PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

95 درصد کاغذ کشور از خارج تامین می‎شود

معاون اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 95 درصد کاغذ کشور از خارج تامین می‎شود، در داخل کشور قدرت تولید کاغذ وجود ندارد و اگر باشد نیز در حد مطلوب نیست.


به گزارش  آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، علی‎اکبر ابراهیمی‎پور در مراسم پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور و دومین همایش صنعت چاپ استان گلستان در گرگان اظهار کرد: چهار کارخانه کاغذسازی در کشور فعالیت می‎کنند که توان و قدرت رقابت تولید کاغذ را ندارند و کشور کماکان محتاج کاغذهای خارجی است.

وی هدف از برگزاری چنین همایش‎هایی را شناخت چالش‎ها و مشکلات موجود در بخش صنعت چاپ برشمرد و تصریح کرد: باید ضمن بیان مشکلات و آسیب‎شناسی وضعیت موجود درصدد رفع و تسهیل انجام امور باشیم.

توان رقابت در حوزه تولید در کشور وجود ندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلات متعددی در صنعت چاپ وجود دارد، افزود: ناکافی بودن تسهیلات بخشی از مشکلات این صنعت به شمار می‎آید بخشی از مشکلات نیز در بخش‎های دولتی، خصوصی و حتی فعالان صنفی به چشم می‎خورد و از همه مهم‌تر اینکه با وجود تحول تکنولوژی اما این صنعت روزآمد نیست.

ابراهیمی‎پور بیان داشت: قدری تک‎محصولی کار کردیم و این امر سبب شد تا از سایر بخش‎ها بازبمانیم با وجود پیشرفت تکنولوژی صنعت چاپ و کاغذ اما توان رقابت در حوزه تولید در کشور وجود ندارد، بسته‎بندی حرف اول را در توسعه اقتصادی، درآمد و کسب و کار می‎زند که باید متناسب با نیازها گام‎های اساسی برداشته شود.

وی تاکید کرد: اگر روند فعلی در صنعت چاپ و کاغذ تداوم پیدا کند یقینا مشکلات این بخش برطرف نخواهد شد اگر مقایسه‎ای در آمار چاپ تقویم رسمی کشور در سال‎های 1390 تا 1394 انجام شود خواهید دید که تفاوت بسیار زیاد است.

اقبال خوبی نسبت به سرمایه‎گذار غیرحرفه‎ای نشده است

معاون اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خطر جدی که صنعت چاپ و نشر را تهدید می‎کند، گفت: اگر خود را با تکنولوژی روز همگام نکنیم مشکلات بر سر راه خواهد ماند.

ابراهیمی‎پور بر لزوم جذب سرمایه‎گذار تاکید کرد و افزود: باید استان‎های مختلف در جذب سرمایه‎گذار در صنعت چاپ جدی باشند در طول دورانی که چاپ انجام می‎شود اقبال خوبی نسبت به سرمایه‎گذار غیرحرفه‎ای نشده است به گونه‎ای که اگر شخصی برای سرمایه‎گذاری در این صنعت ورود کرده به دلیل عدم سابقه کار از ظرفیت آن استفاده نشده است.

وی بیان داشت: سرمایه‎گذار باید بر اساس مسائل فنی و تخصصی افرادی را بکارگیری کند که از گردونه رقابت خارج نشوند تا در این راستا به موفقیت دست پیدا کند.

حداقل قیمت یک دستگاه چاپ مدرن 40 میلیارد تومان است

معاون اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حداقل قیمت یک دستگاه چاپ مدرن 40 میلیارد تومان است، گفت: تحول در نحوه استفاده ماشین‎آلات و دستگاه‎های جایگزین ما را تحت‎الشعاع قرار داده است.

ابراهیمی‎پور با بیان اینکه فناوری مجازی توانسته تاحدودی جایگزین صنعت چاپ شود، ابراز داشت: نباید از لفظ ورشکستگی در صنعت چاپ استفاده کرد باید کاری کنیم تا شرایط به نحو مطلوب تغییر پیدا کند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه