نگاهی دقیق تر به دورپا المپیک صنعت چاپ
سابقه نمایشگاه چاپ و تجهیزات چاپی دروپا به عنوان بزرگترین نمایشگاه چاپ بین المللی در جهان به سال 1951برمی گردد نمایشگاهی که ابتدا هر چهار سال یکبار برگزار می شد و از این دوره قرار است که هر سه سال یکبار در دوسلدورف آلمان برگزار شود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه دوسلدورف در ایالت نورت وستفالن آلمان برگزار می شود و مورد استقبال صنعتگران حوزه چاپ قرار می گیرد وهزاران کارشناس متخصص در قالب شرکت های معتبر و بزرگ چاپی در دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. واژه دروپا مرکب از دو واژه آلمانی druck و papier یعنی همان print و paper است.
شرکت ها و برندهای مطرحی چون Agfa Graphics, Océ N.V., Muller Martini, EIZO, Hewlett-Packard, Punch Graphix, Flint Group, Heidelberger Druckmaschinen, Manroland, Kern, Pitney Bowes, Xerox, Kodak, Canon, Transeomedia, DirectSmile, Konica Minolta, Ricoh, Martin Automatic, Komori Corporation, Fujifilm, Siegwerk, Inspectron and Koenig & Bauer AG و بسیاری از شرکت های نام آشنای دیگر با ارائه محصولات به روز خودسعی دارند که آخرین دستاوردهای این حوزه را به جهانیان عرضه کنند.
جدول تاریخچه مشخصات نمایشگاه دروپا از ابتدا تا امروز
سال برگزاری نمایشگاه |
فضای نمایشگاه به متر مربع |
بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف |
غرفه داران از کشورهای مختلف |
مهمترین رویدادهای هر دوره |
رئیس |
1951 |
18,450 |
195,185 |
527 from 10 |
"Platen Press" with 5.000 printed sheets/h |
Hubert Sternberg |
1954 |
35,000 |
226,388 |
764 from 13 |
Stereotype-engraving machine |
Hubert Sternberg |
1958 |
43,000 |
185,936 |
688 from 13 |
Phototypesetting |
Hubert Sternberg |
1962 |
48,000 |
180,483 |
678 from 16 |
Offset printing |
Hubert Sternberg |
1967 |
57,785 |
214,694 |
945 from 19 |
Stacker |
Hubert Sternberg |
1972 |
100,789 |
268,713 |
958 from 27 |
Small offset printing with 8.000 sheets/h |
Kurt Werner |
1977 |
99,639 |
284,806 |
1108 from 22 |
UV-hardening colors |
Kurt Werner |
1982 |
104,291 |
293,059 |
1275 from 29 |
Web offset printing |
Kurt Werner |
1986 |
122,711 |
373,656 |
1465 from 33 |
Data Exchange |
Kurt Werner |
1990 |
126,811 |
444,214 |
1760 from 36 |
Fully digitized machines and secondary systems |
Kurt Werner |
1995 |
142,056 |
385,098 |
1670 from 44 |
Computer to plate |
Hans-Bernhard Bolza-Schünemann |
2000 |
158,875 |
428.248 from 171 |
1943 from 50 |
Complex solution providers |
Albrecht Bolza-Schünemann |
2004 |
161,000 |
394.478 form 127 |
1866 from 52 |
Networking, Book-on-Demand |
Albrecht Bolza-Schünemann |
2008 |
175,272 |
389,993 |
1968 from 53 |
Digital technologies |
Albrecht Bolza-Schünemann |
2012 |
165,159 |
314,500 |
1844 from 52 |
Hybrid-Technologie, Nano ink, Printed electronics |
Bernhard Schreier |
2016 |
Claus Bolza-Schünemann |
این جدول می تواند بهانه ای باشد برای تحلیل تاریخچه و کیفیت نمایشگاه دروپا. اگر با کمی دقت به جدول برگزاری نمایشگاه در سالهایی که برگزار شده است توجه کنیم به نکات جالب و قابل توجهی بر می خوریم به عنوان مثال بر اساس این جدول متوجه خواهیم شد که تعداد بازدیدکنندگان دوره های مختلف دچار نوساناتی بوده است.
در نمایشگاه سال 1954 با اینکه غرفه داران مثل دوره های گذشته افزایش یافته اند اما تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه تا سال 1962 کاهش یافته است که مسلما نحوه مدیریت آن نمی تواند عامل این کاهش بازدیدکنندگان باشد چرا که مدیریت نمایشگاه از سال 1951 تا 1967 توسط یک نفر یعنی «هابت استمبرگ» مدیریت می شده است که باید علت افت بازدیدکنندگان را شاید در شرایط اجتماعی آلمان آن دوره جستجو کرد. سال 2008 نمایشگاه بیشترین بازدیدکننده را داشته است که این آمار در آخرین نمایشگاه یعنی سال 2012 نسبت به دوره قبل یعنی 2008 با وجود رویدادهای مهم این دوره یعنی فن آوری هایبرید، جوهرهای نانو، چاپ های الکترونی و... از استقبال کمتری برخوردار بوده است و در سال 2008 که نمایشگاه بیشترین بازدیدکننده را داشته، فن آوری دیجیتال در چاپ از مهمترین وقایع این دوره است که شاید همین امر موجب افزایش بازدیدکنندگان باشد. سال 2008 نمایشگاه بیشترین مساحت و بیشترین بازدیدکننده را داشته است که سال 2012 که آخرین دوره نمایشگاه بوده از میزان مساحت و نیز تعداد بازدید کنندگان آن نیز کاسته شده است.