PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نخستین سمینار بین المللی چاپ و بسته بندی با حضور بزرگان صنعت چاپ

سمینار بین الملل چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته همزمان با سومین روز بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران با بررسی موضاعاتی چون صادرات صنعت چاپ، گرایشات بازار صنعت چاپ با رویکرد بسته بندی مقوایی، نرم افزارها در بسته بندی، بازار لیبل و لیبل های امنیتی برگزار کرد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران، در ابتدای این سمینار سوران عبدالرحمن؛ رئیس اتحادیه چاپخانه داران اقلیم کردستان عراق در سخنانی با اشاره به امضای تفاهم نامه این مجموعه با اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: بر اساس این تفاهم نامه قرار شد اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ دفتری در اربیل راه اندازی کند تا در زمینه ایجاد ارتباطات و تعاملات همکاری در حوزه چاپ بین دو کشور اقدام شود.

وی افزود: اتحادیه ما حدود 15 سال سابقه همکاری دارد اما بیش از 100 سال از فعالیت چاپخانه های ما می گذرد و به دلیل قدمت این صنعت، در سرویس دستگاه ها و تامین مهندسان خبره در منطقه خود با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از دانش ایرانیان در حوزه چاپ برای اقلیم کردستان بهره ببریم، عنوان کرد: امیدوارم در سایه حضور در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، همچنین نمایشگا چاپ اربیل در آینده نزدیک این ارتباط و همکاری دوام و استمرار داشته باشد و هر دو کشور از این موضوع متنفع شوند.

تولیدات مقوایی عامل رشد صنعت چاپ

در بخش دیگر این سمینار، علی ظریف؛ مدیر ارشد پروژه های فروش شرکت ایران روتاتیو نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت 11 هزار و 500 نیرو در این شرکت، گفت: گردش مالی شرکت هایدلبرگ حدود 2 و نیم میلیارد یورو برآورد شده است، درآمد آن نیز 179 میلیون یورو و سود آن 36 میلیون یورو در سال مالی 2016 و 2017 میلادی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه شرکت هایدلبرگ بیش از 80 سال است که در ایران حضور دارد، افزود: این شرکت در سه بخش مواد مصرفی، سرویس و ماشین آلات فعالیت دارد و در هر یک از این حوزه ها تلاش کرده فعالیت خود را توسعه و گسترش بدهد.

ظریف با اشاره به فعالیت این شرکت در بخش مواد مصرفی گفت: گسترش سهم بازار در مواد مصرفی، ارتقای دانش تخصصی، تجارت الکترونیک با فروشگاه آنلاین از جمله اقدامات هایدلبرگ به شمار می آید، همچنین در بخش سرویس نیز توسعه خدمات فنی به واسطه افزایش حجم ماشین آلات و در بخش ماشین در زمینه توسعه حوزه چاپ و بسته بندی و سرمایه گذاری در چاپ دیجیتاال از جمله اقدامات این مجموعه است.

وی تاکید کرد: حجم تولید سالانه چاپ در دنیا حدود 400 میلیارد یورو به طور سالانه برآورد شده است که در این میان بسته بندی به خصوص بسته بندی مقوایی اهمیت زیادی در این حوزه دارد، البته زمانی که از بسته بندی صحبت می کنیم باید بدانیم که حجم جهاتی تولید چاپ در دنیا از رشد نسبتا ملایمی برخوردار است و در برخی مناطق رشد منفی داشته است.

ظریف با اشاره به آمار و ارقام منتشر شده در این حوزه، یادآور شد: به عنوان مثال در اروپای غربی شاهد افت تولیدات چاپی شدیم اما در اروپای شرقی، خاورمیانه، افریقا و امریکای جنوبی رشد تولیدات ثبت شده است و به طور کلی می توان گفت که حجم جهانی تولید چاپ از رشد نسبتا ملایمی برخوردار است.

وی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه بسته بندی حدود یک سوم تولیدات چاپی را در بر می گیرد، گفت: افست ورقی و فلکسو و دیجیتال حدود 80 درصد این خدمات را پوشش می دهند و افست ورقی هویت و اصالت خود را حفظ کرده است، طبق آخرین آمار تولیدات چاپی در بخش تجاری 72 میلیارد یورو، در بسته بندی 121 میلیارد یورو و در نشر حدود 114 میلیارد یورو اعلام شده است.

به گفته ظریف، بسته بندی مقوایی و لیبل ها محرک رشد در دنیای چاپ امروز هستند و طبق پیش بینی هایی که کارشناسان انجام داده اند، حوزه بسته بندی تا سال 2021 رشد بالایی در تولیدات چاپی دارد، اما در این میان تمرکز بر الزامات و نیازهای چاپخانه های بسته بندی، مقوایی و ارائه راهکار در زمینه خدمات جامع یکپارچه در مواد مصرفی، سرویس ها و ماشین آلات اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به جایگاه بازار بسته بندی مقوایی در اروپا نیز توضیح داد: نگاهی به آمارها نشان می دهد که آلمان نخستین جایگاه را در این حوزه دارد و بعد از آن کشور انگلستان و سپس ترکیه است و پیش بینی ها نشان دهنده ضعیف شدن کشورهای اروپایی و رشد کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا است.

ظریف تاکید کرد: پنج کشور آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و ترکیه رتبه های اول تا پنجم در این حوزه را به خود اختصاص داده اند که 75 درصد از حجم این رشد را پوشش مس دهند.

تنوع نرم افزارهای بسته بندی

یکی دیگر از سخنرانان این سمینار، مهندس محمدحسین شهامت پور؛ کارشناس صنعت چاپ بود که درباره نقش نرم افزارها در ابر صنعت بسته بندی صحبت کرد، وی در سخنانی، گفت: دو دهه است که در کشورمان تحرکات جدی در صنعت چاپ و بسته بندی داشتیم و در این میان بهره مندی از نرم افزارهای کاربردی و حرفه ای در فرایند بسته بندی اهمیت داشته است.

وی افزود: طراحان و تولیدکنندگان می توانند با استفاده از این نرم افزارها، فرایند تولید خود را ارتقا دهند و با طراحی های حرفه ای و خلاقانه، زمینه را برای تولید بسته بندی های جدید و نوآورانه فراهم کنندد.

شهامت پور با اشاره به اهمیت فرایند تولید کار در بخش بسته بندی، توضیح داد: زمانی فرایند تولید آغاز به کار می کند که نوعی کالا تولید شود و پس از آن بازاریابی و بازارسازی اهمیت ویژه ای دارد و در کنار آن فرایندهایی مثل مونتاژ، انبارداری، حمل و نقل و فروش نیز اهمیت دارند.

وی ادامه داد: در صنعت چاپ و بسته بندی نرم افزارهای مختلفی فعالیت دارند که یکسری نرم افزارهای مدیریت و کنترل پروژه است و مهمترین آن ها نرم افزارهای office، ms propit و primavera هستند.

شهامت پور با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه در این حوزه، عنوان کرد: ثبت مشخصات، مدیریت داده ها، برآورد هزینه، برنامه ریزی تولید، صدور فاکتورو کنترل مالی از جمله ویژگی های هر نرم افزاری است که در حوزه چاپ و بسته بندی استفاده می شود.

وی تاکید کرد: اما در این میان یک اصل وجود دارد که تمام زیرساخت ها و فرآیندها در این حوزه باید یکسان سازی شود و استاندارد باشد تا در حین کار با کمترین آسیب و مشکلی روبرو شویم.

شهامت پور همچنین به نرم افزارهای طراحی اشاره کرد و گفت: در این بخش نرم افزارهایی مانند vector، raster، 3D Design هستند که هر یک از آن ها دارای زیرمجموعه هایی هستند که به طراحی اصول و مناسب بسته بندی ها کمک می کند.

وی درباره نرم افزارهای نمایش فایل نیز توضیح داد: Adobe acrobot، ACDsee دو نرم افزار مهم در این بخش هستند و پس از آن ها نرم افزارهای آماده سازی و خروج قرار دارند و نرم افزارهای طراحی بسته بندی نیز جایگاه خود را دارند.

به گفته شهامت پور، نرم افزارهایی مثل شبیه ساز، کنترل خروجی، کنترل رنگ، تسهیل کنترل و استفاده از ماشین آلات نقش خاصی در بسته بندی دارند که نباید از آن ها غفلت کرد.

تجهیزات آزمایشی کاغذ و ورق

چهارمین بخش این سمینار به كارگاه آموزشي تجهیزات آزمايشگاهي صنايع كاغذ، ورق و كارتن سازي (تجهيزات ضروري) اختصاص داشت. در این بخش، محمدامین عندلبیان؛ مدیر فنی شرکت صنعت آزما در سخنانی به اهمیت تجهیزات آزمایشگاهی در صنایع مربوط به کاغذ اشاره کرد و نکات ارزشمندی در این زمینه گفت.

وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به ماشین آلات این حوزه، گفت: دستگاه های مختلفی در حوزه کاغذ و مقوا وجود دارد که تعیین گراماژ نخستین دستگاهی است که خصوصیات آن بدون رطوبت اضافی، بدون سوراخ و معایب ظاهری است.

عندلبیان افزود: تعیین مقدار رطوبت کاغذ یکی دیگر از این ماشین ها است که خصوصست آن بدون رطوبت اضافی است که از لایه های زیرین رول کاغذ تهیه شود.

وی با اشاره به دیگر دستگاه ها و ماشین آلات، توضیح داد: دستگاه اندازه گیری ضخامت کاغذ، تعیین جذب آب کاغذ، مقاومت به ترکیدگی کاغذ، مقاومت به لهیدگی کاغذ و ورق، مقاومت به تاخوردگی کاغذ، مقاومت به کشش، مقاومت به پارگی، تعیین میزان سفتی کاغذ، سنجش رنگ و شفافیت و تعیین مقاومت فشاری کارتن نیز از جمله ماشین آلاتی هستند که می توانند به کمک دست اندرکاران این حوزه بیاید.

آخرین سخنران این سمینار، سید امیرحسینی؛ مدیرفروش چاپ کیاما بود، او با بیان اینکه چاپ کیاما از سال 1380 در زمینه تولید لیبل فعالیت های خود را آغاز کرده است، گفت: ما با بهره مندی از ماشین آلات چاپ فلکسو با بهره گیری از امکانات تکنولوژی روز دنیا توانستیم با نیروی متخصص و مجرب، لیبل های مختلفی تولید کنیم.

وی افزود: از جمله خدمات ما قابلیت چاپ بر روی انواع برچسب است که شامل کاغذ پشت چسب دار و پی وی سی، پلی اتیلن، پروپپلین، انواع فویل آلومینیوم، چاپ شرینک، چاپ ساشه، متالایز و چاپ IML می شود.

میرحسینی با اشاره به فعالیت واحد آزمایشگاه تحقیق و توسعه، توضیح داد: تمام لیبل ها با بهره مندی از دستگاه ها و امکانات آزمایشگاهی روز تهیه می شوند و آزمون های مربوط به محصولات پشت چسب دار کیاما طبق استانداردها و در لابراتورهایی که برای کنترل کیفیت در نظر گرفته شده اند و به صورت همزمان با تولید و روی خط انجام می شوند.

به گفته وی، لیبل ها یکی از اثرگذارترین و مهمترین عناصر در بسته بندی کالاها به شمار می آیند و دارای اهمیت بسیار زیادی در ارائه شناسنامه و هویت کالاها هستند، تولید لیبل با کیفیت همگام با استانداردها هم بر جذابیت محصول و هم ارائه اطلاعات مربوط به محصول کمک زیادی می کند.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی