PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

سلاح کاغذی صنعت چاپ در جنگ با کروناویروس

بسیاری معتقدند خطر انتقال ویروس کرونا از طریق کاغذ و بسته بندی مقوایی بسیار بالا است. میکرواورگانیسم ها از هر سطحی برای انتقال از یک میزبان به میزبان دیگر استفاده می کنند. سطوحی که معمولا به دفعات دست به دست می شوند، یکی از عوامل انتشار آلودگی هستند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سازندگان متعددی هستند که کاغذ ضد میکروب ارائه می کنند ولی شرکت Biomaster شاید پیشینه و تجربه بیشتری از دیگران داشته باشد. این شرکت یک ماده افزودنی ویژه ساخته که می تواند کاغذ و مقوا را درمقابل باکتری، قارچ، کپک و دیگر آلودگی های ایمن سازد.

این کوتینگ ویژه قادر است ۹۹/۹۹ درصد از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد. دوام آن نیز تا پایان عمر مفید کار چاپ شده است. کارهای چاپی ضد باکتری کاربردهای زیادی در زمینه پزشکی، دارویی، اسناد بیمارستانی، بسته‌بندی غیر غذایی و غذایی، منوی غذای رستوران‌ها، لوازم التحریر، کتابهای درسی، اسناد کشتیرانی و اسناد و مدارکی دارند که توسط صدها نفر دست به دست می‌شوند.

متخصصان Biomaster می گویند کوتینگ ویژه آن ها را به راحتی می توان هنگام ساخت به هر نوع کاغذ بدون پوشش (Uncoated) و یا کاغذ و مقوای پوشش دار(Coated) از جمله کاغذ کپی، فولدر، بسته بندی و کاغذ کربن لس اضافه کرد و از این طریق آنها را برای همیشه در مقابل انواع باکتری های حفاظت کرد. برخی از مطالعات نشان می دهند که باکتری های از جمله MRSA می توانند تا ۳۸ هفته روی کاغذ زنده بمانند. شرکت Biomaster کوتینگ خود را می تواند روی انواع فیلم ها و فویل ها و کاغذهای که برای نگاه داشتن غذا از آنها استفاده می شود منتقل کرده و از این طریق مانع سرایت ویروس به ماده غذایی شود. در حال حاضر بسیاری از سوپر مارکتها از تولیدات Biomaster استفاده می کنند.

بایومستر را می توان در هریک از مراحل فرآیند تولید کاغذ، فیلم یا مقوا به آن اضافه کرد. بایومستر را می توان به صورت مستربچ، مایع و یا پودر برای محافظت از مواد پلاستیکی، پارچه و حتی کوتینگ ارائه کرد. هنگامی که باکتری با سطح محافظت شده توسط بایو مستر تماس پیدا می کند، عامل فعال ضد میکروب مانع رشد ، تکثیر و زندگی میکروب ها و دیگر اجزا آلوده کننده می شود. این کوتینگ ویژه می تواند عمر مفید بسته بندی مواد غذایی را افزایش دهد و به سوپر مارکت ها امکان می دهد تا بسته های مواد غذایی را زمان بیشتری روی قفسه نگاه دارند. در زمینه بسته بندی ضد میکروب راه حل های دیگری نیز وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از فناوری نانو نیز اشاره کرد. برای این کار از ذرات نقره در ابعاد نانو و باکتری سلولزی برای حفاظت بسته بندی در مقابل میکروب ها استفاده می شود.

کووید 19 زندگی روزمره و عادی همه ما را به هم زده و به نظر نمی رسد به این زودی ها بتوانیم روال عادی زندگی را مثل گذشته از سر بگیریم، در این وانفسای کرونا تکنولوژی مدرن می تواند تا حدی از مشکلات ما بکاهد پس بهتر است از این فناوری های مدرن استقبال کنیم./همتا

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه