PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

محصولاتی با توجیه اقتصادی اما بدون بسته بندی و برند بین المللی

دغدغه‌های صادرات و تک محصولی بودن محصولات گلخانه‌ها، همواره گلخانه‎‎داران یزدی را نگران کرده است، اما رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد معتقد است که کشت خیارسبز همچنان توجیه اقتصادی دارد، هرچند که بازار صادرات به دلیل رقابت بین صادرکنندگان، جایگاه واقعی خود را ندارد.

دغدغه‌های صادرات و تک محصولی بودن محصولات گلخانه‌ها، همواره گلخانه‎‎داران یزدی را نگران کرده است، اما رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد معتقد است که کشت خیارسبز همچنان توجیه اقتصادی دارد، هرچند که بازار صادرات به دلیل رقابت بین صادرکنندگان، جایگاه واقعی خود را ندارد.


 به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سید جمال سجادی پور رییس سازمان جهادکشاورزی استان در این‌باره گفت: سازمان تعاون روستایی استان در حال تدوین طرحی به منظور حمایت از گلخانه‎‎داران یزدی با راه‎‎اندازی تشکل صادرکنندگان این محصولات است و به این ترتیب تمام صادرکنندگان محصولات گلخانه‎‎ای استان در ذیل این تشکل فعالیت می‌کنند و این تشکل کار قیمت‎‎گذاری و صادرات این محصولات را مدیریت می‌کند.


وی نبود سیستم بسته‏‏ بندی مناسب و برند مشخص برای محصولات گلخانه‎‎ای استان در بازارهای جهانی، نقطه‌ضعف مهم گلخانه‎‎داران یزدی دانست و گفت: محصول خیار سبز استان یزد در بازارهای خارجی مصرف می‎‎شود، بدون این که برند مشخصی از محصولات استان را به مصرف‏‏ کننده معرفی کند.



سجادی پور اظهار کرد: محصول خیار سبز گلخانه‎‎های یزد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است اما چون از شهرهای دیگر کشور به بازارهای خارجی صادر می‌شود، اغلب نام و نشانی از یزد ندارد و کسی این محصول را به اسم یزد نمی‎‎شنا‌سد.



وی با تاکید بر این که صادرات محصولات گلخانه‎‎ای جز مشکلات ناشی از انتقال پول، محدودیت دیگری ندارد، عنوان کرد: مشکل رقابت بین صادرکنندگان، یک رقابت درون مجموعه‎‎ای است به طوری که صادرکنندگان به دنبال حذف یکدیگر هستند.



این مسئول معتقد است که این رقابت باعث شده قیمت و جایگاه واقعی محصولات گلخانه‎‎ای استان محقق نشود از این رو سازمان تعاون روستایی با تشکیل جلساتی با حضور نماینده صادرکنندگان و نماینده شرکت تعاونی گلخانه‎‎داران در صدد حل این معضل برآمده است.



رییس جهادکشاورزی استان گفت: این تشکل قصد دارد با تعیین نرخ واقعی و معقول، از حقوق کشاورزان حمایت کند و صادرات را در بهترین شرایط انجام دهد.



به گفته‎‎ی سجادی‎‎پور، صادرات عمده محصولات گلخانه‏ ای استان یزد در حال حاضر به کشورهای روسیه و عراق است.

 

وی در این باره گفت: استان یزد با سطح زیرکشت یکهزار و 250 هکتار گلخانه و تولید سالانه 360 هزار تن محصولات گلخانه‏‏ ای که غالباً خیار سبز است، سهم به سزایی در رفع نیاز بازارهای داخلی و خارجی دارد.



سجادی‎‎پور با بیان این که در سال گذشته 360 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان یزد تولید شد، افزود: محصولات گلخانه‏ ای استان در حال حاضر به کشورهای روسیه و عراق صادر می‌شود که عمده‎‎ترین بخش صادرات محصولات استان به کشور روسیه است.



این مسئول ادامه داد: از سال گذشته تاکنون که مسائل به وجود آمده بین اوکراین و روسیه سبب کاهش ارزش پول روسیه شده و این امر تاثیر بسیاری در حوزه واردات این کشور داشته است، به طوری که صادرکنندگان خیارسبز برای بازگشت پول محصول خود در مقطعی دچار مشکل شدند.



وی گفت: البته با این حال تاخیر در انتقال وجه ناشی از صادرات محصولات گلخانه‎‎ای نسبت به سال‎‎های قبل کمتر شده است، اما به دلیل تحریم‌ها این تاخیر همچنان وجود دارد.



سجادی‎پور وضعیت بازار عراق را برای خرید محصولات گلخانه‎‎ای استان تا قبل از حضور داعش در این کشور، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بازار عراق ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات گلخانه‎‎ای استان یزد دارد و با برقراری ثبات در این کشور به عنوان یکی از بازارهای محصولات گلخانه‎‎ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.



وی در پایان درباره تک محصولی بودن محصولات گلخانه‎‎‏‏ای استان نیز عنوان کرد: تک محصولی بودن، ناشی از تقاضای بازار است چرا که در مقطعی به کاشت سایر محصولات در گلخانه‌ها اقدام شد اما بازار مناسبی به دست نیاورد.


وی با تاکید بر این که بازار خیارسبز گلخانه‎‏‏ای در استان جا افتاده است، ادامه داد: تقاضای بازار، تنوع کشت را رقم خواهد زد و در حال حاضر تنها بازار محصول خیارسبز تضمین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کشت محصول خیارسبز در گلخانه‌ها با توجه به بازار صادرات مناسب آن، توجیه اقتصادی دارد اما کشت سایر محصولات برای رسیدن به این جایگاه زمان و انرژی زیادی را می‎‎طلبد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه