PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بسته‌بندی دارویی بهتر، امنیت بهداشتی بالاتر

در طی سال‌های اخیر، به‌دلیل تقاضای رورافزون برای شیشه‌های دارویی، مسأله لایه‌لایه‌شدگی - کندن پوسته سطح داخلی شیشه‌های دارویی در نتیجه تماس با فرمول داخلی - در معرض توجه زیادی قرار گرفته است.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ در طی سال‌های اخیر، به‌دلیل تقاضای رورافزون برای شیشه‌های دارویی، مسأله لایه‌لایه‌شدگی - کندن پوسته سطح داخلی شیشه‌های دارویی در نتیجه تماس با فرمول داخلی - در معرض توجه زیادی قرار گرفته است.

سازمان غذا و داروی امریکا به نوبه خود صریحاً همه شرکت‌های دارویی را ملزم کرده است که نظارت دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری بر روندهای تولیدی خود داشته باشند.
شیشه‌های دارویی DC شرکت اسکات (SCHOTT) محصول بسته‌بندی بهتری برای آن دسته از شرکت‌های دارویی هستند که به کاهش خطر لایه‌لایه‌شدگی علاقه‌مندند. این شیشه‌ها نه تنها برای محصولات دارویی جدید، که برای محصولات جاافتاده و قدیمی‌تر بازار نیز جایگزینی ماندگار و بادوام هستند.


برای اولین‌بار گروه تولیدی اسکات ارزش‌های آستانه‌ای را طراحی کرده است که به کمک آن‌ها، همه فرآیند تولید را نظارت و بررسی می‌کند تا خطر لایه‌لایه‌شدگی را به حداقل میزان ممکن برساند.


هنگامی که قسمت تحتانی شیشه شکل می‌گیرد، عناصر فرّاری همچون بارون و سدیم پس از تبخیر شدن، نقاط نامتناجسی را بر روی سطح شیشه‌ای نزدیک به قسمت تحتانی آن تشکیل می‌دهند. این نقاط تمایل بیشتری به لایه‌لایه‌شدگی دارند. ولی شیشه‌های اسکات به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که سطح شیشه‌ای تحتانی آن‌ها یکدستی بیشتری دارند و در برابر لایه‌لایه‌شدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.


برای اولین‌بار گروه تولیدی اسکات سعی کرده است با برنامه‌ریزی‌های صحیح، همه فرآیند تولید را نظارت و بررسی کند تا خطر لایه‌لایه‌شدگی را به حداقل میزان ممکن برساند.


برای تأیید چنین تأثیری، گروه اسکات از طریق سیستم‌هایی که تمایل بیشتری به لایه‌لایه‌شدگی دارند، آزمایش‌هایی جهت سنجش میزان زمان نگهداری دارو در شیشه انجام دادند و برای این کار از شیشه‌های دارویی استاندارد نوع 1 استفاده کردند. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که شیشه‌های جدید که دارای 10 درصد محلول سدیم تیوسولفات و 15 درصد محلول پتاسیم کلرید در دمای 60 درجه سلسیوس بودند، پس از گذشت 6 هفته از زمان ذخیره آن‌ها همچنان ثابت و پایدار باقی ماندند. این در حالی بود که شیشه‌هایی که به صورت سنتی در شرایط مساوی با این نوع شیشه‌ها تولید شدند پس از طی مدتی کوتاه دچار لایه‌لایه‌شدگی شدند.

آزمایش فوری لایه‌لایه‌شدگی


اسکات اولین تولید‌کننده‌ای است که می‌تواند بر مبنای ارزش‌های آستانه‌ای، خطر لایه‌لایه‌شدگی را تعیین کند و سپس در طی فرآیند تولید بر این ارزش‌ها نظارت داشته باشد. برای دست‌یابی به چنین مهمی، این شرکت آزمایش فوری لایه‌لایه‌شدگی (Delamination Quick Test) را امتیاز انحصاری خود نمود.

از هر دسته تعدادی از شیشه‌ها انتخاب می‌شوند سپس این نمونه‌های تصادفی به مدت 4 ساعت در یک اتوکلاو تحت فشار قرار می‌گیرند تا منطقه حساس به لایه‌لایه‌شدگی را تحریک کنند. در مرحله بعد، شیشه‌ها با آب با درجه خلوص بالا (آب WFI برای تزریق) پر می‌شوند و سدیم در درون یک اتوکلاو استخراج می‌شود. حجم سدیم استخراج شده بدین‌معناست که شیشه‌ها دیرتر لایه‌لایه می‌شوند، لذا محتوی دارویی شیشه عمر بیشتری خواهد داشت.

شیشه‌های DC شرکت اسکات از مدل 2R تا 10R در اوایل امسال به بازار عرضه خواهند شد.


گفتنی است اسکات یک گروه فنی بین‌المللی است که دارای بیش از 125 سال پیشینه فعالیت در حوزه ساخت فناوری‌های پیشرفته، مواد خام و شیشه‌های تخصصی است. این گروه در بسیاری از تولیدات و محصولات خود جایگاه اول دنیا را ازآن خود کرده است. محصولات اسکات عمدتاً وارد بازار لوازم خانگی، مواد دارویی، الکترونیک و صنایع معماری و حمل‌و‌نقل می‌شوند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه