PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

جوابیه ای در ارتباط با وضعیت مناسب تولید داخلی کاغذ

با توجه به مطلب درج شده در این گزارش" صنعت کاغذدر مخمصه واردات و کمبود مواد اولیه/عدم وجود انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این حوزه " در تاریخ 96/3/13 ،وزارت صنعت،معدن و تجارت بعد از گذشت یک هفته جوابیه زیر را ارسال کرده است.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در این جوابیه اشاره شده است که وضع تولید داخلی کاغذ مناسب است و مستنداتی مبنی بر واردات بی رویه وجود ندارد .

صنعت کاغذ و مقوا طیف وسیعی از محصولات را تولید می‌کند که هر یک دارای ویژگی خاصی بوده و همانگونه که در فوق الذکر شد یکی از مهمترین صنایع در جهان محسوب می شود ، ضمن آنکه مصرف آن نیز در هر کشور نشاند هنده وضعیت اقتصادی و یکی از شاخص های رشد فرهنگی جوامع محسوب می گردد ، به همین دلیل ، جهت اظهار نظر کارشناسی می بایست آن را به بخش های مختلف تقسیم و هر محصول را اختصاصاً مورد بررسی کارشناسی قرار داد که اجمالا اطلاعات انواع پرمصرف آن بشرح ذیل اعلام می گردد:

1- کاغذهای بسته بندی ( لاینر و فلوتینگ ) :

در چند سال اخیر خصوصا پس از برجام سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه کاغذهای لاینر و فلوتینگ در کشور بعمل آمده بطوریکه در سال 95 حدود 300 هزار تن ظرفیت جدید در کشور ایجاد شده است ، علاوه براین در سال جاری (1396) حداقل 300 هزار تن ظرفیت جدید با تکنولوژی روز دنیا به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود . شایان ذکر است که مصرف کاغذ و مقوای بسته بندی در دنیا نیز روند صعودی داشته بطوریکه تولید و مصرف آن که در سال 2000 حدود 151 میلیون تن بوده که در سال 2015 به 230 میلیون تن ارتقاء یافته است .

میزان تولید کاغذهای لاینر و فلوتینگ جامعه آماری وزارت متبوع در سال 1395 حدود 21 درصد رشد داشته است ضمن آنکه میزان واردات در همین مدت 40 درصد کاهش نشان می دهد که مهمترین دلیل آن بهره برداری از واحدهای تولیدی جدید است که با راه اندازی طرح های جدید در سال جاری شرایط تولید بهتر خواهد شد .

همچنین بیش از 90 درصد کاغذهای تولید شده در این بخش از کاغذ باطله می باشد . در زمینه تولید مقوای دوبلکس نیز در سال 1395 نیز 2 درصد در سال 1395رشد داشته که باتوجه به بسترهای حمایتی ایجاد شده در سالهای آتی شاهد رشد قابل توجه این صنعت نیز خواهیم بود .

2- کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه :

یکی از مشکلات صنعت کاغذ و مقوا در حوزه کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه است که بدلیل برخی تصمیمات قیمت تمام شده این محصول توانایی رقابت با کاغذهای وارداتی را ندارد ، یکی از مهمترین دلایل آن معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است . بدین ترتیب که برای واردات کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی شود ولیکن تولید کنندگان داخلی می بایست بابت پرداخت مواد اولیه شامل : باگاس ، چوب ، مواد شیمیایی و انرژی این مبلغ را پرداخت نمایند و به دلیل معافیت این محصول نمی توانند آن را از خریداران کاغذ داخلی دریافت نمایند، لذا رقابت نابرابری را بین تولید کنندگان داخلی و واردکنندگان کاغذ تاکنون ایجاد نموده است که بحمداله در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که در 24 اسفند 1395 از سوی دولت به مجلس تقدیم شد ، خمیرکاغذ ، کاغذ باطله و چوب وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند که کمک بسیار بزرگی به بسیاری از صنایع چوب و کاغذ کشور است ولیکن برای کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه اقدامات تکمیلی چه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و چه در حوزه حمایت تعرفه ای می‌بایست معمول گردد که امید است با تدابیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدامات به نتیجه برسد .

3- کاغذهای بهداشتی (کاغذ تیشو ) :

یکی از انواع کاغذ هایی که مصرف آن در جهان روند صعودی داشته ، کاغذهای بهداشتی (تیشو) می باشد بطوریکه مصرف این کاغذ در سال 2000 حدود 21 میلیون تن در سال بوده که در سال 2015 به 33 میلیون تن افزایش یافته است . تولید این محصول در سال 1392 در کشور حدود 50 هزار تن ، سهم تولید به مصرف 37 درصد و مصرف سرانه کشور حدود 4/1 کیلو گرم بوده است ، با تلاش صنعتگران کشور ، سرمایه گذاری های صورت گرفته و همچنین حمایت های لازم ، تولید این محصول در سال 1395 به 150 هزار تن ، سهم تولید به مصرف تقریباً 100 درصد و مصرف سرانه 9/1 کیلو گرم شده است، ضمن آنکه در این سال حدود 10 هزار تن صادرات نیز صورت گرفته و توسعه صادرات آن در دستور کار وزارت متبوع می باشد .

علی ایحال وضعیت تولید در بسیاری از انواع کاغذ و مقوای کشور، علیرغم وجود برخی مشکلات در شرایط خوبی می باشد و هیچگونه اطلاعاتی رسمی مبنی بر واردات بی رویه در این محصولات مشاهده نمی گردد در خصوص تامین مواد اولیه مهمترین اقداماتی که در سالهای اخیر جهت حمایت از تولید کاغذ و مقوا صورت گرفته بشرح ذیل می باشد:

1- ایجاد عوارض 100 درصد برای صادرات کاغذ باطله بعنوان عوارض صادراتی مواد خام به منظور تولید آن به محصولات با ارزش افزوده بیشتر در داخل

2- منظور نمودن خمیر کاغذ ، کاغذ باطله و مقطوعات چوبی وارداتی در فهرست معافیت های مالیات بر ارزش افزوده در لایحه ارسالی از سوی دولت محترم به مجلس محترم شورای اسلامی جهت رقابتی تر نمودن تولید کاغذ در کشور

3- هماهنگی با سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور جهت توسعه زراعت چوب جهت تامین چوب مورد نیاز برخی از انواع کاغذ و اوراق فشرده چوبی

4- پیگیری اجرای مصوبه شماره 77980/ت 49111 ک مورخ4/4/1392 هیئت محترم وزیران جهت تسهیل در واردات چوب

بدیهی است با اجرای اقدامات فوق تمایل به سرمایه گذاری در این صنعت با هدف تامین نیاز کشور و صادرات بهبود می یابد .

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه