PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بازار کاغذ تحت تاثیر شایعه!!!

سید طاهر شبیری، دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران با اشاره به نقش رسانه‌ها در وضعیت بازار کاغذ گفت: رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در بازار دارند، در روزهای گذشته خبر کذبی از سوی رسانه‌ای مبنی بر افزایش دو برابری قیمت کاغذ منتشر و تشنجی چند ساعته را در بازار ایجاد کرد اما با تدبیر مسوولان این خبر به سرعت تکذیب شد.

سید طاهر شبیری، دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران با اشاره به نقش رسانه‌ها در وضعیت بازار کاغذ گفت: رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در بازار دارند، در روزهای گذشته خبر کذبی از سوی رسانه‌ای مبنی بر افزایش دو برابری قیمت کاغذ منتشر و تشنجی چند ساعته را در بازار ایجاد کرد اما با تدبیر مسوولان این خبر به سرعت تکذیب شد.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، سید طاهر شبیری در این رابطه  اظهار کرد: مسوولان بازار کاغذ باید در بخش رسانه‌ای قوی عمل کنند تا از ایجاد تشنج جلوگیری شود، هفته گذشته خبری از یک خبرگزاری مبنی بر افزایش قیمت کاغذ تا 150 هزار تومان منتشر شد که به سرعت تمامی دست‌اندرکاران بازار کاغذ آن‌را تکذیب کردند، چراکه دلیلی برای این افزایش قیمت وجود نداشت.



دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران ادامه داد: رسانه‌ها در بازار کاغذ نقش فراوانی دارند چراکه با انتشار خبری اشتباه می‌توانند حداقل برای چند ساعت بازار را ملتهب کنند، خوشبختانه بسیاری از رسانه‌ها به پختگی کامل رسیده‌اند اما عدم شناخت برخی رسانه‌ها به مسایل تخصصی مانند بازار کاغذ می‌تواند دلیل انتشار چنین شایعه‌هایی باشد.



این مسوول بازار کاغذ در توضیح وضعیت بازار کاغذ گفت: کاغذ تحریر همچنان روندی ثابت دارد و در بازار با قیمتی حدود 80 تا 85 هزار تومان به‌فروش می‌رسد اما سایر انواع کاغذ بین 10 تا 15 درصد کاهش قیمت داشته و به روند نزولی روزهای گذشته ادامه می‌دهد.



وی ادامه داد: هر مولفه‌ای می‌تواند در ثبات، کاهش و افزایش قیمت‌ بازار تاثیرگذار باشد، برای مثال افزایش و کاهش تقاضا یا تغییر قیمت ارز می‌تواند منجر به تغییر قیمت آن شود.



شبیری با اشاره به بازار سال‌های گذشته اظهار کرد: حدود 10 سال پیش که بازار در شرایط عادی به سر می‌برد، ما در سال دو فصل برای شلوغی بازار و افزایش تقاضای کاغذ داشتیم، در روزهای قبل از شروع مدارس و عید نوروز بازار کاغذ داغ می‌شد و همه درحال خرید و فروش بودند اما اکنون بازار راکد است و نیاز به شوک دارد، شوکی که بازار را داغ کند و باعث افزایش قیمت‌ها نشود.



وی ادامه داد: پیش‌بینی بازار کاغذ کار بسیار مشکلی است اما با‌توجه به تدبیر دولت در کنترل قیمت ارز، برداشت من این است که بازار در ثبات خواهد ماند مگر این‌که اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد.



دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در دنیای امروز گفت: سندیکای کاغذ قصد دارد که پایگاه اینترنتی برای اطلاع از وضعیت بازار کاغذ و شفاف کردن واردات آن ایجاد کند تا با داشتن اطلاعات لازم از بی‌نظمی بازار جلوگیری کنیم. این کار زمانی عملی خواهد شد که بخش واردکننده دولتی کاغذ که اطلاعات را در دست دارد با ما همکاری کند.


شبیری در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: دولت اعلام کرده که به شفاف‌سازی بازار علاقه‌مند است، ما نیز می‌خواهیم که با داشتن پایگاه اینترنتی به شفاف شدن فضا کمک کنیم، بنابراین این مرجع کاغذ ظرف یکی دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.



براساس اعلام بازار کاغذ و مقوای تهران، هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی، 100 در 70 ، با قیمتی حدود 80 تا 85 هزار تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه 250 گرمی 100 در 70 ، چهار هزار و 250 تومان و هر کیلوگرم مقوای پشت توسی به قیمت سه‌ هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد، با‌توجه به قیمت‌های اعلام شده روند نزولی در کاغذ گلاسه و مقوای پشت توسی همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه