PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

حرکت صنعت چاپ به سمت بسته بندی

با افزايش چشمگیر سهم صنعت بسته‌بندي در سفارشهای چاپی هرروز تعداد بيشتري از چاپخانه‌داران به اين واقعيت که آينده چاپ در حوزه چاپ بسته‌بندي نهفته است، لمس میکنند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، همینطور توسعه فناوري در صنعت چاپ با اين روند هماهنگ است و شرکت‌هاي بزرگ، فناوري‌هاي مرتبط با چاپ بسته‌بندي را بيشتر مدنظر بخش‌هاي تحقيق و توسعه خود قرار مي‌دهند؛ اما بسته‌بندي چيست و اهميت آن در دوره آينده کدام است و صنعت چاپ بايد آن را از کدام دريچه و موضع ببيند؟ در تعريف بسته‌بندي آمده است که بسته‌بندي به معناي تهيه ظرف محافظ يا سيستمي که سلامت کالاي مظروف را در فاصله توليد تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگه دارد. از سوي ديگر بسته‌بندي مانند يک فرهنگ بومي، يا ملي و اقليمي سيستمي است که از سويي موجبات ايجاد ارتباط بين توليدکننده و توزيع‌کننده را فراهم مي‌آورد و از سوي ديگر بين آن دو و مصرف‌کننده ارتباط منظم و قابل‌اطميناني برقرار مي‌کند. بنابراین مشخص است که به بسته‌بندي بايد با دو ديد کاملا متفاوت ولي همسو، نگريست، ديدي معطوف به شرح وظيفه يک ظرف در قبال مظروفش و ديدي که بيشتر جنبه فرهنگي دارد و به نحوي باروحيه، خصلت‌ها، آداب‌ورسوم، موقعيت اقليمي و منطقه‌اي کالا و به‌طورکلي فرهنگ سازنده و کشور توليدکننده آن مربوط مي‌شود. اين يعني که بسته‌بندي، نظامي است مرکب که هم وظيفه حفاظتي دارد و هم نقش فرهنگ ارتباطي را بازي مي‌کند و واجد جنبه اطلاع‌رساني است و مي‌تواند به‌عنوان يک رسانه، نقش‌آفريني کند.
درواقع مي‌توان گفت بسته‌بندي به‌عنوان يک فروشنده خاموش قلمداد مي‌شود، زيرا کالاها مستقيماً خود را به خريدار نمايش نمي‌دهند و اين پوشش آن‌ها است که با اشکال مختلف و جملاتي کوتاه، معرف جنس داخل آن‌ها است و اطلاعات لازم را به مخاطب (خريدار) ارائه مي‌دهد. بدين ترتيب بسته‌بندي به‌عنوان اولين وسيله ارتباط بصري با مخاطب محسوب مي‌شود.
بطور کلی بسته بندی به آسان‌ترشدن استفاده از محصول، اطلاع‌رساني، بازاريابي براي محصول، وظيفه حفاظتي، ارتباطي و تبليغات کمک شایانی می کند.
نکته قابل تامل دیگر اینکه در سيستم‌هاي جديد فروش، فروشنده‌اي وجود ندارد که توضيحي بدهد و به‌جاي آن خود بسته‌ها هستند که کالاي درون خود را تبليغ مي‌کنند و ايجاد انگيزه و القاي نياز براي خريد مي‌کنند؛ به‌کاربردن شکل‌ها، سمبل‌ها و نشانه‌هاي تجاري و نوع چيدن محصولات هم‌خانواده، در طبقات و خلاقيت در ايجاد تصاوير تبليغاتي و تصويرسازي‌هاي روي محصولات در اين مورد حرف اول را مي‌زنند.
تمام موارد فوق الذکر ارتباط مستیقم با چاپ و چاپخانه دارند و روند سیر بازار را برای این صنعت ترسیم می نمایند. ایران نیز با توجه به اینکه یک کشور درحال توسعه است بازاری بزرگ و مهیا برای صنایع چاپ و بسته بندی است و با یک سیاست گزاری آگاهانه می توان بخش قابل توجه ای از بازارهای همجوار را تسخیر نمود.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه