PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

دنیای عریض ماشین آلات چاپ کم عرض


ماشین آلات چاپ کم عرض هر روز اهمیت بیشتری برای صنعت چاپ و بسته بندی پیدا می کنند. این ماشین آلات بیشتر از سیستم فلکسو همراه با یونیت های گراور، اسکرین و افست استفاده می کنند. چاپخانه داران افست و تجاری نیز به تازگی تمایل فراوانی برای ورود به عرصه ماشین آلات رول کم عرض (Narrow web) پیدا کرده اند. زیرا بازار تولیدات چاپی که توسط ماشین آلات رول کم عرض ارائه می شود رو به گسترش است و خواهان فراوان پیدا کرده است.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بدی ایران،  برای درک بهتر از مزایا و چالش های این فناوری مصاحبه ای با دیتر فینا، مهندس چاپ و با تجربه بالا در صنعت چاپ لیبل و بسته بندی انجام داده ایم که می خوانید.

عبارات ماشین چاپ ترکیبی و هیبرید چندی است که بر سر زبان ها افتاده است. آیا این دو عبارت اساسا یک نوع فناوری را بیان می کنند؟ منظور سازندگان از ماشین چاپ هیبرید چیست؟


ماشین چاپ هیبرید یا ترکیبی عباراتی هستند که هرچه بیشتر در صنعت چاپ رول کم عرض برای توصیف آمیزه ای از فرآیندهای مختلف چاپی در یک ماشین چاپ مورد استفاده قرار می گیرند. هیچگونه تعریف استانداردی وجود ندارد و هر سازنده ماشین چاپی از این عبارات برای توصیف آپشن های ترکیبی ساخت خود همراه با سیستم چاپ استفاده می کند. این آپشن ها می توانند چاپ فلکسو، گراوور و افست همراه با چاپ سیلک اسکرین باشند. با این حال عبارت چاپ هیبرید به معنی استفاده از چاپ دیجیتال همراه با فرآیندهای چاپ آنالوگ در یک سیستم است.

استفاده از موتورهای خود تنظیم (Servo Motors) در ماشین چاپ کم عرض اکنون به یک رویه و استاندارد تبدیل شده است. برخی از سازندگان از چندین موتور در هر یونیت چاپ خود استفاده می کنند، برخی نیز از یک یا دو موتور که مجموعه ای از چرخ دنده ها را به حرکت در می آورند استفاده می کنند به نظر شما کدام روش بهتر است؟


تجهیزیک یونیت چاپی به چندین موتور خودتنظیم این امکان را فراهم می آورد تا بتوان هر سیلندر را به تنهایی کنترل کرد. این کار مزایای فراوانی برای فرآیندهای مختلف چاپی دارد. در چاپ فلکسو می توان سیلندر کلیشه و نورد آنیلوکس را هر کدام به تنهایی با سرعت های مختلف به حرکت در آورد و مانع ایجاد سایه آوردن (Ghosting) در چاپ شد.
در چاپ افست توازن و بالانس مورد نیاز بین مرکب و آب در ماشین چاپ را می توان به سرعت و از طریق کنترل هر یک از یونیت های مرکب دهی و رطوبت دهی به طور مستقل و با سرعتی بالاتر از سرعت وب به دست آورد. با استفاده از موتور می توان سرعت وب را به یک متر در دقیقه کاهش داد، همین امر باعث کاهش ضایعات در هنگام شروع یک کار چاپی است. صرفه جویی در مواد و سطوح چاپ پذیر در دراز مدت هزینه بالاتر استفاده از چندین موتور خودتنظیم در یونیت های چاپ را توجیه پذیر می کند. یکی دیگر از مزیت های موتورهای خودتنظیم قابلیت کنترل نوردهای درایو (محرک) است. کنترل این نوردها باعث می شود تا بیشترین کیفیت در چاپ به دست آید.

چاپخانه داذران که به طور سنتی از سیستم افست استفاده کرده و کارهای معمولی و تجاری از قبیل بروشور، کتاب و غیره را انجام می دادند در حال حاضر با کاهش تقاضا برای تولیدات خود روبرو شده اند به همین خاطر به دنبال بازارهای پر رونق تر چاپی از جمله لیبل و بسته بندی هستند. برخی از آنها مایلند روی ماشین رول کم عرض سرمایه گذاری کنند، توصیه شما به آنها چیست؟ از کجا باید شروع کنند؟


برای چاپخانه داران افست ورقی که می خواهند وارد عرصه چاپ رول شوند موقعیت خوبی به ویژه در صنعت بسته بندی وجود دارد. با این حال باید با احتیاط و مطالعه وارد این بخش از صنعت چاپ بشوند. در مجموع به نظر من برای ورود به عرصه چاپ رول کم عرض چهار مرحله مقدماتی ابتدا باید با دقت و تمرکز فراوان طی شود.
1- یک تجزبه و تحلیل علمی و مناسب ازبازار برای درک موقعیت های بخش های گوناگون از جمله لیبل های پشت چسبدار، بسته بندی (شرینک اسلیو، پوچ) و یا تولیدات ویژه مثل تیوب لامینیت باید انجام شود.
2- بر اساس این آنالیزیک برنامه و طرح تجاری باید آماده شود.
3- بر اساس اطلاعات و دانش کسب شده در مواردی که به آن اشاره شد می توان ماشین رول کم عرض مناسب که می تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد انتخاب کرد.
4- کل سازمان چاپخانه به ویژه بخش فروش باید آموزش های لازم را در زمینه کاربردهای جدید که به نیازهای جدید بازار پاسخ می دهند، ببینند. در بسیاری موارد چاپکاران تجاری و افست ورقی به حمایت و کمک مشاوران و یا سازندگان ماشین آلات برای طی کردن این چهار مرحله و ورود به بازارهای کاملا جدید نیاز دارند.

صنعت ماشین آلات چاپ رول کم عرض طی دو دهه گذشته شاهد تحولات و دگرگونی های فراوانی بوده است، به نظر شما مهمترین تغییراتی که در این عرصه رخ داده کدامند؟


در عرصه چاپ رول کم عرض در سال های اخیر تحولات بنیادین فراوانی رخ داده است. یکی از مهمترین آنها افزایش بی سابقه اتوماسیون به ویژه برای تعویض کار چاپی است. در بسیاری از چاپخانه ها دو سوم کارهای چاپی شامل سفارشاتی می شوند که طول تکرار در آنها تغییر اندکی پیدا می کند. برای چنین سفارشات چاپی داده ها و اطلاعات کامل برای آماده سازی ماشین از فایل مشخصات کار برداشت شده و سپس کلیه پارامترهای چاپ از جمله دایکات، رجیستر طولی و عرضی، مسیر وب و غیره به طور کاملا اتوماتیک تنظیم می شود.
از لحاظ طراحی نیز ماشین های رول کم عرض پیشرفت های فراوانی کردند. اکنون ماشین را می توان بر اساس نیازهای خاص هر مشتری به طول کلی و هر سفارش چاپی به طور اختصاصی ساخت. چاپخانه ها تغییرات فراوانی را به خاطر استفاده از سیستم های گردش کار دیجیتال به ویژه در هنگام استفاده از ماشین های هیبرید تجربه کرده اند. این پیشرفت ها باعث شده تا ماشین های چاپ بسیار کارآمد شده و کارها را هر چه سریعتر چاپ کرده و تحویل دهند.

به نظر می رسد در حال حاضر گرایش به استفاده از ماشین های رول با عرض متوسط افزایش پیدا کرده است، زیرا جاپکاران و تبدیل کاران مایلند با ماشین رول خود علاوه بر لیبل، بسته بندی انعطاف پذیر هم چاپ کنند. آیا فکر می کنید در آینده ماشین های رول متوسط جایگزین ماشین های رول کم عرض خواهد شد؟


نمایشگاه لیبل اکسپو سال 2019 و تحولاتی که پس از آن رخ داد نشان دادد که گرایشی آشکار به سمت استفاده از ماشین های رول عریض تر وجود دارد. با این حال این روند بدان معنی نیست که آینده تنها به ماشین هایی با رول عریض تعلق دارد. برای چاپ لیبل در تیراژهای کم یک ماشین رول کم عرض با عرض 300 میلیمتر کافی خواهد بود و این ماشین ها جایگاه خود را در آینده حفظ خواهند کرد. هنگامی که چاپکار بخواهد علاوه بر لیبل بسته بندی هم چاپ کند ماشین های عریض تر انعطاف بیشتری در اختیار او قرار می دهند تا بتواند متناسب با نیازهای بازار به سرعت واکنش نشان دهد، در عین حال سرمایه گذاری بیشتر روی این ماشین ها را هم نباید از نظر دور داشت.

برخی از سازندگان ماشین های رول کم عرض دستگاه هایی ارائه کرده اند که قادر است روی سطوح مختلف چاپ پذیر از جمله فیلم بسته بندی، کاغذهای پشت چسبدار، کاغذ معمولی، حتی مقوا چاپ کنند، آیا فکر می کنید این رویکرد درستی است یا بهتر است هر ماشین چاپ رول کم عرض را متناسب با یک کاربرد خاص ساخت، به عنوان مثال لیبل پشت چسبدار و یا بسته بندی انعطاف پذیر و غیره؟


به نظر من این پرسش با پرسش قبلی ارتباط نزدیکی دارد. کیفیت سیستم هدایت رول در درون ماشین میزان انعطاف پذیری یک سیستم چاپی برای چاپ روی انواع سطوح چاپ پذیر را تعیین می کند. در جهان امروز، جاییکه روندها به سرعت در حال تغییرند، یک ماشین چاپ باید بتواند انعطاف لازم را در برابر روندهای بازار از خود نشان دهد. اگر ماشین بتواند با مجموعه متنوعی از مواد و سطوح چاپ پذیر کار کند به راحتی می تواند پاسخگوی نیازهای متنوع و تغییر پذیر بازار باشد و در عین حال چاپخانه دار نیز نیازی به سرمایه گذاری روی سیستم ها و آپشن های جدید نداشته باشد.

روندهایی که باعث تضمین آینده ماشین های رول کم عرض می شود کدامند؟


در آینده نزدیک ما شاهد عرضه فناوری های پیشرفته تری در عرصه کنترل کیفیت و یکپارچگی رنگ، کاهش مصرف مرکب و باطله خواهیم بود. اتوماسیون و دیجیتال سازی پیشرفت خواهند کرد و هر چه بیشتر در ماشین های رول کم عرض مورد استفاده قرار خواهند گرفت. سیستم های چاپ آنالوگ و دیجیتال بر اساس و مبنای سیستم گردش کار شبکه ای اتوماتیک عمل کرده و ماشین ها قادر خواهند بود با یکدیگر تبادل اطلاعات بکنند. اتوماسیون کامل و تمام عیار فرآیند چاپی باعث پیشگیری از توقف ماشین شده و دقت داده های دیجیتال که ماشین را کنترل می کنند جایگزین دست ها و چشمان اپراتور خواهد شد. به ویژه در عرصه چاپ رول کم عرض استفاده از سیستم های هیبرید به گونه ای که جلوه های ویژه چاپی و تکمیلی همراه با فرآیند چاپ توسط یک ماشین و در یک مرحله انجام می شوند افزایش پیدا خواهد کرد. اتوماسیون باعث می شود تا فرآیندهای پیچیده ای که قبلا کنترل آنها بسیار مشکل بود به صورت آنلاین در کمال سادگی، با کمترین میزان باطله و زمان آماده سازی انجام پذیرد. سیستم چاپ دیجیتال انجام فعالیت های صنعتی بدون وقفه را طی 24 ساعت و 7 روز هفته امکان پذیر می کنند. میزان تولید نیز به صورت حیرت انگیزی افزایش پیدا خواهد کرد.

تیراژها در صنعت چاپ کاهش پیدا کرده و در عین حال برندها خواهان تنوع بیشتر در کارهای چاپی هستند، این بدان معنی است که چاپ دیجیتال طرفداران بیشتری پیدا کرده و خواهد کرد. آیا این روند باعث خواهد شد تا درنهایت چاپ دیجیتال جایگزین فلکسو شود؟


چاپ دیجیتال یک دستاورد تکنولوژیکی بسیار تاثیرگذار است و از پتانسیل واقعی آن هنوز به طور کامل استفاده نشده است. با این وجود سال ها طول خواهد کشید تا بتوانید به استانداردهای فرآیندهای چاپ آنالوگ چه از لحاظ تنوع سطوح چاپ پذیر، انواع مرکب های قابل استفاده که به هیچ وجه قدرت نفوذ به درون بسته بندی را ندارند دست پیدا کند. از سوی دیگر چاپ دیجیتال قابلیت فوق العاده ای برای شخصی سازی هر کار چاپ شده دارد، قابلیتی که فقط چاپ دیجیتال می تواند آن را ارائه کند. از نظر من چاپ دیجیتال به عنوان مکمل چاپ آنالوگ عمل خواهد کرد و نقش آن در آینده پررنگ تر خواهد شد. ولی مسلما چندین دهه طول خواهد کشید تا بتواند جا پای چاپ آنالوگ بگذارد.

سطح اتوماسیون ماشین های رول کم عرض اکنون بسیار بالا است، تا جاییکه برخی از سازندگان ادعا می کنند، حتی کسی که هیچ دانش چاپی ندارد می تواند پس از یک هفته آموزش با ماشین های مدرن رول کم عرض کار کرده و عملیات چاپ را انجام دهد. آیا این بدان معنی است که دیگر اپراتور ماهر و با سابقه جایگاه گذشته را ندارد، یا اینکه نقش و مسئولیت های او تغییر کرده است؟


در چاپخانه ای که سطح اتوماسیون به صورت پیوسته در آن بالا می رود لاجرم به مهارت ها و قابلیت های جدیدی نیاز دارد که اپراتورها باید آنها را فرگرفته و خود را با آن هماهنگ کنند. ماشین ها اکنون داده های مربوط به عملیات چاپ را به اپراتور گزارش می دهند. این روند در آینده شتاب خواهد گرفت. اپراتور یک اشراف کلی نسبت به کل فرآیند پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی ندارد در یک نوع کار خاص و حتی تکراری تخصص پیدا کنند. با این حال این بدان معنی نیست که دانش و مهارت اپراتوردر فناوری چاپ در آینده کمتر از امروز خواهد بود. با اینکه بسیاری از فرآیندها به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد و اپراتورها اطلاعات و توصیه های ضروری و لازم را از ماشین چاپ دریافت خواهند کرد این اپراتور است که باید تصمیم بگیرد این پیشنهادات را بپذیرد و یا نپذیرد.
و از آنجاییکه فرآیندهای مختلف در ماشین چاپ رول کم عرض هر چه بیشتر پیچیده تر می شوند و فناوری چاپ و تکمیلی با یکدیگر پیوند نا گسستنی پیدا می کنند اپراتور به داده های ماشین چاپ نیاز دارد تا بتواند کارها را به طرز موثر و کارآمد به سرانجام برساند. سازندگن ماشین آلات رول کم عرض نیز آموزش های لازم به اپراتورها ارائه داده و مجموعه ای از اپلیکیشن های مختلف را برای کمک به او نیز در اختیارش قرارمی دهند.

درباره دیتر فینا Dieter Finna:
دیتر فینا مهندس چاپ با تخصص بسیار بالا در عرصه چاپ لیبل و صنعت بسته بندی است. او سال ها در گروه فلینت (Flint Group) در بخش کلیشه و مرکب های چاپی کار کرده است. او سایت تخصصی Pack-consult.org را در سال 2016 راه اندازی کرد و از این طریق به علاقمندان در عرصه صنعت چاپ و بسته بندی مشاوره می دهد./همتا

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی