PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

به یک نظام جامع چاپ نیاز داریم

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از لزوم طراحی یک نظام فکری جامع در حوزه چاپ با همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت خبر داد و گفت: این نظام جامع باید به دنبال همکاری این دو متولی ایجاد شود تا در همه ابعاد چاپ و نشر شاهد رشد و ارتقا باشیم.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا از لزوم طراحی یک نظام فکری جامع در حوزه چاپ با همکاری وزارت ارشاد و وزارت صنعت خبر داد و گفت: این نظام جامع باید به دنبال همکاری این دو متولی ایجاد شود تا در همه ابعاد چاپ و نشر شاهد رشد و ارتقا باشیم.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل دولت یازدهم، منتظر هستیم، وزارت ارشاد نگاه خود در حوزه کاغذ را بیان کند گفت: بارها اعلام کرده ایم که در زمینه بازار کاغذ، تولید، ساماندهی قیمت و ... آماده ارائه مشاوره هستیم.



وی ادامه داد: متأسفانه بازار کاغذ در این سه ماه نوعی رکود تورمی داشته و هر چه به فصل تولید کتاب نزدیک‌تر شویم، این نقطه ضعف پررنگ‌تر می‌شود، اکنون وقت آن است که دست‌اندرکاران حوزه نشر و چاپ که ما همیشه با آن‌ها دوست بوده و بارها در اتاق بازرگانی با آن‌ها در کنار هم ‌فعالیت کرده‌ایم‌، به تحول در حوزه کاغذ و چاپ بیاندیشند.



شبیری گفت: اکنون بهترین زمان برای دستیابی به جایگاه درست صنعت چاپ در اقتصاد کشور است. لازم است فعالان عرصه چاپ و نشر یک نظام فکری طراحی کرده و برنامه استراتژیک داشته باشند، تا بتوانند بر اساس آن نظام فکری حرکت کنند، از این رو اکنون وقت مناسبی است‌، چرا که قیمت‌ها در بازار تقریباً ثابت و حجم سفارشات به دلایل اقتصادی کاهش یافته است. بنابراین فرصت برای طراحی نظام فکری مهیا است.



وی با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای این نظام فکری را طراحی کرد که صنعت چاپ به عنوان یک صنعت در نظر گرفته شود گفت: از هر بعدی که به چاپ نگاه شود، یک صنعت است. البته بحث‌هایی بر سر نبود یک متولی مشخص در سال‌های اخیر همواره مطرح بوده است. اما باید توجه داشت که چاپ در مقاطع مختلف متولی‌های متلف دارد، یکی از متولی‌ها وزارت ارشاد است و یکی از متولان نیز باید وزارت صنعت باشد.



شبیری با بیان این مطلب که نباید از وزارت صنعت انتظار داشت متولی صنعت جاپ شود،گفت: ما فعالان حوزه چاپ باید دغدغه و مطالبه خود را مطرح کنیم، زمانی که ما به ضرورت این امر آگاه شویم و آن را از دولت مطالبه کنیم، وزارت صنعت نیز مجبور خواهد شد،‌ به دنبال حل آن بیاید. اکنون اگر مشکلی در دستگاه‌های چاپ ایجاد شود،  به کدام بخش از وزارت ارشاد می‌توان مراجعه کرد؟ به هیچ یک از بخش‌ها، بلکه باید به سراغ وزارت صنعت برویم.



دبیر سندیکای کاغذ و مقوا گفت:‌ ما احتیاج به یک نظام جامع چاپ داریم، همه ابعاد این صنعت باید در قالب یک نظام صنفی مشخص کار کنند، از صحافی گرفته تا چاپ. اگر همه ابعاد چاپ تحت این نظام صنفی فعالیت کنند، به تولید اهمیت داده می‌شود و برای اهمیت به تولید باید محتوا را نیز ارتقا داد، آن‌گاه رشدی همه جانبه رخ می‌دهد.



وی با اشاره به شمارگان اندک کتاب در ایران گفت: وجود یک نظام صنفی که نگاه رشد و توسعه را دنبال کند موجب رشد و ارتقا در حوزه نشر و تولید محتوا نیز خواهد شد، ممکن است عده‌ای بگویند آمار نشر ما طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما به نظر من ما تنها پیشرفت نداشته‌ایم بلکه متورم شده‌ایم، در بخشی از تولید نشر اکنون شاهد آماس هستیم که رشد صنعتی ندارد؛ زمانی که به کتابفروشی مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که عناوین کتاب‌ها توسعه یافته است، اما این توسعه کمی است نه کیفی.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه