PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تعمیر و نگهداری هزینه یا سرمایه‌گذاری؟

اتخاذ یک سیاست نگهداری مناسب باید با پاسخ دادن به تعدادی از سوال‌های مدیریت مالی آغاز شده و در بررسی دستاوردهای مالی این سیاست نگهداری تمامی هزینه‌های پنهان از جمله سفارش‌های ناقص، زمان از دست رفته، افزایش ضایعات و اضافه‌کاری کارکنان در نظر گرفته شود.


آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، شرکت‌های صنعتی هزینه نگهداری را به عنوان بخشی از هزینه‌های کلی در نظر گرفته و تمامی هزینه‌های جانبی و پنهان را در محاسبات خود لحاظ می‌کنند. این شرکت‌ها با اتخاذ این سیاست فرصت‌های زیادی را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان سوددهی شرکت ایجاد کرده و علاوه بر آن با افزایش ظرفیت چاپ خود می‌توانند باز هم سود بیشتری را به شرکت سرازیر کنند.
تجربه نشان داده شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند با کاهش میزان نگهداری از دستگاه‌ها هزینه‌های خود را کاهش دهند طی یکسال اول با افت شدید قابلیت اطمینان و کارایی در چاپخانه مواجه شده و سپس با افزایش شدید هزینه‌های جانبی از قبیل قطعات یدکی، زمان از دست رفته، افزایش ضایعات و اضافه‌کاری ضرر قابل توجهی خواهند کرد.
تنوع موجود در صنعت چاپ اجازه نمی‌دهد از یک فرمول ساده و کم هزینه برای تعریف منابع مورد نیاز اعمال استراتژی نگهداری استفاده کنیم، زیرا ارایه این تعریف به نوع تجهیزات، قدیمی و یا جدید بودن و میزان استفاده روزمره از آنها بستگی دارد.
بر اساس تجربیات به دست آمده توسط تولیدکنندگان دستگاه‌های چاپ و بنا بر اعلام بنیاد فنی هنرهای گرافیکی ایالات متحده در صورتی که تجهیزات به صورت 24 ساعته مورد استفاده باشند در حدود 5 درصد از این زمان باید برای انجام عملیات نگهداری اختصاص داده شود.
با این وجود مساله مهم زمان و یا بودجه اختصاص داده شده به عملیات نگهداری نیست بلکه تاثیرگذار بودن سرمایه‌گذاری انجام گرفته در عملیات نگهداری بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کلی عملیاتی است. با این وجود زمان و بودجه اختصاص داده شده به عملیات نگهداری نیز باید به صورت مرتب اندازه‌گیری شوند، تا میزان تأثیرگذاری آنها بر بهبود عملکرد شرکت مشخص شود.
افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین دستاوردهای یک استراتژی نگهداری کنش‌گرایانه است. تجربه نشان می‌دهد اجرایی کردن یک برنامه نگهداری سیستماتیک و تبدیل آن به بخشی از فرهنگ شرکت به حداقل سه سال زمان احتیاج دارد.
همین تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌های استفاده کننده از این برنامه‌ها پس از تکمیل برنامه نگهداری موفق شده‌اند میزان زمان کار دستگاه‌ها را تا 20 درصد و سرعت چاپ را تا 25 درصد افزایش داده و تا 50 درصد از ضایعات کاغذ چاپخانه کم کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه