PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

روح تعدیل بر لوح کاغذسازی مراغه

شانزده سال انتظار برای راه‌اندازی و اوج فعالیت کارخانه کاغذسازی مراغه نتوانسته چرخ‌های یکی از مطرح‌ترین و اشتغالزاترین واحدهای تولیدی استان را به گردش درآورد.

شانزده سال انتظار برای راه‌اندازی و اوج فعالیت کارخانه کاغذسازی مراغه نتوانسته چرخ‌های یکی از مطرح‌ترین و اشتغالزاترین واحدهای تولیدی استان را به گردش درآورد.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، شانزده سال انتظار برای راه اندازی و اوج فعالیت کارخانه کاغذ سازی مراغه نتوانسته چرخ‌های یکی از مطرح‌ترین و اشتغالزاترین واحدهای تولیدی استان را به گردش درآورد. کارخانه‌ای که می‌توانست نماد تجلی فرهنگ و امر کتابت و چاپ و نشر در آذربایجان و اتفاق و وابستگی «صنعت و فرهنگ» باشد.

کارخانه کاغذسازی مراغه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) بود که با ظرفیت اسمی 60 هزار تن تولید کاغذ چاپ و تحریر با هدف تبدیل مراغه به قطب کاغذسازی و رونق صنعت چاپ و تجارت کاغذ سال‌ها پیش به اجرا درآمد.

کلنگ عملیات اجرایی احداث کارخانه کاغذسازی مراغه در سال 1374 با حضور هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت به زمین زده شد.

بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود در سال 1382 وارد مدار تولید شود اما تکمیل و راه‌اندازی اولیه آن تا سال 1387 به طول انجامید.

با این حال و با توجه به تاخیر و تعلل صورت گرفته در امر راه‌اندازی این واحد، عدم کیفیت کاغذهای تولیدی که شامل عدم درخشندگی و شفافیت مناسب، وجود پرز در سطح کاغذ، عدم پراکندگی مناسب الیاف در سطوح کاغذ عملاً باعث شد تا تولید واقعی شرکت و اهداف تعریف شده آن محقق نشود. از طرفی تاسیسات آن مربوط به سال 1954 میلادی بود که فرسودگی تاسیسات و نداشتن مواد اولیه خام در منطقه از مهم‌ترین دلایل تعطیلی این کارخانه به شمار می‌آمد.

تولید کاغذ در این کارخانه با استفاده از چوب درختان صنوبر صورت می‌گرفت و با توجه به خصوصیات درختان صنوبر خمیر کاغذ آن و در نتیجه کاغذ حاصله یکی از بهترین کاغذهای تولیدی بود. ضمن آنکه با توجه به تقاضای بازار تولیدات خود را بر روی کاغذ 70-80 و 90 گرمی به بالا متمرکز کرد. کاغذی که از آن بیشتر با عنوان کاغذ گلاسه یاد می‌شود. به عبارت دیگر تنها کارخانه داخلی که اقدام به تولید کاغذ گلاسه در ایران می‌کرد همین کارخانه بود.

در سال‌های نخستین و بنا به ادعای کوه‌زادی مدیرعامل کارخانه، استقبال بازار از محصولات این کارخانه خیلی خوب بود و مشتریان زیادی جهت تهیه کاغذ به این کارخانه مراجعه می‌کردند اما در ادامه و با بروز مشکلات مدیریتی، رکود بازار و مسائل مالی، به بن‌بست رسید و قفل تعطیلی بر درهای آن زده شد. ضمن آنکه عدم تامین درخت صنوبر برای تولید کاغذ نیز از جمله مشکلاتی بود که توسط مدیر عامل این کارخانه به عنوان چالش عمده فعالیت این کارخانه در آن سال‌ها مطرح شد. کار بدانجا کشد که به دلیل بدهی‌های کلان این واحد به بانک‌های عامل، چاره‌ای جز تعطیلی آن نماند.

تعطیلی این واحد، بسیاری از کارگران این کارخانه را خانه‌نشین کرد و بر مشکلات کارگری و اشتغال و بیکاری دامن زد. تا آنجا که نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی سال گذشته فاش کرد که این کارخانه 780 میلیارد ریال به بانک صادرات و صندوق بازنشستگی کشور بدهی دارد! مهدی دواتگری حتی از غیرکارشناسی بودن احداث این کارخانه سخن گفته و خواستار تغییر کاربری آن می‌شود.

با این حال نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال گذشته از تغییر کاربری و واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی خبر داد.

اکنون اما بار دیگر پرونده این واحد تولیدی بر روی میز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. اخیرا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کارخانه کاغذسازی مراغه بازدید کردند تا با همفکری و تدبیری شایسته بار دیگر این واحد تولیدی را راه‌اندازی کنند. شاید که چرخ‌های تولیدی یکی دیگر از واحدهای صنعتی استان از تکاپو نیفتد.

کارخانه کاغذسازی مراغه تا 6 ماه آینده بار دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همین برنامه بازدید وعده داده: کارخانه کاغذسازی مراغه تا 6 ماه آینده با تولید 80 هزار تن کاغذ گلاسه بار دیگر فعالیت خود را آغاز کند.

احمد سالک ابراز امیدواری کرده سرمایه‌گذار بخش خصوصی این کارخانه را دوباره راه‌اندازی کند.

سالک با بیان اینکه مشکلات همه کارخانه‌های کاغذسازی در کشور مالی و کمبود سرمایه در گردش است در مراغه اعلام کرد که به زودی با حضور وزیران مربوطه در تهران این مشکلات بررسی و نسبت به حل آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

تعطیلی 7 ساله تنها کارخانه تولید کاغذ گلاسه در کشور

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این بازدید گفت: کارخانه کاغذسازی مراغه تنها کارخانه تولید کاغذ گلاسه در کشور بود که هفت سال تعطیل بوده است.

محمود رضابرازش افزود: هم اکنون تمام 200 هزار تن کاغذ گلاسه مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود که با راه‌اندازی دوباره کارخانه کاغذسازی کشور بخشی از نیاز کشور از طریق این کارخانه تامین می‌شود.

ایجاد اشتغال برای 500 نفر

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده: با راه‌اندازی مجدد این کارخانه توسط بخش خصوصی برای 500 نفر ایجاد اشتغال می‌شود و به زودی کارگران بیکار شده این کارخانه ساماندهی و مشکلات آنها رفع می‌شود.

مهدی دواتگری با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی تولید کارخانه صنایع کاغذ مراغه 60 هزار تن در سال و قابل افزایش تا 80 هزار تن است، افزود: این کارخانه در پنج سال گذشته کاملا تعطیل بوده و هیچ گونه تولیدی نداشته است.

آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین استان‌های کشور در مصرف کاغذ است

به گفته علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی 220 موسسه انتشاراتی در استان آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند. آمارها حکایت از آن دارد که در سال گذشته یک هزار و 300 عنوان کتاب در آذربایجان‌شرقی مجوز چاپ گرفته است ضمن آنکه این استان با انتشار 10 روزنامه در کشور، رتبه سوم را به خود اختصاص داده بنابراین آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین استان‌های کشور در مصرف کاغذ محسوب می‌شود و احیای کارخانه صنایع کاغذ مراغه و ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک در این زمینه گامی مهم در راستای تامین نیازهای کشور است.

پیش از این اما طرح تغییر کاربری این کارخانه به کارگاه تولید شیشه مطرح بود. کاغذسازی یا شیشه‌سازی فرقی نمی‌کند. مهم این است که نباید شیشه عمر واحدهای صنعتی استان به این زودی شکسته شده و خط سیاه تعطیلی بر لوح سفید عمرشان کشیده شود.

گزارش از: محمدامین خوش‌نیت

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه