PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

افزایش تعرفه واردات کاغذ روزنامه از ۴ به ۷ درصد

تعرفه واردات کاغذ روزنامه بر اساس مصوبه هیئت دولت از ۴ درصد به ۷ درصد در سال ۹۴ افزایش پیدا کرد.

تعرفه واردات کاغذ روزنامه بر اساس مصوبه هیئت دولت از ۴ درصد به ۷ درصد در سال ۹۴ افزایش پیدا کرد.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران،‌ در آخرین جلسه هیئت دولت در سال گذشته که چهارشنبه 27 اسفندماه برگزار شد،‌ نرخ تعرفه‌ واردات کالاها برای سال آینده تصویب شد. روز گذشته نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تعرفه‌های واردات در سال 94 را ابلاغ کرد.


بر این اساس تعرفه واردات کاغذ روزنامه از چهار درصد به هفت درصد افزایش یافته است. پیش از این فعالان و تولیدکنندگان کاغذ در کشور نسبت به پایین بودن تعرفه واردات کاغذ به ویژه کاغذ تحریر که در کشور ظرفیت بسیاری برای تولید دارد،‌ انتقاد داشتند.


ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با استقبال از افزایش تعرفه واردات کاغذ روزنامه می‌گوید:‌ حتی کشورهای توسعه یافته و عضو کنوانسیون تجارت جهانی نیز برای حفظ اشتغال از طریق نظام تعرفه‌ای،‌ بازار واردات خود را کنترل می‌کنند،‌ ما نیز باید نسبت به بازار واردات توجه داشته و با استفاده از نظام تعرفه‌ای این بازار را کنترل کنیم.


وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی در کشور ادامه می‌دهد: افزایش تعرفه واردات کاغذ روزنامه موجب حمایت از تولید داخلی این کالا در کشور خواهد شد.


سید‌طاهر شبیری دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا نیز که از جمله موافقان افزایش تعرفه واردات کاغذ روزنامه است‌‌، می‌گوید:‌کمیسیون ماده یک تعرفه مقررات صادرات و واردات به واردات کاغذ روزنامه را به هفت درصد افزایش داده. این مصوبه در راستای حمایت از تولید داخلی انجام گرفته است.در واقع این تعرفه یک حمایت قانونی از تولید داخل است که توان رقابتی ما را به میزان هفت درصد قیمت پایه خرید تقویت می‌کند.


شبیری ادامه می‌دهد: هم اکنون با وجود کاغذ مناسب در داخل کشور برای مصرف روزنامه، بسیاری از واردکنندگان که اصولا حرفه‌ای این عرصه نیز نستند، وارد بازار کاغذ شده و نوعی نابسامی از نظر توازن تولید داخل و نیاز به واردات را به وجود آورده‌اند.سال 85 شورای عالی اداری به شورای عالی اقتصاد یک مصوبه ای ارائه کرد که یارانه کاغذ، روزنامه و تحریر داخلی از تولید‌کننده به مصرف کننده انتقال پیدا کند.

 

تصویب این مصوبه به این شرط بود که دولت در تعیین مناسب تعرفه واردات بر این دو نوع کاغذ وارد شده و تعرفه واردات را به گونه‌ای تنظیم کند که بخش تولید را حمایت کند و رقابت سالمی میان تولیدکنندگان داخلی با وارد‌کنندگان ایجاد شود. اما از سال 1385 تا امروز این تعرفه که به گونه‌ای که بتواند تولید‌کننده داخلی را در مقابل واردات توانمند کند و به عنوان ابزاری شناخته شود که واردات را کنترل می‌کند،‌ تنظیم نشده است‌.


شبیری با بیان این مطلب که ورود بی‌رویه کاغذ از خارج از کشور موجب تضعیف تولید‌کننده داخلی شده است‌، گفت: شرکت‌های تولیدکننده کاغذ در داخل از تولید 75 هزار تن کاغذ در سال 84 به 10 هزار تن کاغذ در سال 91 رسیده‌اند‌، چرا که واردات بی‌رویه تولید داخل را از بین برده و در مواجهه با رقبای دیگری قرار داده است.


وی در پایان گفت: اکنون با افزایش تعرفه واردات کاغذ روزنامه ما در داخل توانایی تولید بیشتر و جبران کاهش واردات را خواهیم داشت،‌ در وضعیت کنونی توانایی تولید افزون بر 50 درصد کاغذ مورد نیاز روزنامه کشور را دارا هستیم‌، اما در صوتی که بازار مصرفی برای کاغذ تولید شده وجود داشته باشد،‌ نه اینکه با کاغذ‌های وارداتی بازار اشباع شده باشد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه