PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگاهی به جایگاه بسته بندی زعفران و خرمای ایرانی

بسته‌بندی مانند یک رسانه می‌تواند پیام تولیدکننده را به مصرف‌کننده برساند، در او ایجاد آگاهی، علاقه و انگیزه کند و بالاخره در صورت لزوم او را نسبت به خرید کالا متقاعد کند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی باید به مواد اولیهٔ بسته‌بندی (مواداولیهٔ بسته‌بندی، دستگاه‌های بسته‌بندی و زیادبودن قیمت مواداولیهٔ بسته‌بندی و دستگاه‌های مدرن) است که حدود ۵درصد کل خسارات بخش کشاورزی را موجب می‌شود.

متأسفانه در کشور ما فقدان بسته‌بندی مناسب در مورد برخی از کالاهای صادراتی مانند زعفران صادراتی ایران به کشورهائی چون اسپانیا صادر می‌شود و در آنجا پس از بسته‌بندی با قیمت گران‌‌تری به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.

مشکلات بسته‌بندی موادغذایی در ایران برای جلوگیری از ضایعات موادغذایی، نگهداری و عرضهٔ آنها به‌صورت سالم و نیز بسته‌بندی مناسب آنها الزامی به‌نظر می‌رسد.

 انتخاب صحیح سیستم‌های بسته‌بندی موادغذایی می‌توان طراوات و تازگی و طعم و رایحهٔ فصلی فرآورده‌ها را حفظ کرد، آنها را از تابش نور محافظت کرد و بدین ترتیب بروز تندی را در موادغذایی به حداقل رساند. بنابراین، اگر مواد بسته‌بندی صحیح انتخاب شوند، در افزایش مدت ماندگانی موادغذایی مؤثر خواهند بودایران در زمینهٔ تولید زعفران مقام خوبی دارد ولی صادرکنندهٔ خوبی نیست.

در مورد خرما نیز همان‌طور است. به‌دلیل هزینه‌های زیاد بسته‌بندی، خرمای صادراتی ایران به کشورهائی مانند امارات متحدهٔ عربی صادر و از آنجا با بسته‌بندی مجدد به بازارهای جهانی ارسال می‌شود که از این نظر سود زیادی نصیب این کشورها می‌شود. در مورد بسته‌بندی بعضی از محموله‌های صادر شده به کشورهای پیشرفته نیز مغایرت با قوانین مربوط به محیط زیست موجب خودداری واردکنندگان این کشورها از تحویل گرفتن کالا شده است.

بسته‌بندی صادراتی و انطباق استاندارد کالاهای صادراتی با سلیقهٔ کشورهای واردکننده، به‌عنوان دو عامل مؤثر برای موفقیت در بازارهای جهانی، در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بسته‌بندی کالاهای صادراتی غیرنفتی چنان اهمیت زیادی دارد که دولت باید به‌عنوان گامی در جهت توسعهٔ صادرات، تسهیلاتی برای وارد کردن دستگاه‌های جدید بسته‌بندی و مواد لازم فراهم آورد و امکانات کافی در اختیار شرکت‌های صادرکننده قرار دهد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه