PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برنامه‌ریزی 10 ساله در قالب احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل

برنامه‌ریزی 10 ساله در قالب احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل برای حفظ منابع تولید کاغذ در شمال کشور در حال انجام است.

برنامه‌ریزی 10 ساله در قالب احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل برای حفظ منابع تولید کاغذ در شمال کشور در حال انجام است.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال 76 در مرکز مازندران تاسیس و با هدف تولید کاغذ چرخ این واحد تولیدی در مازندران به چرخش در آمد هم‌اکنون این کارخانه با ظرفیت 175 هزار تن، شامل 90 تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و 85 تن کاغذ فلوتینگ به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه مطرح است.


در حال حاضر 18 تا 20 درصد سهم تولید در کشور متعلق به این کارخانه است و به نوعی رهبری بازار کاغذ را بر عهده دارد.



از آنجایی که هدف اصلی شرکت احیاء هر چه سریع‌تر جنگل‌های مخروبه و رساندن میزان رویش به بیش از 6 متر مکعب در سال است در این راستا تمام سعی بر این است تا در چارچوب طرح‌های تدوینی و با کاشت گونه‌هایی با صفات پسندیده ژنتیکی و سازگار با محیط، با تولید نهال‌هایی با کیفیت مطلوب از طریق ایجاد باغ بذر و احداث نهالستان‌های جنگلی در چهار منطقه و در سطحی حدود 63 هکتار به میزان4/2 میلیون اصله نهال در سال جبران مافات شود.



شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به منظور احیای جنگل‌های استان در ابتدا از پایان سال 1389 با احیاء سطحی حدود 16 هزار هکتار از جنگل مخروبه و کم‌بازده، بنه‌های دامی تخریب شده، مناطق روستایی تخلیه شده، فضاهای باز و نقاط خالی از درخت، با کاشت بیش از 30میلیون اصله نهال از انواع گونه‌های ساز وکار با محیط که عمده آن پهن برگ بومی منطقه است با انجام عملیات مراقبتی و اجرای برنامه‌های پرورشی تا رسیدن نهال به مرحله نهایی رویش و حصارکشی در عرصه‌های نهال‌کاری شده توانست به خوبی از عهده این مسئولیت بر آید.



شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اقدامی تخصصی و کارشناسانه با توجه به کاهش چشمگیر سطح جنگل‌های شمال و افزایش روند تخریب آن لازم دانست تا از طریق احیاء و بازسازی عرصه‌های مخروبه و کم بازده و اصلاح ساختار جنگل‌های مسن در قالب طرح‌های علمی جنگلداری بر این منابع ملی مدیریت کند.


بر همین اساس طرح جنگلداری چوب و کاغذ مازندران با هدف حفظ، احیاء و پرورش در مناطقی از جنگل‌های شمال که طبق مطالعات حدود 50درصد آن مخروبه و نیمه مخروبه بوده است، آغاز شد.



در این تور یک روزه خبرنگاران از جنگل‌هایی که زیر نظارت شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران مدیریت می‌شود معاون طرح و برنامه این واحد تولیدی در توضیحاتی پاسخگوی اصحاب رسانه بود.



برنامه‌ریزی 10 ساله جنگل‌کاری


علی اکبر رفیعی با تاکید بر اینکه رفتار با جنگل باید علمی و بر اساس موازین علوم مرتبط با جنگل باشد،گفت: کتابچه طرح و برنامه جنگلداری شرکت صنایع چوب و کاغذ با برنامه‌ریزی 10 ساله تدوین و قابلیت اجرا دارد.



وی مهم‌ترین بخش در کتاب طرح و برنامه جنگلداری را احیا و توسعه جنگل‌های زیر نظر این واحد تولیدی دانست و ادامه داد: نهال‌کاری بر اساس نیازهای بیولوژیکی سرزمینی تعریف می‌شود.


تولید 2 میلیون اصله نهال در سال


این مسئول با اشاره به اینکه سه نهالستان در صنایع چوب و کاغذ مازندران وجود دارد، بیان داشت: 64 هکتار نهالستان در آمل و دو منطقه تجن داریم که سالانه 2 میلیون اصله نهال تولید می‌شود.



رفیعی استفاده از اراضی کم بازده را یکی دیگر از اقدامات مدیریتی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران دانست و یادآور شد: 500 هزار صنوبر جنگلی در اراضی کم بازده کشت و قابل بهره‌برداری قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه تولید نهال طبق برنامه 10 ساله طرح جنگلداری آمده است، خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد 34 میلیون اصله نهال از ابتدای طرح جنگلداری در سال 74 در صنایع چوب و کاغذ تا پایان سال 91 در 16 هزار و 700 هکتار جنگل‌کاری و نیز 6 هزار کیلومتر حصارکشی و از خروج دام جلوگیری شد.


دام عامل تخریب جنگل



معاون طرح و برنامه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران وجود دام در جنگل را عامل تخریب منابع طبیعی دانست و ادامه داد: وجود 780 دامدار و 80 هزار واحد دامی بیش از ظرفیت جنگل‌های در اختیار صنایع چوب و کاغذ بود که توسط مجری طرح از جنگل خارج شد.


وی از احداث یک‌هزار و 200 کیلومتر احداث جاده جنگلی خبر داد و گفت: جاده زیر بنای توسعه است احداث راه به منظور تخریب جنگل نیست، بلکه حمایت از این مواهب طبیعی است.


رفیعی با بیان اینکه 50 درصد از نیروهای بخش جنگل در بخش حفاظتی و 30 درصد در حوزه نگهبانی فعالیت می کنند، تصریح کرد: با استفاده از 70 دستگاه موتور سیکلت، 6 دستگاه خودرو، دو دستگاه ماشین مجهز به اطفای حریق از نقاط قوت صنایع چوب و کاغذ برای حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی است.



کاشت گونه های شاخص جنگلی



وی نسبت درختان قطع شده به تناسب کاشت نهال را 9 اصله دانست و افزود: گونه‌های شاخص جنگل‌های شمال کاشته می‌شود که شامل توسکا، افرا، بلوط، اکالیپتوس، سفید پلد، ملچ، ون، ممرز و سایر گونه‌های درختی دیگر می‌شود.



رفیعی مساحت جنگل‌های شمال را یک میلیون و 400 هزار متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: 355 میلیون متر مکعب توان جنگل‌های شمال است و از این میزان حدود 700 هزار تن بهره‌برداری می‌شود.


وی اضافه کرد: 220 هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال در اختیار صنایع چوب و کاغذ مازندران است.



معاون طرح و برنامه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه 30 واحد نگهبانی ثابت در مبادی ورودی جنگل‌های زیر پوشش ما مستقر است، بیان داشت: مناطقی که دارای طرح جنگلبانی است 70 درصد قاچاق چوب  کمتر از سایر نقاط است.



وی با اشاره به اینکه به منظور صیانت از جنگل برق مصرفی برخی از ایستگاه های نگهبانی با انرژی خورشیدی تامین می‌شود، بیان داشت: استفاده از این گونه انرژی مقرون به صرفه است.



جنگل‌کاری در قالب احیا، توسعه و بهره‌برداری



رفیعی برنامه‌های طرح جنگلداری را در قالب احیا، توسعه و بهره‌برداری دانست و ادامه داد: به منظور احیای جنگل شرکت‌های صنایع چوبی در مجاورت جنگل‌های احداث شد.


طرح جنگلداری وابسته به بودجه عمومی نیست



معاون طرح و برنامه صنایع چوب و کاغذ مازندران با اعلام اینکه طرح جنگلداری وابسته به بودجه عمومی نیست، بیان داشت: در بحران‌های مختلف طرح جنگلداری تعطیل نشد.


وی با اشاره به اینکه طرح‌های جنگلداری اشتغال پایدار ایجاد کرده است، تصریح کرد: حذف برداشت از جنگل به منظور وابستگی طرح جنگلداری به بودجه‌های عمومی است.



رفیعی با تاکید براینکه از هرگونه تصمیماتی که ممکن است به جنگل‌ها آسیب برساند پرهیز کنیم، متذکر شد: طرح توقف برداشت از جنگل  به ضرر جنگل‌های شمال کشور است.


وی افزود: جنگل‌های فاقد مجری مورد تخریب قرار گرفتند.



صنایع چوب و کاغذ مازندران مجری نمونه جنگلداری


این کارشناس حوزه جنگل با اشاره به اینکه طرح‌های جنگلداری با مشکل مواجه نیست، بیان داشت: چوب و کاغذ مازندران بزرگترین مجری طرح جنگلداری است و چندین سال متوالی مجری نمونه در این بخش معرفی شد.



وی برداشت از جنگل را یکی از طرح‌های جنگلداری دانست و گفت: در گذشته برداشت از جنگل2.9 مترمکعب در هکتار بود اما به دلیل تغییر دیدگاه کارشناسان این رقم به0.7 هکتار تقلیل یافت.


رفیعی اظهار داشت: 200 هزار هکتار از اراضی جنگل‌های شمال در اختیار صنایع چوب و کاغذ مازندران است که سالانه 100 هزار متر مکعب برداشت صورت می‌گیرد و در سال آینده به 80 هزار متر مکعب تقلیل می‌یابد و سالانه باید روند نزولی حفظ شود.



وی میزان نهال کاری در هکتار را یک‌هزار و1500 تا 2 هزار و 200 اصله نهال دانست و اضافه کرد: این میزان در آخر دوره برداشت تبدیل به 150 تا 200 اصله نهال می‌شود و بقیه در قالب مراقبت و پرورش قرار می‌گیرند.



رفیعی منابع تامین چوب شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران را از جنگل‌های شمال، زارعت در باغات و واردات عنوان کرد.


وی افزود: جنگل‌ها به تنهایی قابلیت تامین چوب کشور را ندارند.



این مسئول ظرفیت اکولوژیک و توان جنگل را مهم دانست و ادامه داد: برداشت از جنگل بر اساس توان اکولوژیکی در طرح صیانت از جنگل کشور آمده است.


وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های ما 2.5 تا هفت متر مکعب رویش سالانه دارند.


رفیعی افزود: معتقدیم سالانه 3 تا 4 میلیون مترمکعب می‌توان از جنگل‌ها برداشت چوب داشت.


کاهش برداشت چوب برابر است با بیکاری



وی با اشاره به اینکه این میزان برداشت چوب نه تنها جوابگوی صنایع ما نیست، گفت: کم کردن این میزان برداشت از جنگل ضربه شدیدی بر بنیه اقتصادی و عاملی بر افزایش بیکاری می‌شود.



معاون طرح و برنامه صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه واردات چوب باید دارای راهکار باشد، بیان داشت: سازمان حفظ نباتات، واردات چوب با پوست را نمی‌دهد و این کار باعث افزایش هزینه چوب در کشور می‌شود.



واردات چوب براساس تعهدات وزیر صنایع



وی اذعان داشت: معتقدیم چوب هم باید مانند دیگر کالاهای وارداتی قرنطینه‌ای شود.



رفیعی با بیان اینکه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قولی را به ما دادند و انجمن صنفی صنایع چوبی کشور پیگیر این موضوع است، بیان داشت: تلاش ما این است واردات چوب بر اساس تعهدات وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه