PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

تهیه 1400 قطعه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ در داخل کشور

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: یک‌هزار و 400 قطعه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ مازندران در داخل کشور تهیه شد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: یک‌هزار و 400 قطعه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ مازندران در داخل کشور تهیه شد.




به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه فراهم کند.


 با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی آیا این شرکت می‌تواند نمونه‌ای در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی باشد و در این مسیر حرکت کند؟

*کشور ما دارای یک‌سری آرمان‌هایی است که در مسیر رسیدن به آن با تهدیدات دنیا مواجه می‌شویم.

رهبری بحثی را مبنی بر ایجاد اقتصاد مقاومتی مطرح کردند تا پایه‌های اقتصاد در مقابل تهدید و تحریم‌ها مقاوم شود.

کاغذ امر مهمی در فرهنگ و شاخص توسعه اقتصادی محسوب می‌شود. امسال که تهدیدات بر کشور جدی بود واحد ساخت ایجاد شد که یک‌هزار و 400 قطعه‌ای که از کشورهای اروپایی وارد می‌شد در داخل کشور تامین شد، در حالی‌که این تکنولوژی در اختیار اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بوده و ما توانستیم با ساخت قطعات مورد نیاز به آن دست یابیم.

با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر کشور، برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تجهیز کارخانه چه تمهیداتی اندیشیده شد و چه اقداماتی داشتید؟

* هدف از تحریم‌ها بر کشور ما افزایش هزینه‌های داخلی بود، با توجه به تحریم‌ها بابت تامین مواد اولیه و تجهیز قطعات مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ مازندران تعطیل نشد. براساس منویات رهبری این واحد تولیدی تحریم‌ها را دور زد.

صنایع چوب و کاغذ مازندران با تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز با قیمت گران توانست با استفاده از توانمندی‌‌های داخلی از خط سخت و تحریم‌ها راحت عبور کند. در حال حاضر مشکل جدی در تولید مواد اولیه احساس نمی‌کنیم.

 با توجه به تصویب احتمالی طرح افزایش تعرفه واردات کاغذ تا چه میزان قادر هستید کاغذ مورد نیاز کشور را با انواع کاغذ تامین کنید و اصولا نیاز کشور به چه میزان انواع کاغذ در طول سال نیاز دارد؟

* کشور 2 میلیون تن کاغذ نیاز دارد، حدود یک‌میلیون تن ظرفیت برای تولید کاغذ ایجاد شد که 700 هزار تن تولید می‌شود، در برخی از نیازهای کاغذ کشور مثل کاغذ روزنامه‌ای خودکفا هستیم. نیاز کاغذ روزنامه‌ای کشور 800 هزار تن است که ما قابلیت تولید کامل آن‌ را داریم.

در زمینه کاغذ تحریر 300 هزار تن کاغذ نیاز کشور است که در مجموع یک سوم که معادل 100 هزار تن است را می‌توانیم تولید کنیم.

یکی از مهم‌ترین بحث‌های رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی بحث قوانین تعرفه‌ای است که در کشور به آن بی‌توجه هستیم، چون قدرت واردات قوی‌تر از توان تولید در کشور است که میل را به سمت واردات بیشتر کرده است، باید به تولید داخل اعتماد داشته باشیم تا فرصت تولید در کشور ایجاد شود.

به عنوان رئیس سندیکای تولید کاغذ کشور، جسته گریخته مطرح شد که وزارت آموزش و پرورش به‌دلیل کیفیت پایین کاغذ صنایع چوب و کاغذ مازندران از تولیدات داخل استفاده نمی‌کند و واردات را ترجیح می‌دهد آیا شما می‌توانید کاغذ مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را با همان کیفیت موردنظر تامین کنید؟

* با وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون فرهنگی مجلس جلسات متعددی به‌منظور تامین کاغذ کتاب‌های درسی تشکیل شد. شاخص‌های مدنظر آموزش و پرورش در صنایع چوب و کاغذ مازندران وجود دارد، اما تفاوت دیدگاه ما با وزارت آموزش و پرورش در این است که در گذشته آموزش و پرورش کاغذ مصرف کتاب را وارد می‌کرد، اعتقاد نداریم کاغذ کتاب که عمر کوتاه مدت هشت ماه دارد، می‌تواند با کیفیت معمولی تهیه شود این نگاه باید در کشور فرهنگ‌سازی شود.

اگر قرار است به‌جای اینکه 50 هزار تن کاغذ خریداری کنیم به تولید داخل اعتماد کنیم، رهبری فرمودند به تولید داخل توجه شود، اگر چه کیفیت کمتری داشته باشد.

در سال جاری چه میزان شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران پیشرفت داشته، اگر پروژه «OCC» راه‌اندازی نشود با توجه به طرح توقف برداشت چوب از جنگل چه زیان‌هایی را متحمل می‌شوید؟

* پروژه «OCC» اجرا می‌شود با توجه به توان بالای تکنیکی و فنی همکاران شرکت در خرداد ماه سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرای طرح پروژه «OCC» به طور کامل با محیط زیست منطبق بوده و از کاغذ بازیافتی و آخال برای تامین مواد اولیه استفاده می‌شود و در این طرح با کاهش برداشت از جنگل مواجه می‌شویم.

صنایع چوی و کاغذ مازندران مجری طرح احیای جنگل تابع قانون است تصمیمات دولت بر اساس روش اکولوژی جنگل‌ها است.

برای سال 94 شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران چه برنامه‌هایی دارد؟

* اجرای صد درصدی پروژه «OCC»، اجرای طرح جوهرزدایی کاغذ بازیافتی که در صورت تامین منابع این خط و خط سوم شرکت کلنگ‌زنی می‌شود.

پیش‌بینی صادرات شرکت در سال آینده چه میزان است؟

* سال آینده صادرات مهمی به کشورهای اروپایی، آفریقایی، عربی و CIS داریم که 20 هزار تن فلوتینگ و پنج هزار تن کاغذ تحریر را به کشور ترکیه صادر کنیم.

اخیرا طبق مراوداتی که استاندار مازندران با استاندار آستراخان روسیه داشت، تسهیلاتی فراهم شد تا از این کشور واردات چوب داشته باشیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه