PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

پیش بینی موسسه پایرا از وضعیت صنعت چاپ درسال 2018

انجمن تحقیقات صنعت چاپ در انگلیس پیش‌بینی کرد ارزش تولیدات این صنعت تا سال 2018 به 980 میلیارد دلار برسد .

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این انجمن دلیل این افزایش ارزش تولیدات صنعت چاپ در سال‌های آینده را بیشتر گسترش فعالیت‌های این صنعت در بخش چاپ بسته‌بندی و لیبل دانست.

بازار جهانی چاپ به سرعت درحال تغییر بوده و کامپیوتر، اینترنت و گسترش دستاوردهای دیجیتال مانند کتاب‌های الکترونیکی و مجله و روزنامه‌های دیجیتالی منتشر شده بر روی اینترنت به سرعت درحال جایگزین کردن نسخه‌های چاپی و کاهش مشتریان این صنعت هستند.

همچنین انجام بسیاری از نقل و انتقالات مالی بر روی اینترنت و استفاده از بروشورها و تبلیغات دیجیتالی و اینترنتی نیز باعث کاهش هرچه بیشتر مشتریان صنایع چاپ در زمینه‌های چاپ اوراق نظیر چک و بروشورهای تبلیغاتی شده است.

با این وجود چاپ دیجیتال و همچنین چاپ بسته‌بندی‌ها و لیبل‌ها به سرعت درحال گسترش بوده و سهم چاپ‌ دیجیتال در کل بازار چاپ از 5/9درصد در سال 2008 به 7/19 درصد در سال 2018 خواهد رسید که در صورت حذف صنایع چاپ بسته‌بندی این رقم از 5/23 درصد در سال 2008 به 1/38 درصد در سال 2018 خواهد بود.

باید توجه داشت توسعه بازار چاپ در مناطق مختلف جهان متفاوت است که در جدول مقایسه‌ای این وضعیت آمده است.

همچنین باید توجه داشت بازارهای سنتی صنعت چاپ به تدریج درحال واگذار کردن موقعیت خود به کشورهای رده پایین‌تر هستند بطوری که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد آمریکا که تاکنون بزرگترین بازار چاپ در جهان بوده است امسال این موقعیت را از دست داده و چین بزودی جای آمریکا را به عنوان بزرگترین بازار چاپ جهان، خواهد گرفت.

ارزش بازار چاپ دیجیتال تا سال 2018 با رشدی پایدار به 187 میلیارد دلار برسد. بازار 131 میلیارد دلاری چاپ دیجیتال در سال 2013تا سال 2018 با رشد سالانه ای برابر 4/7 درصد روبرو شود.

تحقیقات نشان می‌دهد سهم صنعت چاپ دیجیتال در کل صنایع چاپی به 6/20 درصد در سال 2018 خواهد رسید که بیشتر این رشد نیز ناشی از گسترش چاپگرهای جوهرافشان خواهد بود.

سهم تمامی انواع چاپ افست و خصوصا چاپ افست رول در بازار طی این سال‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

آمار جهانی نشان می‌دهد ارزش کل چاپ دیجیتال در سال 2008 برابر با 5/18 درصد از کل بازار چاپ افست بوده است درحالی که این سهم تا سال 2018 به بیش از 50 درصد کل بازار چاپ افست در جهان خواهد رسید. دلیل این روند این است که میزان چاپ افست بین سال‌های 2008 تا 2018 به میزان 2/10 درصد کاهش خواهد یافت درحالی که چاپ دیجیتال در همین زمان رشدی برابر با 1/68 درصد خواهد داشت.

مخارج زیاد چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال و بهره‌وری و قابل اطمینان بودن بیشتر این نوع چاپ نسبت به چاپ افست از دلایل اصلی افزایش فاصله گرفتن چاپخانه‌داران از چاپ افست و روی آوردن آنها به چاپ دیجیتال است.

چاپ دیجیتال همچنین نسبت به چاپ افست بسیار سریعتر و قابل اطمینان‌تر است زیرا این نوع چاپ نیازی به تولید پلیت ندارد و به همین دلیل اکثر چاپخانه‌ها طی این سالها حداقل یک دستگاه چاپ دیجیتال نیز برای سرعت بخشیدن به روند چاپ و کاهش مخارج خود به چاپخانه اضافه خواهند کرد.

چاپ دیجیتال تا 2018 رشد بسیار قابل توجهی پیدا می کند، که بیشتر آن نیز به دلیل رشد صنعت چاپ جوهر افشان خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد قیمت تقریبی چاپ افست از 43/11 دلار به ازای چاپ هر 1000 ورق A4 با کاهشی 1/11 درصدی به 16/10 دلار در سال 2018 خواهد رسید. در صورتی که قیمت متوسط چاپ دیجیتال از 48/92 دلار به ازای هر 1000 مورد چاپ در سال 2008 به 53/119 دلار در سال 2018 خواهد رسید.

دلیل این مساله این است که با وجود کمتر بودن هزینه دستگاه‌های دیجیتال و راه‌اندازی و نگهداری آنها نسبت به چاپ افست، اما هزینه چاپ به شیوه دیجیتالی بیشتر از چاپ افست است و به همین دلیل چاپخانه‌ها باید با بررسی جداگانه هر سفارش دستگاه مناسب برای چاپ آن‌را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه