PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

بزرگ‌نمایی نرخ خرید یکی از شیوه‌های رایج سوء استفاده در واردات کاغذ

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور گفت: از ابتدای سال جاری در شرکت کاغذ مازندران 85 هزار تن تولید انواع کاغذ داشتیم که بخش زیادی از آن به دلیل واردات بی‌رویه با معضل فروش روبه‌رو گشته و در انبارهای شرکت موجود است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بحث واردات کاغذ موضوع پر رنگ این روزها در سطح کشور است که به‌نوعی ساختار اقتصادی این سرمایه ملی، کشور را به مرحله آسیب رسانده است، در این خصوص با ابوالفضل روغنی گلپایگانی رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور و مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران مصاحبه‌ای انجام شد که از خاطرتان می‌گذرد:

تعریف جنابعالی از واردات بی‌رویه کاغذ و عوامل مؤثر در آن چیست؟

منظور از واردات بی‌رویه کاغذ به این معناست که حجم کاغذ وارداتی بدون شناخت از توان تولید داخلی و میزان مصرف و درجه‌بندی کیفی آن صورت می‌گیرد.

یکی از عوامل تشدید بی‌رویه واردات کاغذ عامل سیاست‌های ارزی ناصحیح است، یعنی دولت محترم در مقطعی تصمیم گرفت، ارز حاصل از صادرات را برای واحدهای صادراتی با نرخ مبادله کند.

همین امر به دلیل لزوم حفظ ارزش پول، شرکت‌ها تصمیم به واردات کالا (کاغذ) به جای انتقال ارز به کشور گرفته‌اند، و متأسفانه یکی از کالاهایی که در این گروه مورد هدف و توجه شرکت‌های صادرکننده گرفت، کاغذ بود به زمانی که واردات کاغذ جایگزین صادرات کالاهایی همچون نفت و محصولات پتروشیمی شد.

ورود گروه‌های غیرصنعتی و ناآگاه به عرصه کاغذ اتفاق افتاد و بازار و صنعت داخلی را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر کرد. حضور نمایندگان نهادهای رسمی، شرکت‌ها و بنگاه‌های مطلق یا وابسته به مؤسسات مالی و بانک‌ها در پوشش تعاونی‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذار و حجم بالای نقدینگی موجود در نزد این اشخاص باعث ایجاد رقابت کاغذ در واردات کاغذ شد، که به جز هدررفت صنایع کشور و انباشت انبارها و از بین بردن فضای سالم کسب و کار نتیجه دیگری در بر نداشت.

 

شما معضلات کاهش توانمندی صنعت تولید کاغذ را در چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

یکی از معضلات کاهش توانمندی صنعت تولید کاغذ نسبت به واردات و عقب ماندگی آن در مقایسه با پیشرفت‌های جهانی، حضور بانک‌ها در قالب بنگاه‌های اقتصادی است؛ این امر با توجه به توان مالی موجود در مؤسسات مالی و امکان هدایت‌گری مسیر عرضه و تقاضا طی سال‌های گذشته از آسیب‌های جدی به صنعت سلولز کشور بوده است.

یکی از شیوه‌های رایج سوء استفاده در واردات کالاهایی مانند کاغذ که زیر پوشش ارز مبادلاتی هستند، بزرگ‌نمایی نرخ خرید است، که باعث بروز مابه‌التفاوت در گردش مالی خواهد بود و همین اقدام از ابتدا میزان قابل سود ناعادلانه را در مقایسه با تولید برای واردکننده حفظ خواهد کرد.

در جهان امروز که فضای تجارت هر لحظه به سمت سوی حمایت از حقوق مصرف‌کننده می‌رود، متأسفانه در کشور ما این امر کاملاً مخدوش و دارای ابهامات و سئوالات عدیده‌ای است.

وقتی در کشور کالایی وارد می‌شود که از ارز مبادلاتی استفاده کرده، اساساً شرکت واردکننده می‌بایست به شرایط کیفی از مصرف آن تعهد داشته باشند.

تولیدکننده داخلی به دلیل در دسترس بودن تمامی تضامین و تعهدات کیفی محصول خود را می‌پذیرد و نسبت به جبران خسارت‌های احتمالی تعهد و پایبند است، اما در اینجا این سوال مطرح است که واردکننده کاغذ در قبال مسئولیت خود چقدر تعهد دارد؟! منظور از عدم شفافیت اینجاست که بخش بازرگانی حتی آمار و اطلاعات اندکی از شرکت‌های واردکننده کاغذ و نوع برند محصول وارداتی آنها در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار نمی‌دهد.

 

آیا می‌توانید دوره خاصی از لحاظ ثبات مصرف واردات کاغذ را مطرح کنید؟

نمی‌توان به دوره خاصی اشاره کرد، چراکه بازار کاغذ همیشه دست‌خوش نوسان بوده، ولی ممکن است در برخی مقاطع آن هم نه به‌طور مستمر ثبات قیمت وجود داشته باشد، اما به لحاظ میزان واردات به‌خصوص طی پنج سال گذشته این میزان افزایش داشته که بدون توجه به نیاز و تقاضای بازار داخلی بوده است.

ایجاد تعرفه‌های وارداتی گمرک کاغذ می‌تواند به تولید این کالا در داخل کمک کند؟

قطعاً همین طور است، یعنی همان‌طور که بارها اعلام کردیم اگر تعرفه گمرکی و سود بازرگانی کالاهای مشابه به طور منطقی افزایش یابد و حتی روی تعرفه گمرکی برخی مواد اولیه تولیدکنندگان کاغذ به لحاظ حذف مالیات، ارزش افزوده اتخاذ شود، نه تنها به تولیدکننده کمک خواهد کرد که در بازار رقابت باقی بماند، بلکه این انگیزه را به او می‌دهد که با افزایش سطح کیفی محصول بیشتری در بازار کسب کند.

به نظرتان آیا نباید در میزان سهولت مجوز واردات کاغذ تجدید نظر شود؟

این کار هر چه سریع‌تر باید صورت پذیرد، به‌خصوص در مورد سازمان‌ها و ارگان‌هایی که بدون توجه به نیاز داخل اقدام به واردات می‌کنند که پس ار رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های ایران نیز ممکن است با واردات بی‌رویه کمر صنعت کاغذ در کشور بشکند.

شما به‌عنوان مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از ابتدای سـال جـاری به چـه میزان تولید داشته‌اید و درصورت صلا‌ح‌دید اعلام کنید چه میزان کاغذ در انبار دارید؟

از ابتدای سال جاری تا پایان 27 مهرماه 94 در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به میزان 85 هزار تن تولید انواع کاغذ داشتیم که بخش زیادی از آن به دلیل آنچه که بارها عنوان شد، یعنی واردات بی‌رویه با معضل فروش روبه‌رو گشته و در انبارهای شرکت موجود است.

رقیه نعلبندانی/فارس

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه