PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

در ایران تولید کاغذ تحریر نداریم

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد گفت :ما در ایران با توجه به فرآیند ویژه تولید کاغذ تحریر و قیمت جهانی کاغذ، واحد صنفی برای تولید آن را نداریم.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد گفت :ما در ایران با توجه به فرآیند ویژه تولید کاغذ تحریر و قیمت جهانی کاغذ، واحد صنفی برای تولید آن را نداریم.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، برازش در ارتباط با تولیدات کاغذ و مقوای داخلی گفت:ما در ایران تولید کاغذ تحریر نداریم البته کاغذ کارتن، مقوا و روزنامه در کشور ما تولید می شود اما هیچ کدام از کارخانه های ما کاغذ ویژه انتشار کتاب را تولید نمی کنند.



وی افزود: قرار بر این بوده که کارخانه کاغذ کارون در آینده نزدیک اقدام به تولید کاغذ تحریر بکند و در جریان بازدید ما از این کارخانه مشخص شده که خط تولید آن در حال آماده سازی بوده و توانایی تولید کاغذ تحریر مناسب برای انتشار کتاب را دارد.



مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: پیش از این هم کارخانه کاغذ پارس خط تولید ویژه تولید کاغذ تحریر و توان تولید را داشته اما با توجه به قیمت جهانی کاغذ و وضعیت آشفته بازار کاغذ داخلی دست به تولید این نوع کاغذ نزده زیرا از نظر مالی صرف نمی کند.



برازش ادامه داد: از موانع دیگر تولید کاغذ تحریر در ایران می توان به دشواری واردات مواد اولیه لازم برای پشت سر گذاشتن فرآیند ویژه تولید این نوع کاغذ اشاره کرد.



وی تصریح کرد: البته ما در حال حاضر در کارخانه کاغذ مازندران اقدام به تولید کاغذ مکانیکال کرده ایم اما عمر این کاغذ کوتاه است و با توجه به این امر که فرآیند خلوص سلولز برای کاغذ مکانیکال انجام نمی شود برای انتشار کتاب مناسب نیست.


مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت جهانی کاغذ بسته به کیفیت آن از کیلویی 6 دهم دلار تا کیلویی 3 دلار متغیر است و قرآن هایی که در حرم امام رضا (ع) در دسترس زائران قرار گرفته و با کاغذ نازک منتشر شده با کیفیت ترین کاغذ تحریر تولید شده اند.



گفتنی است؛ که انتشارات کتابشهر تهران چندی پیش با اعلام خبر از انتشار قرآن با کاغذ بالکی سوئدی، این کاغذ را در رده مرغوبترین کاغذ های تحریر جهان به حساب آورده بود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه