PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

توليد ظروف يك‌بارمصرف از ضايعات چاپخانه‌ها

تولیدکنندگان ایرانی موفق شده‌اند در صنعت پالپ مولدينگ، از ضايعات چاپ‌خانه‌ها ظروف يکبارمصرف كاغذی و بدون ضرر توليد کنند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، با توليد و عرضه‌ ظروف يكبار مصرف كاغذی، نگرانی ها درباره‌ی بيماری زايی و سرطان‌زايی ناشی از مصرف غذای گرم در ظروف پلاستیکی يكبار مصرف از بين مي‌رود؛ ضمن اين‌كه اين ظروف به‌طوركامل با محيط زيست نیز سازگاری دارند.

کارشناسان می‌گویند با بهره‌گيري از صنعت پالپ مولدينگ، ضايعات برگشت‌پذير به طبيعت هم‌چون دوربری و دورريزهای چاپ‌خانه‌ها در توليد ظروف يكبارمصرف كاغذی مورد استفاده قرار گرفته است.

این کار سبب خواهد شد تا برای اولين باردر ايران نگراني‌ها در ارتباط با مصرف مواد غذايی داغ و يا فريزكردن مواد غذايي در ظروف يكبار مصرف به دليل خاصيت ضدآب و ضدروغنی اين ظروف از بين برود.

محمدامين اسلامي مديرعامل شركت پاك كاغذ سبز در استان مازندران که با مشارکت بنیاد برکت موفق به تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی در ایران شده است، وی تأکید کرد: مطابق آزمایشات انجام شده در کشورهای پیشرفته، آثار سرطان‌زايي و بيماری در مصرف ظروف كاغذی به صفر رسیده است.

وی با بیان این‌که از حدود ۱۰ سال پیش تاكنون صنعت پالپ مولدينگ در دنيا جايگزين صنايع پليمری شده است، افزود:  شرکت پاک کاغذ سبز براي اولين بار در سال ۸۷ به منظور واردات ۴ خط توليدی و ماشين‌آلات مورد نياز اين صنعت با اعتباري بالغ بر يك ميليون يورو نسبت به توليد محصولات سبز اقدام كرد اما کمبود نقدینگی در بازار سرمایه، معوقات بانکی و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها تاکنون اجازه‌ی فعالیت جدی به ما نداده بود.

اسلامی تصریح کرد: در چنین شرایطی، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در چارچوب مأموریت‌های خود برای توانمندسازی شرکت‌های تولیدی در مناطق محروم به کمک ما شتافت و با مشاركت ۴۹ درصدي خود و تزريق بخشي از منابع مالي مورد نیاز به ميزان ۲ ميليارد و ۲۵۸ ميليون تومان موجب شد تا شرکت پاک کاغذ سبز بتواند از ظرفیت کامل تولیدی خود استفاده کند.

وی گفت: با مرتفع شدن مشكلات ناشي از كمبود نقدينگي، از این پس سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ تن ظروف يك‌بار مصرف كاغذي و ظروف بسته‌بندي تخم مرغ در شرکت ما توليد خواهد شد.

به گفته‌ مديرعامل شركت پاك كاغذ سبز، خط دوم توليد ظروف كاغذي این شرکت نیز به زودي راه‌اندازي مي‌شود تا در نتیجه‌ آن، شمار افراد شاغل در کارخانه از ۲۵ نفر در حال حاضر به ۵۰ نفر افزایش یابد.

اسلامی اظهار اميدواري كرد با توجه به خطرات جاني مصرف محصولات پليمري براي مصرف‌كنندگان، توليد ظروف يك‌بارمصرف كاغذي بتواند جايگزين مناسبي براي آن‌ها در ایران شود.

این تولیدکننده‌ ایرانی گفت: در حال حاضر كشورهاي حاشيه‌ی خليج فارس نیز بازارهاي مناسبي براي صادرت اين محصولات تلقي مي‌شوند اما تحقق اين امر در گروی افزایش سرمایه‌گذاری و تولیدات در این زمینه است.

شركت پاک کاغذ سبز در منطقه‌ی محروم استان مازندران واقع شده و مشاركت بنياد بركت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به عنوان سهامدار ۴۹ درصدی باعث شده است اکنون توليد در دو بخش بسته‌بندي‌هاي صنعتي شامل شانه‌هاي تخم مرغ به صورت دردار و فانتزي، و بسته‌بندي هاي لوازم خانگي و الكترونيكي و نیز توليد ظروف يك‌بار مصرف كاغذي برای صنايع غذايي محقق شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه