتوان بر ضعف ها و تهدید ها غلبه کرد.
 در این مقال شرکت ها و سازمانهای موفق، آنهایی هستند که نسبت به فضای پیرامونی خود مانند کسب و کار و رویدادهای آن حساس و به نوعی آن را رصد می کنند، در اینجا باید خاطرنشان کرد که فرصت ها و قوت ها دو مقوله متفاوت هستند و معمولا براساس مدل های مدیریت استراتژیک، فرصت ها و تهدید ها در بیرون سازمان  صنعت یا نهاد بوده و قوت ها و ضعف ها در درون نهفته است.
 در این برهه زمانی گذار از سنتی به صنعتی و مدرنیسم بزنگاهی است که اگر تدارک و تدبیر برای آن دیده نشود عواقب ناخوشایندی برای صنعت بسته بندی و صنایع وابسته به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر خود را بیان کنید