PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بررسی عملکرد جشنواره شانزدهم صنعت چاپ

جشنواره صنعت چاپ بی شک نیاز به بررسی و همفکری های فراوانی برای رشد و توسعه روز افزون دارد.


آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، یکی از انتقادهایی که سالهاست به دولتها می شود تمرکز برنامه ریزی بر پایتخت است، جشنواره امسال صنعت چاپ هرچند کم بضاعت از لحاظ بودجه تخصیص یافته بود، اما برگزاری این جشنواره در استانها مختلف پیام آور روزهای خوبی برای صنعت چاپ کشور است.
در پیگیری های خبرنگار آژانس در روزهای برگزاری جشنواره های استانی شاهد بودیم که هرچند رویدادی نوپا در آن استان بوده، اما استقبال و توجه به صنعت چاپ باعث شعف صنعتگران چاپ استان شده و بی شک با برنامه ریزی و انتخاب مسیر صحیح رشد چشمگیری در استانها کشور شاهد خواهیم بود.
اما بخش مسابقات آثار چاپی، مطمئنا انتقادهایی به بخش مسابقات وارد است، اما کاهش چشمگیر اعمال سلیقه نسبت به دوره های قبل تر باعث شد تا انتخاب هاب کم حرف حدیث تر از همیشه باشد؛ هرچند که این کاهش اعمال نظر با کاهش آثار ارسالی روبرو شد اما بی شک منتخبین سیستم جدید مسابقات بهتر از همیشه و قابل دفاع تر از گذشته هستند.
از نکات قابل توجه مسابقات اینکه دبیرخانه سیستماتیک و رایانه ای مسیر مسابقات را به گونه ای رقم زده که برگزار کننده و مجری به راحتی می تواند تغییر نماید که در گذشته این اتفاق میسر نبود و همواره اطلاعات مسابقات در دسترس برخی افراد خاص قرار می گرفت.
امسال انتخاب پیشکسوتان و امتیازی دهی نیز از همین مسیر بهره جست و امید است که جشنواره ملی صنعت چاپ به این روند ادامه دهد.
از نکات مثبت این دوره بکاری گیری تشکلهای صنفی در انتخاب و تعیین مسیر نسبی جشنواره بود و نکته قابل نقد جشنواره امسال و سالهای گذشته را می توان فراموشی بخش مهم و تاثیرگذار جامعه چاپی دانست، جشن کارگران صنعت چاپ و مسابقات ورزشی که بسیار در بین این جامعه طرف دار یافته چند سالی است که به فراموشی سپرده شده که می توان بایک برنامه ریزی دقیق تر به این مهم نیز توجه نمود.
در کل باید گفت که این جامعه چاپ است که می تواند اینگونه مراسم را در بخش خصوصی با سلیقه خود بیشتر و پررنگ تر اجرا کند.
در نمونه دیگر همین وزارتخانه شاهدیم که برای سینما جشنواره فیلم فجر هرساله برپا می شود اما دو جشن خانه سینما و جشن حافظ متفاوت و پر بار تر از قبل برگزار می شود.
در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امید است که تشکلهای صنفی و بخش خصوصی این صنعت نیز بزودی برنامه ای درخور صنعت چاپ تدارک ببیند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر خود را بیان کنید