PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

توانایی توسعه کارخانه‌های کاغذ وجود دارد

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا با بیان اینکه توانایی تولید و توسعه صنعت کاغذ در کشور وجود دارد، گفت: مدیریت برنامه‌ریزی شده در ایران اندک است چرا که این وظایف، وظایف حاکمیتی بوده یعنی حاکمیت باید استعدادها را از تشکل‌ها درخواست کند.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا با بیان اینکه توانایی تولید و توسعه صنعت کاغذ در کشور وجود دارد، گفت: مدیریت برنامه‌ریزی شده در ایران اندک است چرا که این وظایف، وظایف حاکمیتی بوده یعنی حاکمیت باید استعدادها را از تشکل‌ها درخواست کند.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران  ، سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» با حضور در خبرگزاری فارس، بیان داشت: بحث کاغذ و یا بحث فرهنگ در کشور ارتباط مستقیمی با کاغذ دارد.

وی با اشاره به اهمیت کاغذ، اضافه کرد: کاغذ را می‌توان در سه بخش اعم از فرهنگ، بخش صنعت و بخش بهداشت مورد بررسی قرار داد اما احساس می‌کنیم آن بخشی که مورد نظر اهالی رسانه است، بخش فرهنگ است.

 
 در کشور ما هر دولتی برای خودش مدیریت استراتژیک می‌نویسد

شبیری ادامه داد: توانایی‌های تولید و توسعه صنعت کاغذ در کشور وجود دارد یعنی قابلیت آن در کشور مشاهده می‌شود تا در محدوده جغرافیایی خودمان قطبی شویم چرا که ایران دارای منابع طبیعی جنگل‌های بسیار نسبت به کشور ترکیه است اما این کشور در تولید کاغذ پیش‌قدم است.

 
 وی افزود: استطاعت تولید کاغذ در کشور وجود دارد اما مدیریت برنامه‌ریزی شده در کشور کم بوده یعنی اینها وظایف حاکمیتی است به گونه‌ای دیگر حاکمیت‌ها باید استعدادها را از تشکل‌ها درخواست کنند اما متأسفانه در این راستا مدیریتی وجود ندارد و هر دولتی برای خودش مدیریت استراتژیک می‌نویسد.

 
 وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران نباید وارد قضیه کاغذ شوند

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران گفت: معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نباید وارد قضیه کاغذ شوند چرا که تخصص لازم را در این حوزه ندارند و تنها باید به تولید محتوا بپردازند.

به گفته وی بخش کاغذ به حوزه صنعت و معدن ارتباط دارد که متأسفانه در این حوزه نقشی از وزارت صنعت مشاهده نمی‌شود.

شبیری با اشاره به اظهارات امیرزاده درباره تعرفه‌ها، بیان کرد: مصوبه‌ای که آقایان اشاره می‌کنند دولت را برای حمایت از تولید کنندگان موظف کرده بود تا نسبت به تعرفه وارد کننده اقدام کنند.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد نسبت به تعرفه کاغذ مخالف بود به گونه‌ای که باید گفت آقای قبادی همیشه مخالف تعرفه کاغذ بودند، وی به بنده گفته بود که یک کتب مذهبی اگر با 400 تومان بیشتر به فروش برسد آیا مخاطب می‌تواند به خرید آن بپردازد در صورتی که اگر وزارت ارشاد می‌خواهد با 400 تومان افزایش دچار مشکل شود دیگر چه ارزشی خواهد داشت.

 
 وزارت ارشاد از ما برای حضور در کارگروه کاغذ دعوت نکرد

شبیری ادامه داد: وزارت ارشاد یک بار هم از ما دعوت نکرد که در کارگروه‌ کاغذ شرکت کنیم چرا که آنها معتقدند برای کاغذ و مسئله آن به تشکیل کارگروه پرداخته‌اند اما هیچگاه ما را در این جلسات دعوت نکردند.

وی با اشاره به این مطلب که بحث بررسی مشکلات کاغذ، بحث حرفه‌ای است، گفت: ما می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که چه کار کنیم تا تولید در کشور ارتقا یابد به همین منظور سندیکای کاغذ و مقوا از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرده است چرا که میزان سرمایه‌گذار کاغذ میزان بالایی است.

 
 قیمت ارز بالا رفت ولی پوشش بیمه‌ای برای آن ایجاد نشد

شبیری ادامه داد: زمانی که قیمت ارز بالا رفت هیچ پوشش بیمه‌ای برای کاغذ به وجود نیامد یعنی اگر قیمت کاغذ در کشور افزایش یافت به دلیل آن بود که نوع پوشش بیمه‌ای برای آن وجود نداشت و حمایتی از سوی دولت نیز برای آن صورت نگرفت و افراد غیرمتخصص وارد این حوزه شدند.

وی افزود: اگر معتقدیم که کاغذ یک کار استراتژیک است باید برای این مهم یک نظامی فراهم شود چرا که خیلی‌ها هستند که در حوزه کاغذ ذینفع بوده که باید برای هر کدام از آنها جایگاهی مشخص شود.

شبیری معتقد است: وظیفه وزارت ارشاد محتوا و تولید آن است که باید وزارت صنعت و معدن نیز به این مقولات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 
قدیانی: برخی اوقات قیمت کاغذ داخلی از خارجی گران‌تر است

در ادامه این مراسم، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، بیان داشت: معتقدم مسئله کاغذ باید در دو نگاه بررسی شود که یک بخش آن زیربنایی و تولید و بخش دیگر شرایط حال و کنونی است.

وی اضافه کرد: اگر بسیاری از کشورهای دنیا را مورد بررسی قرار دهیم قطعاً خواهیم فهمید که هیچ کشوری از هر نوعی خودش را غنی نمی‌کند و به واردات نیز توجه ویژه‌ای دارد.

قدیانی ادامه داد: کارخانه کاغذ پارس و یا مازندران تاکنون توانسته حدود استانداردهایی که خارجی‌ها به آن توجه دارند را رعایت کنند اما چه بخشی وجود دارد که آنها نمی‌توانند به تولید کاغذ بپردازند بخشی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

 
 وی با بیان اینکه گاهی اوقات قیمت داخلی کاغذ بسیار بالاتر از قیمت وارداتی آن است، بیان کرد: گاهی اوقات کاغذ ایرانی را با 7 هزار تومان اختلاف نسبت به کاغذهای خارجی خریداری می‌کنیم که متأسفانه برخی اوقات مشکلاتی در آنها مشاهده می‌شود.

به گفته وی، صنعت چاپ و نشر و به ویژه صنعت تولید کاغذ جزو صنایعی است که اهالی آن کارشناسی می‌کنند اما باید تلاش کرد تا کیفیت آن ارتقا داد تا جامعه نیز از این مهم غنی شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به کاغذهای تحریر، عنوان کرد: در این جا این سؤال مطرح است که آیا مصرف ناشران تنها کاغذ تحریر است؟ خیر، ناشران کاغذهای مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دهند اما باید گفت که قیمت کاغذ تحریر داخلی با قیمت خارجی آن تفاوت چندانی ندارد.

وی بیان کرد: بنده کارشناسی تولید داخلی نیستم و تلاش هم نمی‌کنم درباره این موضوع سخن بگویم اما باید گفت ناشران بهترین کارشناسان بخش کاغذ به شمار می‌روند و متولی آنها نیز وزارت فرهنگ و ارشاد دانست که باید حامی ناشران باشد و باید بداند که ما نیازمند چه چیزهایی هستیم.

قدیانی با اشاره به ممنوع شدن ورود کاغذ کلاسه، افزود: ورود این کاغذ چندی پیش در کشور ممنوع شد یعنی در وهله نخست به کیلویی 10 هزار تومان و بعد از مدتی به 5 هزار تومان رسید که باید گفت در این موارد ضعف مدیریتی وجود دارد.

 
 در بخش کاغذ ضعف‌های گمرکی و بخش مدیریتی دیده می‌شود

وی ادامه داد: معتقدم به صورت مکرر نباید بیان کنیم که بحران کاغذ وجود دارد چرا که زمانی می‌توان این را بیان کرد که کاغذ از برگی 30 هزار تومان به 100 هزار تومان برسد که همه آنها بلاتکلیفی و بحران است اما وقتی جامعه‌ای پذیرفته‌اند که قیمت دلار رسمی به طور مثال 2500 تومان است پس قیمت کاغذ نیز مشخص می‌شود و 3 الی 4 هزار تومان بالا و پایین بودن آن فرقی برای آنها ندارد.

 
قدیانی بیان کرد: معتقدم در بخش کاغذ ضعف‌های گمرکی و بخش مدیریتی دیده می‌شود که از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد کشور این است که به این مقوله نیز کمک کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به روغنی درباره این سؤال که ناشران باید از چه کاغذی استفاده کنند، گفت: بنده به چاپ رمانهای مختلف می‌پردازم و از زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نیز به تولید کتاب‌های مختلف پرداخته‌ام اما متأسفانه باید بگویم که پالت‌های گرم‌های کاغذهایی که برای ناشران و چاپخانه‌داران به صورت داخلی ارسال می‌شود از لحاظ سایزی با همدیگر متفاوت هستند.

وی اضافه کرد: برخی اوقات وقتی از کاغذهای داخلی استفاده می‌کنیم می‌بینیم که از بین 12 تا پالت مصرف شده یک پالت خیس است درست است که برخی اوقات قیمت کاغذ داخلی ارزان‌تر از خارجی است اما این ضایعات باعث برابری آن شده و به گونه‌ای دیگر متأسفانه ما نسبت به استانداردهای تولید کاغذ توجه نداریم و استانداردها مشکل دارد.

قدیانی با اشاره به روغنی عنوان کرد: وقتی کارخانه شما کاغذها را به ناشران پیش‌فروش کردند چه دردسرهای متعددی را برای آنها درست کردید که هنوز قابل حل نیز نیست چرا که یا تولید کاغذ را قطع کردید و یا قراردادها را فسخ.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حذف رایانه کاغذ، گفت: 11 هزار پروانه نشر در کشور برای ناشران صادر شده است که باید گفت 90 درصد تولیدات به حدود 450 ناشر حرفه‌ای اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: اوایل انقلاب و در 8 سال دفاع مقدس ارائه یارانه به ناشران حرکت خوبی بود اما بعدها بعضی‌ها به صورت خانوادگی به اخذ پروانه کسب می‌پردازند و یک کتاب انگلیسی را اسکن و 200 بار چاپ می‌کردند.

قدیانی ادامه داد: در این جا این سؤال مطرح است که چرا یک کتاب رمان توسط 50 ناشر ترجمه می‌شود حتی بنده نیز به تأُسیش صنعت دانشکده نشر نیز اشاراتی داشته اما محقق نشده است، همچنین حمایت از مصرف کننده امری مهم بوده است اما چقدر موفق بوده قابل بررسی است.
 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه