PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

برنامه ۵ ساله صنعت کاغذ تدوین می‌شود/ احتمال افزایش تعرفه واردات کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از آغاز تدوین برنامه ۵ ساله صنعت کاغذ خبر داد و گفت:‌ در صورت اجرای این برنامه، سرانه مصرف کاغذ در کشور افزایش خواهد یافت.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از آغاز تدوین برنامه ۵ ساله صنعت کاغذ خبر داد و گفت:‌ در صورت اجرای این برنامه، سرانه مصرف کاغذ در کشور افزایش خواهد یافت.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، ابوالفضل روغنی  در یک نشست خبری اظهار داشت: در سندیکای کاغذ و مقوا در حال تدوین برنامه 5 ساله برای صنعت کاغذ کشور هستیم، تا از این طریق میزان سرانه مصرف در کشور افزایش یابد.



وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ در ایران 20 کیلوگرم است، در حالی که این رقم در اروپا 55 کیلوگرم و در کشورهای بسیار توسعه‌یافته مانند آمریکا، سوئد و فنلاند 250 کیلوگرم به بالا است.



روغنی با اشاره به نقش کاغذ در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 2 میلیون تن کاغذ در ایران مصرف می‌شود که 700 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و یک میلیون و 600 هزار تن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.



رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران ادامه داد: با اجرای برنامه 5 ساله در صنعت کاغذ کشور، میزان مصرف این محصول در کشور می‌تواند تا 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.



به گفته وی، برنامه مدون صنعت کاغذ کشور یک بازمهندسی در این صنعت ایجاد خواهد کرد که برای تحقق این مسئله نیازمند حمایت دولت و ورود سرمایه‌های خارجی هستیم.



روغنی در ادامه با بیان اینکه صنعت کاغذ یک صنعت با حاشیه سود پایین است، گفت: حاشیه سود این صنعت 3 تا 7 درصد است و به همین دلیل در مقایسه با برخی صنایع دیگر که حاشیه سود تا 50 درصد دارند، کمتر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.


رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با اشاره به پتانسیل صادراتی صنعت کاغذ گفت: در حال حاضر به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی امکان صادرات این محصول وجود ندارد، اما در آینده می‌توان به این مسئله توجه بیشتری کرد.



وی همچنین با اشاره به روند روبه‌رشد بازیافت کاغذ در دنیا گفت: در شرکت چوب و کاغذ مازندران طی 3 ماه آینده طرحی برای تولید کاغذهای جدید از کاغذهای بازیافتی اجرا خواهد شد.


روغنی ادامه داد: در حال حاضر از 700 هزار تن کاغذ تولیدی در ایران، 500 هزار تن از طریق بازیافت کاغذ، تولید صورت می‌گیرد و با اجرای طرح جدید صنعت کاغذ، این میزان با اندازه 120 هزار تن افزایش خواهد یافت.



* احتمال تعیین تعرفه 7 درصدی برای واردات کاغذ



به گزارش فارس، سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای کاغذ و مقوا نیز در این نشست خبری با اشاره به تعرفه 4 درصدی واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه به کشور گفت: برای افزایش این تعرفه در سال 94 پیشنهادمان را به دولت ارائه کرده‌ایم که احتمالاً این تعرفه برای سال آینده 6 یا 7 درصد مصوب خواهد شد.



وی با اشاره به اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کالا در سال‌های گذشته گفت: تقویت صنعت داخل می‌تواند کشور را از واردات کاغذ بی‌نیاز کند.



شبیری تصریح کرد: برنامه 5 ساله صنعت کاغذ نیز با این هدف تدوین شده و در صورت اجرای آن، مشخص می‌شود که در چه بخش‌هایی در صنعت کاغذ و برای تولید چه نوع کاغذی نیاز به سرمایه‌گذاری است.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه