PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

چند نکته کلیدی در بسته بندی کالا

شاید از روزی که ارزش بسته بندی محصول 10درصد کالا بود ، تا روزی که صاحب نظران این ارزش را بیش از 50 درصد رسیده است و امروز که حتی گاهی ارزش بسته بندی  بیش از70 درصد ارزش محصول دانسته اند، زمان زیادی نمی گذرد. این روند به گونه ای پیش رفته که امروزه صنایع مهم دنیا و برندهای مطرح جهان بسته بندی مناسب را بهتر از یک فروشنده مجرب می دانند.

شاید از روزی که ارزش بسته بندی محصول 10درصد کالا بود ، تا روزی که صاحب نظران این ارزش را بیش از 50 درصد رسیده است و امروز که حتی گاهی ارزش بسته بندی  بیش از70 درصد ارزش محصول دانسته اند، زمان زیادی نمی گذرد. این روند به گونه ای پیش رفته که امروزه صنایع مهم دنیا و برندهای مطرح جهان بسته بندی مناسب را بهتر از یک فروشنده مجرب می دانند.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، بنابراین طراحی بسته بندی باید به دقت بررسی خصوصیات و ویژگی ها را از یک سو و امکانات ساخت از سوی دیگر توجه داشته باشد.

 

عملکردهای بسته بندی - نگهداری محصول - حفظ محصول از صدمات احتمالی - اطلاع رسانی به  مصرف کننده درباره محصول موردنظر - پیشبرد فروش محصول - متناسب کردن محصول جهت حمل، نگهداری و استفاده مواد و متریالی که معمولابرای  بسته بندی استفاده می شوند کع اغلب کاغذ، مقوا، شیشه، پلاستیک ها و فلز هستند. در مقابل نوع مواد انتخاب شده در طراحی بسته بندی تاثیر فراوان خواهد داشت.

 

ویژگی های مثبت و منفی مواد استفاده شده در بسته بندی هایی مانند :کاغذ و مقوا سبک صدمه پذیر در مقابل آب Cereals, Washing ترموپلاستیک سبک ضد آب صدمه پذیر در مقابل گرما Soft drink, Toiletries فلز محکم ضد آب گران سنگینی Soft drink, Tinned food شیشه ترانسپارنت ضد آب گران سنگین شکنندگی Up-market drink, Coffees یکی از نکات مهم محسوب می شود.

 

یکی از این موارد در بسته بندی های کاغذی و مقوایی ضخامت آن است که وابسته به نوع محصول انتخاب می گردد. کاغذ باید مقاومت لازم را برای حفظ فرم و همچنین محافظت از کالا را دارا باشد. همچنین باید انعطاف پذیر بوده تا در هنگام تاشدن ترک نخورد. به این منظور می توان کاغذ ها را با ضخامت 350 میکرون تا 640 میکرون مورد استفاده قرار داد.

 

 ضخامت کمتر از این مقدار مقاومت کافی را نخواهد داشت و ضخامت بیشتر نیز قابلیت خم شدن را ندارد. استفاده از انواع ساختار شیارها بستگی به نوع بسته بندی و هدف طراح تعیین می شود.

 

شیار نوع A ظرفیت و قابلیت بسیار بالایی در جذب شوک ها و ضربه ها را دارد که دلیل آن فضاهای پهن میان شیارهاست.

 

 شیار B بیشترین مقاومت در برابر له شدگی را دارد و این به دلیل تعداد بیشتر شیارها در واحد طول است.

 

 شیار C دارای ویژگی های همزمان دو نوع بالا است.

 

 شیار F در طرح هایی که باید نوع ریز شیاری مورد استفاده قرار گیرد، انتخاب می شود.

 

 این نوع مقوا بدون محدودیت فرمی قابل تولید  است و برای گرفتن ضربه در بسته بندی ها بسیار به کار می رود.

 

 از دیگر ضربه گیرها، استحکام دهنده ها و تقویت کننده ها در بسته بندی می توان به برخی دیگر از قطعات موج دار همچون صفحات نگه دارنده و نمایش، بالشتک و یا لایی ها و همچنین قطعات پلاستیکی مانند فوم پلی استایرن قالبی اشاره کرد.

 

 در طراحی بسته بندی سوالات زیر مطرح است :

 

گروه مخاطب محصول کیست؟

 

فرم محصول چگونه است؟

 

ویژگی های فیزیکی آن چیست؟

 

چگونه ممکن است محصول صدمه ببیند؟

 

چگونه قرار است از محصول استفاده شود؟

 

در کجا نگهداری خواهد شد؟

در فروشگاه : به عنوان مثال در قفسه، بر روی استند

در خانه : به عنوان مثال در کمد، کابینت و مانند آن

 

قیمت محصول چقدر است؟ بسیار مهم است که یک تصویر واضح از تیپ شخصیتی گروه احتمالی مصرف کننده داشته باشیم.

 

ما باید بدانیم که چه چیزهایی نظر گروه مخاطب را جلب می کند و چه چیزی برای آن ها دارای اهمیت است. مسایل ارگونومیک باید در نظر گرفته شود.

 

 بسته بندی باید قابل حمل و نقل دستی باشد و همچنین به سهولت مورد مصرف قرار گیرد. بسته بندی که به سختی باز شود و یا به راحتی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است موجب کاهش فروش محصول گردد.

 

بنابراین بسته بندی مناسب به فروش محصول کمک شایانی خواهد کرد و علاوه بر آن مصرف کننده را به خرید محصولی گران ولی دارای بسته بندی جذاب ترغیب می کند.

 

 خریداران معمولا علاقمند به دیدن آنچه می خرند، هستند. درنتیجه مایل اند که داخل بسته بندی را ببینند. این امر به روش های زیر امکان پذیر است:

 

1. بسته بندی شفاف (Transparent)

 

2. دارای پنجره کوچک شفاف باشد.

 

3. در گرافیک روی بسته بندی از عکس یا تصویر محصول استفاده شود. (در مورد محصولات نازیبا و غیر جذاب می توان از تصویر آن استفاده کرد.)

 

4. برای محصولاتی که زیبا و جذاب نیستند ، نمایش دادن تاثیر مثبت آن ها بسیار حائز اهمیت است. گرافیک محصول فونت نوشتاری به کار رفته برای نام کالا و شرکت یا کارخانه تولید کننده بسیار مهم است و سهولت خوانده شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سایر جزییات می تواند کوچک تر چاپ شود. بهترین روش برای نوشتن اطلاعات بسته بندی، نوشتن مواردی است که دانستن آن ها برایمصرف کننده ضروری است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه