PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

همه چیز درباره نوردهای آنیلوکس فلکسوگرافی در نمایشگاه چاپ

کارگاه «نوردهای آنیلوکس فلکسوگرافی» ظهر روز جمعه 23 آذر ماه با حضور علی ظریف در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران، دومین کارگاه آموزشی دومین روز نمایشگاه چاپ تهران از ساعت 13:30 تا 14:15 با موضوع نوردهای آنیلوکس فلکسوگرافی توسط علی ظریف کارشناس حوزه چاپ و جمعی از دست اندرکاران و فعالان حوزه چاپ برپا شد.

در این کارگاه آموزشی، ظریف با اشاره به فرایند مرکب دهی گفت: در این فرایند نکته های زیادی اهمیت دارد که در میان آن ها موقعیت مناسب نکته مهمی است، زیرا سلول ها به مراتب در آنیلوکس ها کوچک تر است و مرکب دهی یکنواخت و مداوم یک ضرورت است.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که باید بدانیم نقاط روی کلیشه داخل سلول آنیلوکس فرو می رود و مرکب  بیش از اندازه منتقل می شود و این موضوع موجب می شود که محصول نهایی کثیف شده و غیرقابل کنترل شود و موجب بروز عارضه ابری شکل در لبه ها و حاشیه های محصول نهایی می شود.

ظریف با بیان اینکه راهکار حل این مشکل متعدد است، یادآور شد: در مرحله بازتولید از محدوده ترامی که ایجاد مشکل می کند، باید صرف نظر کرد، زیرا آنیلوکس با ریزنگاری بالاتر، تعداد سلول های ریزتری را انتخاب می کند.

وی همچنین از steppedhex به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در این عرصه نام برد و گفت: نکته دیگری که در حوزه آنیلوکس ها اهمیت دارد تمیزکاری آن ها است که در برخی مواقع شاهد  هستیم این نکته مهم توسط شرکت ها و مجموعه ها رعایت نمیشود و به کاهش کیفیت کار نهایی آن ها منجر می شود.

ظریف با بیان اینکه بهره مندی از اپراتور شخصی و حرفه ای به صورت تمام وقت با هدف نظافت آنیلوکس ها اهمیت دارد، تاکید کرد: یک اپراتور باید در قبل، حین و بعد از فعالیت با این قطعات، سلول ها و بخش های مختلف را چک کند و تمیزکاری متناوبی داشته باشد،  زیرا اگر این کار انجام نشود، در انتقال مرکب بخشی از آن که روی دستگاه باقی می ماند بر کیفیت کار تاثیر می گذارد.

وی یادآور شد: معمولا باقی مانده مرکب به صورت رسوب خود را در دستگاه نشان می دهد و سلول ها را به مرور کور می کند و به همین دلیل است که نظافت اهمیت ویژه ای در این پروسه دارد.

این کارشناس صنعت چاپ همچنین به روش های شستشوی دستگاه ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: سه روش شستشوی دستی، شیمیایی  و ماوراء صوت در این زمینه معرفی شده اند که شستشوی دستی با پاک کننده های رایج انجام می شود و به صورت هفتگی است، شستشوی شیمایی با محصولات شیمیایی موجود در بازار است که به صورت ماهانه است و روش سوم شستشوی ماوراء صوتی است که نورد را در تجهیزات اولتراسونیک قرار می دهیم و شستشو انجام می شود.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران تا 25 آذر ماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی