PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

۵ سرمایه‌گذار قدرتمند برای تولید داخلی کاغذ اعلام آمادگی کردند

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از اعلام آمادگی ۵ سرمایه‌گذار از بخش خصوصی و بخش وابسته به دولت برای فعالیت تولید داخلی کاغذ خبر داد و گفت: ‌۴۲۰ میلیارد تومان آورده این ۵ سرمایه‌گذار است.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از اعلام آمادگی ۵ سرمایه‌گذار از بخش خصوصی و بخش وابسته به دولت برای فعالیت تولید داخلی کاغذ خبر داد و گفت: ‌۴۲۰ میلیارد تومان آورده این ۵ سرمایه‌گذار است.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از مذاکره با 5 سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کاغذ خبر داد و گفت:‌ از این میان یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی و 4 سرمایه‌گذار از بنیاد‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بخش دولتی هستند که  برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند،‌ تا با سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کاغذ بتوانیم تکنولوژی‌های جدید وارد کرده و به تولید در مقیاس‌های وسیع‌ و متفاوت بپردازیم.



وی ادامه داد:‌ سندیکای کاغذ و مقوا اکنون به عنوان مشاور در فاز مطالعاتی است، تا میزان سرمایه لازم،‌ نوع تولید و نوع ماشین‌آلات و تجهیزات وارده را بررسی کرده و طرح اولیه را در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار دهد،‌ اگر این توانایی وجود داشته باشد که از کشورهای اروپایی تجهیزات لازم را وارد کنیم که ماشین‌آلات لازم را خریداری کرده و وارد خواهیم کرد در غیر این صورت از کشورهای آسیایی که سابقه تولید خوبی داشته و تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کنند، وارد خواهیم کرد.



شبیری تصریح کرد:‌ یکی از مباحثی که علاقه‌مند به فعالیت در آن و افزایش تولید داخل هستیم،‌ کاغذ تحریر است،‌ که از اولویت‌های ماست،‌ اما تلاش خواهیم کرد، در تولیدات نوین کاغذ که در داخل تولید نمی‌شوند،‌ نیز سرمایه‌گذاری کرده تا قطع وابستگی در حوزه کاغذ به واردات به طور کامل در چند سال آینده رخ دهد.بنابراین محصولاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود و یا ظرفیت تولید پایینی دارند‌، نیز در دست تولید قرار خواهند گرفت،‌ تا هم کالای جدید در صنعت کاغذ به وجود آوریم و هم ظرفیت تولید کاغذ چاپ و تحریر را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

 
وی با اشاره به میزان سرمایه این 5 سرمایه‌گذار گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی تا سقف 40 میلیارد تومان آورده دارد،‌  پس از آن 4 بخش وابسته به دولت تا میزان 150 میلیارد تومان،‌ 70 میلیارد تومان،‌ 100 میلیارد تومان و 100 میلیارد تومان آمادگی سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ را دارند،‌ البته هر کدام از این سرمایه‌گذار‌ها تا 3 برابر رقم سرمایه خود را می‌توانند تسهیلات دریافت کنند‌، بنابراین بودجه لازم برای اجرایی شدن این پروژه فراهم می‌شود.


شبیری به نقش سندیکای کاغذ و مقوا در این طرح اشاره کرد و گفت:‌ سندیکا به عنوان یک مشاور تصویری از بازار کاغذ،‌ لزوم سرمایه‌گذاری‌، توجیه اقتصادی و چگونگی ورود به این بازار را در کنار سایر مباحث تخصصی حوزه کاغذ از جمله نوع تولید، نوع ماشین‌آلات و ... را در اختیار این سرمایه‌گذار‌ها قرار می‌دهد،‌ البته تلاش سندیکا بر این است که این سرمایه‌گذار‌ها با یکدیگر تجمیع شده تا بتوانیم یک پروژه قدرتمند اقتصادی و سرمایه‌گذاری کلان داشته باشیم که به تولید انبوه منجر شود. در غیر از آن و در صورت مجزا فعالیت کردن هر کدام از این واحدها باز هم آینده درخشانی در تولید کاغذ داخلی پیش بینی می‌شود.


دبیر سندیکای کاغذ و مقوا افزود:‌ طی سال‌های گذشته صنعت کاغذ به یک صنعت فراموش شده در کشور تبدیل شده است،‌ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بخش دولتی ترجیح دادند یا وارد بازار کاغذ نشوند و یا در تجارت آن فعالیت کنند،‌ چرا که باور عموم این بوده که صنعت کاغذ سودده نیست‌، اما طی یکسال گذشته خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته و اقدام خودجوش این 5 سرمایه‌گذار برای ورود به بازار کاغذ نیز در کنار سایر موارد می‌تواند آینده درخشانی را برای تولید کاغذ در ایران رقم بزند.


وی ادامه داد: هم‌چنین تمایل برای سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ ایران تنها به سرمایه‌گذاران داخلی اختصاص ندارد،‌ بلکه سرمایه ‌گذاران خارجی نیز علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه در ایران شده‌اند‌، چرا که ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی بازار گسترده‌تر و قابل دسترس‌تری از کشورهای امارات متحده عربی ترکیه،‌ عربستان سعودی و ... دارد. در این کشورها نیز طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است،‌ ترکیه و امارات متحده عربی در سال جاری دو کارخانه کاغذ جدید راه‌اندازی کرده است،‌ عربستان سعودی نیز به هم‌چنین،‌ هم‌چنین در هند طرحی پایه‌گذاری شده که تا سال 2019 به بزرگترین صادر کننده کاغذ جهان تبدیل شوند. بنابراین بسیاری از کارخانجات کوچک خود را تعطیل و در واحدهای بزرگتر ادغام کرده‌اند. بنابراین حرکت ایران نیز باید شتاب بیشتری بگیرد.


شبیری در پاسخ به اینکه این طرح چه زمانی اجرایی و عملیاتی خواهد شد‌، گفت:‌ طرح اولیه برای آغاز پروژه هم‌اینک آماده است،‌ اما تزریق منابع مالی به پروژه اهمیت بسیاری دارد،‌ هر زمان که منابع مالی تزریق شوند،‌ نهایت دو تا سه سال زمان برای احداث کارخانه،‌ نصب تجهیزات و آغاز تولید زمان لازم است.


وی با اشاره به نقاط جغرافیایی که این کارخانه‌ها در آن احداث می‌شوند،‌ گفت:‌ به دلیل نیاز به آب در تولید کاغذ،‌ قطعاً در مناطق آبشور و مناطق آزاد اقتصادی کلنگ این پروژه به زمین زده می‌شود.
 
 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه