تولید، صادرات، بستهبندی خرما هر کدام حوزه تخصصی دارند
محمدرحیم ابوسعیدی مشاوراستاندارکرمان در جلسه مثلث توسعه اقتصادی شهرستانهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر با محوریت محصول خرمااظهار داشت: مزیت نسبی خرمای این منطقه، رطب بودن آن است و همین امر در بحث صادرات تبدیل به پاشنه آشیل میشود.
محمدرحیم ابوسعیدی مشاوراستاندارکرمان در جلسه مثلث توسعه اقتصادی شهرستانهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر با محوریت محصول خرمااظهار داشت: مزیت نسبی خرمای این منطقه، رطب بودن آن است و همین امر در بحث صادرات تبدیل به پاشنه آشیل میشود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بستهب ندی ایران، وی با اشاره به تفاوت نحوه استفاده از محصول خرما در مناطق جغرافیایی دنیا بیان داشت: کشورهای اسلامی، کشورهای حوزه عرضهای جغرافیای شمال و کشورهای اروپایی ذائقههای متفاوتی از خرما دارند.
ابوسعیدی عنوان کرد: اگر بخواهیم توسعه صادراتی محصول خرما را به کشورهای مختلف داشته باشیم، باید ذائقه مصرف کننده را با تبلیغات، برگزاری نمایشگاهها، بازاریابی و ... تغییر دهیم.
وی با اشاره به صادرات 15 درصد از محصول خرما افزود: علاوه بر اینکه اعتقاد داریم باید سهم صادرات ما در خرما بیشتر شود، اما 85 درصد مصرف بازار داخل کشور را فراموش کردهایم.
ابوسعیدی خاطرنشان کرد: همه مشکلات ناشی از پراکندگی کار است، اکنون مانند گذشته نیست، تولید، صادرات، بستهبندی هر کدام حوزه تخصصی دارند.
وی شناسنامهدار شدن محصول خرما را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: محصول هر باغ و فروشنده باید تعیین درجه و قیمت شده و برای آنها شناسنامه صادر شود.
ابوسعیدی تصریح کرد: اگر به این شکل برخورد کنیم، خریداران داخلی به دنبال خرید محصول شناسنامهدار میروند و در کنار آن بحث تقلب در این بازار کم میشود.
مشاور استاندار کرمان عنوان کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضای محصول خرما در حال افزایش است، اگر تنها شرکت تعاونی یک منطقه را بخواهیم موفق نمیشویم، باید با همه شرکت تعاونیها متحد شویم و شرکتی مربوط به استان راهاندازی شود تا بتواند رقابت نسبی خود را با دیگر استانها انجام دهد.
ابوسعیدی اضافه کرد: همه در تهدید عرضه و قیمت هستیم و به نظر میرسد، مهمترین راهکار عملی این است که شرکت تعاونی و اتحادیه قوی با حضور دستاندرکاران تشکیل شود که پایه قیمتگذاری، ردهبندی و بازار داخل باشند و به بازار خارج انتقال یابد.