PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

عدم دعوت از سندیکای کاغذ در کارگروه کاغذ/ دولت دهم از کاغذ حمایت نکرد

نشست بررسی مشکلات کاغذ در ایران با رویکرد «ارائه راهکارهایی برای افزایش تولید ملی و نیاز عمده کاغذ کشور» برگزار شد و در آن مواردی از گلایه‌ برخی ناشران و عدم حمایت از تولید کاغذ در داخل طی فعالیت دولت دهم مطرح شد.

نشست بررسی مشکلات کاغذ در ایران با رویکرد «ارائه راهکارهایی برای افزایش تولید ملی و نیاز عمده کاغذ کشور» برگزار شد و در آن مواردی از گلایه‌ برخی ناشران و عدم حمایت از تولید کاغذ در داخل طی فعالیت دولت دهم مطرح شد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، نشست بررسی مشکلات کاغذ در ایران با رویکرد «ارائه راهکارهایی برای افزایش تولید ملی و نیاز عمده کاغذ کشور و ارائه نتایج کارگروه کاغذ» که صبح امروز 22 تیرماه در خبرگزاری فارس با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در این نشست «ابوالفضل روغنی» مدیر کارخانه کاغذ مازندران، «همایون امیرزاده» مشاور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، «حمید قبادی» مشاور سابق معاون امور فرهنگی، «سیدطاهر شبیری» دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا، «نادر قدیانی» رییس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و «علی اکبر تورانیان» عضو هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی حضور داشتند و اظهارات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.


 مدیر عامل کارخانه مازندران: کاغذ هم محصولی فرهنگی و هم محصولی است

روغنی مدیرعامل کارخانه کاغذ مازندران در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد گفت: کاغذ هم محصولی فرهنگی و هم محصولی است که در سود ناخالص ملی اثرگذار است و این موضوع قابلیت‌های زیادی دارد، در حال حاضر حدود 2 هزار تن مصرف کاغذ داریم که ظرفیت ایجاد یک میلیون تن ایجاد شده و می‌توان ظرفیت تولید یک میلیون تن دیگر را ایجاد کرد.

 
در دولت دهم حمایتی از تولید کاغذ داخلی صورت نگرفت

وی ادامه داد: با وزیر صنعت و معدن تاکنون گفت‌وگوهایی به منظور افزایش سطح تولید و سطح کیفی داشتیم اما به هر دلیلی این امر محقق نشده است در دولت نهم و دهم هم تمایلات زیادی صورت گرفته اما در نهایت حمایتی از سوی دولت برای کاغذ صورت نگرفته است.

مدیرعامل کارخانه کاغذ مازندران با بیان اینکه برای رشد و توسعه فرصت‌های زیادی وجود دارد خاطر نشان کرد: ما در استان‌های مختلف و به طور نمونه در خوزستان ظرفیت‌های زیادی داریم و باید در زمینه بازیافت و منابع چوبی از این قابلیت‌ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به طور نمونه از طریق دریای خزر ما می‌توانیم از درختان ارزان قیمت روسیه استفاده کنیم. در مصرف کاغذ در بخش‌هایی مانند روزنامه‌نگاری با توجه به صنعت دیجیتال رو به کاهش بوده و در برخی زمینه‌ها مصرف کاغذ رو به افزایش است و در این زمینه فرصت‌های زیادی وجود دارد.

روغنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چندین بار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده از تولید کاغذ حمایت می‌شود خاطر نشان کرد: با همه این گفته‌ها اما تا به حال حمایتی ندیدیم. حتی وزیر ارشاد قبول زحمت برای بازدید از کارخانه کاغذ مازندران که در خاورمیانه اول است را هم نکرده است.

وی درباره انواع کاغذ توضیح داد: برخی از کاغذ‌ها عمر کوتاهی دارند مانند کاغذ روزنامه که با کیفیت پایین و قیمت پایین و ماندگاری پایین هستند، برخی از کاغذ‌ها برای کتاب‌های درسی استفاده می‌شوند که عمر آنها میان مدت بوده و حدود یک سال دوام دارد اما برای کتاب‌های ارزشمند که قرار است سالیان زیادی بماند و مرجع هستند باید از کاغذ‌هایی با بهترین کیفیت استفاده کرد که ما تولید چنین کاغذی را در کشور نداریم.

 
 در کشور ما سر تولید را بریدند

روغنی با بیان اینکه صنعت کاغذ بحثی استراتژیک است خاطر نشان کرد: باید به مقوله فرهنگ توجه ویژه‌ای کرد ما نمی‌خواهیم صد در صد نیاز را تولید کنیم اما چرا از ظرفیت‌های موجود حمایتی نمی‌شود چرا در کشور ما سرتولید را بریدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته که مطبوعات برای تهیه کاغذ مشکل داشته‌اند چه کسی کمک کرد. کارخانه مازندران با قیمت تعیین و تکلیفی ربطی به هزینه‌ها نداشت در این عرصه کمک مطبوعات آمد.



 آیا برای چاپ کتاب درسی ارز مرجع باید اختصاص داده شود؟

روغنی با اشاره به اینکه ما با ارز 3 هزار و 400 تومان کاغذ تولید می‌کنیم تصریح کرد: در سال گذشته مقطع ششم ابتدای به مقاطع تحصیلی افزوده شد و ما تمام کتاب‌های سال ششم را با قیمتی بسیار ارزان تولید کرده‌ایم تا بتوانیم با آموزش و پرورش در تعامل باشیم اما امسال آنها ارز مرجع دریافت کرده‌‌اند. آیا کتابی که فقط یک سال مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز به ارز مرجع دارد؟

وی با بیان اینکه همانطور که من درباره چاپ نظر نمی‌دهم برخی هم که درباره تولید اطلاعات درستی ندارند نباید نظر بدهند خاطر نشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید چوب و کاغذ مازندران کیفیت ندارد اما کیفیت یعنی چه؟ در حالی که استانداردهای جهانی را رعایت می‌کنیم کتاب‌هایی که زود گذر هستند نیاز به شفافیت ندارند اما در حال حاضر کاغذهای بسیار شفاف و سفید وارد بازار می‌شوند شیمیایی هستند و بر روی چشم‌ها اثر سوء دارد. اما کاغذهای ما مکانیکال است.


سوءمدیریت‌ها باعث انحراف تولید شده است

وی ادامه داد: در کشور ما به صنعت توجهی نمی‌شود و ما تنها می‌توانیم 50 درصد نیاز را تولید کنیم اما سوء مدیریت‌ها باعث انحراف‌ها شده است.

روغنی با اشاره به اینکه کاغذ استاندارد تعریف مشخصی دارد خاطر نشان کرد: هر استانداری که از ما خواسته شود ارائه می‌کنیم البته باید یادآور شوم که در همه دنیا تلورانس مثبت و منفی 2 وجود دارد.

وی با اشاره به تئوری افزایش مهارت هم خاطر نشان کرد: هر چه ما بیشتر تولید کنیم از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شویم ما در حال حاضر دستگا‌های پیشرفته و رطوبت‌سنج داریم که امکان خیس بودن کاغذ‌ها را به صفر می‌رساند.

مدیرعامل کارخانه کاغذ مازندران با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر به طور متوسط هر 5 سال یکبار نیاز به بازسازی دارد گفت: در کشور ما چون حجم سرمایه‌گذاری‌ها به شکل صحیحی نیست این اتفاق تاکنون نیفتاده است و ما بارها نامه‌نگاری کردیم و تا به حال هیچ اتفاقی را در این زمینه شاهد نبودیم.

 
 گزارش درباره کاغذ از طریق سندیکای مربوطه به رئیس‌جمهور منتخب

وی درباره گفت‌وگو با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب درباره مشکلات کاغذ هم توضیح داد: ما از طریق صنف و سندیکا نظرات خود را به آقای روحانی ارائه کردیم و گزارش مشروحی در هیئت نمایندگان ارائه شد از آنجا که اقای روحانی فردی فرهنگی است احتمالاً به این مقوله توجه خواهند داشت.

وی با اشاره به سابقه 700 ساله تولید کاغذ در ایران گفت: در گذشته‌های دور ما کشور دوم در تولید کاغذ بودیم و اولین تولید کاغذ در ایران از طریق کارخانه کاغذ پارس بوده است.

 
 تورانیان: در برابر گرانی کاغذ غافلگیر شدیم

علی‌اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره ناشران دانشگاهی نیز در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» گفت: در بحث کاغذ که بحثی اساسی است باید به عنوان کالای استراتژی به آن نگاه کرد گندم و کاغذ همواره نیاز اساسی جامعه بوده و لازم و ملزوم همدیگرند یکی برای جسم و دیگری برای جان آدمی.

وی ادامه داد: 34 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما هنوز در تولید کاغذ به خودکفایی نرسیده‌ایم در جامعه کنونی با یک غافلگیری مواجه شده‌ایم. کاغذ از هر 25 هزار تومان به 100 هزار تومان رسید و این گرانی چهار برابر همه ابعاد صنعت نشر را تحت تأثیر قرار داد.

این عضو ناشران دانشگاهی با یادآور اینکه گرانی کتاب به دلیل گرانی کاغذ است خاطر نشان کرد: در برابر این آسیب مدیریتی صورت نگرفت و در هر حال بسیاری از موسسات انتشاراتی تعطیل یا نیمه فعال شدند و تیراژ کتاب‌ها هم بسیار پایین آمده با توجه به اینکه کتاب معقوله‌ای فرهنگی است اما حرکتی از سوی وزارت صنعت و معدن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد‌کننده کاغذ نیست اما متولی فرهنگ است و نقش مستقیمی در این عرصه دارد.

عضو هیئت مدیره ناشران دانشگاهی با بیان اینکه در بحث یارانه‌ها کاغذ در اولویت هفتم قرار گرفته است خاطر نشان کرد: تولید‌کننده با ارز آزاد کتاب تولید می‌کند ولی عده‌ای از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند و هیچ نظارتی در این موضوع صورت نمی‌گیرد و وزارتخانه‌ها به این موضوع جوابگو نیستند.

وی با بیان اینکه در صنعت کاغذ می‌توانیم خودکفا باشیم خاطر نشان کرد: کارخانجات با 50 درصد ظرفیت خود در حال حاضر کار می‌کند و برای آسیب‌شناسی باید به دنبال علت‌ها بود. آیا با همه بحث‌هایی که برای ارزانی کاغذ شد کاری هم صورت گرفت با صد میلیارد که با توجه به نرخ تورم به اندازه خانه‌ای در شمال شهر تهران است می‌توانستیم کارخانه کاغذ کارون را راه‌اندازی کنیم اما این کار صورت نگرفت. اگر در این عرصه عشق و علاقه‌ای نبود محال بود با این مسئله بتوان کنار آمد.

تورانیان اضافه کرد: صنعت نشر از شریف‌ترین صنوف است و ناشران وظیفه سنگین را برعهده گرفته‌اند در این عرصه خلاء‌های زیادی وجود دارد که با همت ناشران پر می‌شود.در حال حاضر دانشجویان ما از منابعی استفاده می‌کنند که همگام با خارج از کشور است در حالی که ما در گذشته از منابعی استفاده می‌کردیم که 20 سال پیش در خارج از کشور از آنها بهره می‌بردند.

فوت یک ناشر به خاطر بحران گرانی کاغذ

تورانیان خاطر نشان کرد: به بحران کاغذ رسیدیم و این بحران تا حدی جامعه ناشران را تحت تأثیر قرار داد حتی یکی از همکاران ما سکته کرد و فوت کرد. تولید کاغذ بر روی زمین مانده و ناشران حرفه‌ای ما در این عرصه مشکلات زیادی دارند.

وی افزود: در بحث کاغذ مشکلات زیادی به وجود آمده و بسیاری از سازمان‌ها مانند وزارت بازرگانی، شرکت نفت، بنیاد شهید امور ایثارگران سازمان اقتصاد اسلامی و ... کاغذ وارد بازار می‌کند و این در نهایت به نام ناشر تمام می‌شود این در حالی است که تمامی کتاب‌هایی که ناشران چاپ کرده‌اند تسویه حساب شده‌اند و ناشران ایثار‌گونه ایستادند کار نشر کار اقتصادی نیست و چاپ کتاب یک ریسک است.

 شبیری: بحث کاغذ و یا بحث فرهنگ در کشور ارتباط مستقیمی با کاغذ دارد

سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» با حضور در خبرگزاری فارس، بیان داشت: بحث کاغذ و یا بحث فرهنگ در کشور ارتباط مستقیمی با کاغذ دارد.

وی با اشاره به اهمیت کاغذ، اضافه کرد: کاغذ را می‌توان در سه بخش اعم از فرهنگ، بخش صنعت و بخش بهداشت مورد بررسی قرار داد اما احساس می‌کنیم آن بخشی که مورد نظر اهالی رسانه است، بخش فرهنگ است.
 

 در کشور ما هر دولتی برای خودش مدیریت استراتژیک می‌نویسد

شبیری ادامه داد: توانایی‌های تولید و توسعه صنعت کاغذ در کشور وجود دارد یعنی قابلیت آن در کشور مشاهده می‌شود تا در محدوده جغرافیایی خودمان قطبی شویم چرا که ایران دارای منابع طبیعی جنگل‌های بسیار نسبت به کشور ترکیه است اما این کشور در تولید کاغذ پیش‌قدم است.

وی افزود: استطاعت تولید کاغذ در کشور وجود دارد اما مدیریت برنامه‌ریزی شده در کشور کم بوده یعنی اینها وظایف حاکمیتی است به گونه‌ای دیگر حاکمیت‌ها باید استعدادها را از تشکل‌ها درخواست کنند اما متأسفانه در این راستا مدیریتی وجود ندارد و هر دولتی برای خودش مدیریت استراتژیک می‌نویسد.


وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران نباید وارد قضیه کاغذ شوند

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران گفت: معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نباید وارد قضیه کاغذ شوند چرا که تخصص لازم را در این حوزه ندارند و تنها باید به تولید محتوا بپردازند.

به گفته وی بخش کاغذ به حوزه صنعت و معدن ارتباط دارد که متأسفانه در این حوزه نقشی از وزارت صنعت مشاهده نمی‌شود.

شبیری با اشاره به اظهارات امیرزاده درباره تعرفه‌ها، بیان کرد: مصوبه‌ای که آقایان اشاره می‌کنند دولت را برای حمایت از تولید کنندگان موظف کرده بود تا نسبت به تعرفه وارد کننده اقدام کنند.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد نسبت به تعرفه کاغذ مخالف بود به گونه‌ای که باید گفت آقای قبادی همیشه مخالف تعرفه کاغذ بودند، وی به بنده گفته بود که یک کتب مذهبی اگر با 400 تومان بیشتر به فروش برسد آیا مخاطب می‌تواند به خرید آن بپردازد در صورتی که اگر وزارت ارشاد می‌خواهد با 400 تومان افزایش دچار مشکل شود دیگر چه ارزشی خواهد داشت.

 
 وزارت ارشاد از ما برای حضور در کارگروه کاغذ دعوت نکرد

شبیری ادامه داد: وزارت ارشاد یک بار هم از ما دعوت نکرد که در کارگروه‌ کاغذ شرکت کنیم چرا که آنها معتقدند برای کاغذ و مسئله آن به تشکیل کارگروه پرداخته‌اند اما هیچگاه ما را در این جلسات دعوت نکردند.

وی با اشاره به این مطلب که بحث بررسی مشکلات کاغذ، بحث حرفه‌ای است، گفت: ما می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که چه کار کنیم تا تولید در کشور ارتقا یابد به همین منظور سندیکای کاغذ و مقوا از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرده است چرا که میزان سرمایه‌گذار کاغذ میزان بالایی است.

 
قیمت ارز بالا رفت ولی پوشش بیمه‌ای برای آن ایجاد نشد

شبیری ادامه داد: زمانی که قیمت ارز بالا رفت هیچ پوشش بیمه‌ای برای کاغذ به وجود نیامد یعنی اگر قیمت کاغذ در کشور افزایش یافت به دلیل آن بود که نوع پوشش بیمه‌ای برای آن وجود نداشت و حمایتی از سوی دولت نیز برای آن صورت نگرفت و افراد غیرمتخصص وارد این حوزه شدند.

وی افزود: اگر معتقدیم که کاغذ یک کار استراتژیک است باید برای این مهم یک نظامی فراهم شود چرا که خیلی‌ها هستند که در حوزه کاغذ ذینفع بوده که باید برای هر کدام از آنها جایگاهی مشخص شود.

شبیری معتقد است: وظیفه وزارت ارشاد محتوا و تولید آن است که باید وزارت صنعت و معدن نیز به این مقولات توجه ویژه‌ای داشته باشند.


 قدیانی: برخی اوقات قیمت کاغذ داخلی از خارجی گران‌تر است

در ادامه این مراسم، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، بیان داشت: معتقدم مسئله کاغذ باید در دو نگاه بررسی شود که یک بخش آن زیربنایی و تولید و بخش دیگر شرایط حال و کنونی است.

وی اضافه کرد: اگر بسیاری از کشورهای دنیا را مورد بررسی قرار دهیم قطعاً خواهیم فهمید که هیچ کشوری از هر نوعی خودش را غنی نمی‌کند و به واردات نیز توجه ویژه‌ای دارد.

قدیانی ادامه داد: کارخانه کاغذ پارس و یا مازندران تاکنون توانسته حدود استانداردهایی که خارجی‌ها به آن توجه دارند را رعایت کنند اما چه بخشی وجود دارد که آنها نمی‌توانند به تولید کاغذ بپردازند بخشی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات قیمت داخلی کاغذ بسیار بالاتر از قیمت وارداتی آن است، بیان کرد: گاهی اوقات کاغذ ایرانی را با 7 هزار تومان اختلاف نسبت به کاغذهای خارجی خریداری می‌کنیم که متأسفانه برخی اوقات مشکلاتی در آنها مشاهده می‌شود.

به گفته وی، صنعت چاپ و نشر و به ویژه صنعت تولید کاغذ جزو صنایعی است که اهالی آن کارشناسی می‌کنند اما باید تلاش کرد تا کیفیت آن ارتقا داد تا جامعه نیز از این مهم غنی شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به کاغذهای تحریر، عنوان کرد: در این جا این سؤال مطرح است که آیا مصرف ناشران تنها کاغذ تحریر است؟ خیر، ناشران کاغذهای مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دهند اما باید گفت که قیمت کاغذ تحریر داخلی با قیمت خارجی آن تفاوت چندانی ندارد.

وی بیان کرد: بنده کارشناسی تولید داخلی نیستم و تلاش هم نمی‌کنم درباره این موضوع سخن بگویم اما باید گفت ناشران بهترین کارشناسان بخش کاغذ به شمار می‌روند و متولی آنها نیز وزارت فرهنگ و ارشاد دانست که باید حامی ناشران باشد و باید بداند که ما نیازمند چه چیزهایی هستیم.

قدیانی با اشاره به ممنوع شدن ورود کاغذ کلاسه، افزود: ورود این کاغذ چندی پیش در کشور ممنوع شد یعنی در وهله نخست به کیلویی 10 هزار تومان و بعد از مدتی به 5 هزار تومان رسید که باید گفت در این موارد ضعف مدیریتی وجود دارد.

 
 در بخش کاغذ ضعف‌های گمرکی و مدیریتی دیده می‌شود

وی ادامه داد: معتقدم به صورت مکرر نباید بیان کنیم که بحران کاغذ وجود دارد چرا که زمانی می‌توان این را بیان کرد که کاغذ از برگی 30 هزار تومان به 100 هزار تومان برسد که همه آنها بلاتکلیفی و بحران است اما وقتی جامعه‌ای پذیرفته‌اند که قیمت دلار رسمی به طور مثال 2500 تومان است پس قیمت کاغذ نیز مشخص می‌شود و 3 الی 4 هزار تومان بالا و پایین بودن آن فرقی برای آنها ندارد.

قدیانی بیان کرد: معتقدم در بخش کاغذ ضعف‌های گمرکی و بخش مدیریتی دیده می‌شود که از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد کشور این است که به این مقوله نیز کمک کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به روغنی درباره این سؤال که ناشران باید از چه کاغذی استفاده کنند، گفت: بنده به چاپ رمانهای مختلف می‌پردازم و از زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب نیز به تولید کتاب‌های مختلف پرداخته‌ام اما متأسفانه باید بگویم که پالت‌های گرم‌های کاغذهایی که برای ناشران و چاپخانه‌داران به صورت داخلی ارسال می‌شود از لحاظ سایزی با همدیگر متفاوت هستند.

وی اضافه کرد: برخی اوقات وقتی از کاغذهای داخلی استفاده می‌کنیم می‌بینیم که از بین 12 تا پالت مصرف شده یک پالت خیس است درست است که برخی اوقات قیمت کاغذ داخلی ارزان‌تر از خارجی است اما این ضایعات باعث برابری آن شده و به گونه‌ای دیگر متأسفانه ما نسبت به استانداردهای تولید کاغذ توجه نداریم و استانداردها مشکل دارد.

قدیانی با اشاره به روغنی عنوان کرد: وقتی کارخانه شما کاغذها را به ناشران پیش‌فروش کردند چه دردسرهای متعددی را برای آنها درست کردید که هنوز قابل حل نیز نیست چرا که یا تولید کاغذ را قطع کردید و یا قراردادها را فسخ.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حذف رایانه کاغذ، گفت: 11 هزار پروانه نشر در کشور برای ناشران صادر شده است که باید گفت 90 درصد تولیدات به حدود 450 ناشر حرفه‌ای اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: اوایل انقلاب و در 8 سال دفاع مقدس ارائه یارانه به ناشران حرکت خوبی بود اما بعدها بعضی‌ها به صورت خانوادگی به اخذ پروانه کسب می‌پردازند و یک کتاب انگلیسی را اسکن و 200 بار چاپ می‌کردند.

قدیانی ادامه داد: در این جا این سؤال مطرح است که چرا یک کتاب رمان توسط 50 ناشر ترجمه می‌شود حتی بنده نیز به تأُسیش صنعت دانشکده نشر نیز اشاراتی داشته اما محقق نشده است، همچنین حمایت از مصرف کننده امری مهم بوده است اما چقدر موفق بوده قابل بررسی است.

 
 امیرزاده: کاغذ واردات‌محور است/ چاره‌ای جز تولید نداریم/ یارانه‌ به مصرف‌کننده داده شد ولی نظارتی نشد

همایون امیرزاده رئیس کارگروه کاغذ وزارت ارشاد در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد ، ضمن اشاره به تولید داخلی اظهار داشت: وزارت ارشاد همواره خود را در کنار دوستان تولید کننده دیده است،‌ هر جا صحبت از چاپ و نشر و انتشارات باشد وزارت ارشاد خود را متولی می‌داند.

وی ادام داد: در حوزه وضعیت کاغذ یک ریل‌گذاری نامناسبی در سال 83 در برنامه چهارم توسعه انجام شد و  آن هم تغییر رویکرد حمایتی از تولید کننده به مصرف کننده بود، این دغدغه جدی بود. اما متأسفانه در کنار این تغییر رویکرد حمایتی متولی حوزه تولید مشخص نشد و ما امروز به دنبال پرتقال فروشی می‌گردیم که مستندات گویایی از آن در دست داریم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ساماندهی نظام یارانه‌ای بخش فرهنگ با اولویت کودکان؛ دانش‌آموزان و دانشجویان با رویکرد تغییر نظام یارانه از تولید به سمت مصرف‌کننده از سال 85 آغاز شد، بیان کرد: البته طی این مدت ما امر تولید را رها کردیم و تمام امکانات را به سمت مصرف‌کننده بردیم. در بحث تولید متولی مشخصی وجود نداشت، وقتی ما یارانه را از تولید گرفتیم، مشخص نکردیم که تکلیف تولید چه می‌شود؟

 
مسئول بحث کاغذ ارشاد نیست/ باید قانون را اجرا می‌کردیم

مشاور معاون فرهنگی ارشاد با بیان این مهم که بخشی از این مسائل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد، اما متولی اصلی کاغذ ارشاد نیست، تصریح کرد: از سال 85 ما باید قانون برنامه را اجرا می‌کردیم و چاره‌ای جز این نداشتیم،‌ در عین حال از همان زمان دغدغه نگاه به تولید داخلی وجود داشت. امروز نیز تا زمانی که بین تولید و نیاز داخلی توازنی وجود نداشته باشد، نمی‌توان راه به جایی برد،‌ بحران کاغذ بسیار شدیدتر و شفاف‌تر از امروز در 15 سال پیش هم مطرح اما تاحدودی برطرف شد.

رئیس کارگروه کاغذ وزارت ارشاد ادامه داد: در سال 85 بعد از آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران دو آیین‌نامه داخلی به تصویب رسید، در این آیین نامه بخشی از یارانه که قرار بود به مصرف‌کننده اختصاص پیدا کند، در چند شکل تعبیه شد، نخست در قالب بن‌کارت یا کارت الکترونیکی خرید کتاب‌، دوم تخفیف در قیمت کتاب در زمان نمایشگاه‌ها،‌ سوم یارانه ارزی بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران که سر مجموع 50 درصد یارانه را تشکیل می‌دهد.

کاغذ واردات محور است/ ساماندهی واردات لازم الاجراست

مسئول کارگزوه کاغذ ارشاد به برخی مصوبات در جهت حمایت اشاره و افزود:‌ 30 درصد نیز به خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی‌، 10 درصد برای سود و کارمزد بانکی جهت شبکه توزیع کتاب و 10 درصد نهایی برای شبکه‌های تبلیغات و نمایشگاه‌های استانی اختصاص یافت،‌ تا سقف 10 درصد هم وزارت ارشاد در عهده داشت که احتمالا‌ً آن را به نمایشگاه‌های استانی اختصاص داده است.

وی در این جلسه‌ کاغذ کشور را واردات محور دانست و خاطرنشان کرد: باید بر اساس شرایط کنونی تصمیم بگیریم که واردات را سامان دهیم یا خیر؟ عزم جدی ما این است که تسهیلات را به کارخانه‌های داخلی اعطا کنیم،‌ در تمامی پیگیری‌ها و مکاتبات ما بخش دوم را دنبال کردیم و همیشه شاه‌بیت مطالبات وزارت ارشاد در طول این چند سال اخیر تخصیص ارز با نرخ مرجع به کارخانجات تولید داخلی بوده است، چه در سطح معاونت تخصصی و چه در سطح وزیر.

 کمبود کاغذ نداریم/ گله از واردکنندگان

مشاور معاون فرهنگی ارشاد ضمن تاکید بر اینکه‌ از نظر کمبود کاغذ مشکل خاصی نداریم، بیان داشت:  هر چه نگاه کنیم امروز در داخل کشور کاغذ موجود است،‌ اما من امروز می‌خواهم یک گله هم از بخشی از واردکنندگان کاغذ که دولتی هستند و با ارز مرجع به واردات پرداخته‌اند و در بازار آن را را با دلار آزاد ارائه کرده‌اند داشته باشم.

 
برنامه‌های کوتاه‌میان و بلند مدت/ برای رهایی از درگیری‌های کاغذ چاره‌ای جر تولید نداریم

امیرزاده اضافه کرد: برای بحث تولید داخلی کاغذ نیازمند 3 گونه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم،‌ در برنامه کوتاه‌مدت ناچاریم ظرفیتی که اکنون ایجاد شده و عمدتاً‌ بار سنگینی را بر شانه‌های بخش خصوصی وارد کرده است در قالب اعطای سرمایه حمایت کنیم،‌ ما امروز صحبت از تولیدی می‌کنیم که در سال 85 آن را حذف کرده‌ایم‌، ما یارانه‌ها را به مصرف کننده تزریق کردیم اما پس از آن نظارت درستی نداشتیم‌، بنابراین اگر بناست از درگیری‌های امروز حوزه کاغذ رها شویم، هیچ راهی جز تولید داخلی نداریم، وزارت ارشاد نیز بنا به ظرفیت و وظیفه خود کارها را انجام داده است.

این مقام مسئول در حوزه کاغذ با ابراز تاسف از اینکه تصمیم درست و مشخصی برای تولید داخلی نداشته‌ایم،‌سوق فلش را به سوی اصلاحات قابل تغییر خواند و ادامه داد: امروز متأسفانه توازنی بین نیاز و تولید داخلی وجود ندارد.

 

با قیمت افسار گسیخته روبرو شدیم

امیرزاده در پاسخ به این انتقاد که چرا در کارگروه کاغذ ارشاد هیچ نماینده‌ای از تولید کنندگان کاغذ وجود نداشته است،‌ عنوان کرد: در بحث کارگروه از زمان شکل‌گیری محوریت بحث قیمت را دنبال کردیم‌، ما با قیمت افسار گسیخته روبرو شدیم. این استراتژی که در داخل کشور و در بازار کاغذ به فراوانی وجود دارد و مشکلی نیست را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت چرا که در قیمت‌گذاری کاغذ این را دنبال کردیم که آیا قیمت جهانی کاغذ نیز اینقدر رشد داشته است؟

 

 گزارش کارگروه کاغذ/ ابراز امیدواری از جلسه با فرزین

وی در پایان ضمن اشاره به عملکرد کارگروه کاغذ و جلسه ناشران و تشکل‌های نشر با رئیس جمهور ادامه داد:‌ بخشی از خروجی‌های این جلسه ناظر بر حمایت از تولید داخلی است که ما کار را در حوزه چاپخانه‌داران و ناشران آغاز کرده‌ایم‌، با آقای فرزین جلسه گذاشتیم و کارگروه تشکیل شده است، که امیدوارم بتوانیم نتایج خوبی را دریافت کنیم.

 قبادی: «نظارت» حلقه مفقوده موضوع کاغذ است/با نگاه مزیت‌محور کاغذ تولید کنیم

حمید قبادی مشاور سابق معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن اشاره به تولید داخلی اظهار داشت: پیش از هر موضوعی در بحث کاغذ، باید نگاه سیاستگذاران و مسئولان کشور به سمت و سویی ببریم تا تاکید کنیم کاغذ از ارزش و اعتبار بالایی در صنعت برخوردار است. سال 1385 آخرین سالی بود که به تولیدکنندگان کاغذ، یارانه اختصاص داده شد و آن زمان بحث تحریم‌ها هم جدی نبود، اما تاکنون یعنی در سال 90 و 91، این یارانه تعلق نگرفته است.

وی با تاکید بر استراتژیک بودن کاغذ بیان کرد: اهمیت موضوع کاغذ از این جهت روشن است که مقام معظم رهبری در یک جلسه یک ساعته، 90 درصد وقت را به این موضوع اختصاص می‌دهند.

این مقام مسئول در معاونت هنری وزارت ارشاد مزیت در تولید هر کشوری را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: بسیاری از کشورها به رغم سنگین و پیچیده بودن صنعت کاغذ، هنوز در حال تولید آن هستند؛ چراکه کاغذ، کالایی سیاسی و استراتژیک است.

 با نگاه مزیت محور کاغذ تولید کنیم/ مزیت‌ها سنجیده شوند

قبادی در ادامه به مدیریت مصرف در موضوع کاغذ هم اشارتی کرد و گفت: تفاوت کاغذ چینی با اندونزیایی در شیمیایی بودن آن است، علاوه بر آن پایه اصلی آن در دست اروپایی‌ها است که مدیریت این بخش را در دست گرفتند. در کشور ما باید مزیت‌ها را سنجید و با نگاه مزیت محور کاغذ تولید کنیم و تعداد کارخانه‌های تولید کاغذ و حجم تولید را افزایش دهیم.

این مقام مسئول چهار مسیر مصرف کاغذ در ایران را برشمرد و با تاکید بر اینکه مصارف کاغذ در کشور ما، کتب درسی، کتب غیردرسی، صنعت چاپ و اطلاع رسانی و دفترچه‌های تحصیلی است که این چهار مورد، 250 هزار تن کاغذ تحریر را شامل می‌شود، اضافه کرد: این مقدار نیاز جامعه محسوب شده و همه تلاش‌ها در جهت تامین این نیاز است.

دولت در سه بخش کارخانه‌های تولیدی، تعرفه و سیاستگذاری همچنین نظارت به مدیریت پرداخته است

به گفته قبادی، دولت در حال حاضر در سه بخش کارخانه‌های تولیدی، تعرفه‌ و سیاستگذاری و نظارت این موضوع را مدیریت می‌کند. این درحالی است که سندیکاهای تولید و مصرف از تعامل خوبی برخوردار نیستند.

قبادی در ادامه سخنان خود به برخی از واردکنندگان کاغذ که سودهای چند برابری در بازار فروش کاغذ کسب کردند، اشاره کرد.

نظارت؛ حلقه مفقوده در موضوع کاغذ است/ کاغذ قابل قاچاق نیست

مشاور سابق معاون فرهنگی ارشاد عنوان کرد: کاغذ یکی از انحصاری‌ترین کالاهایی است که به دلیل انحصاری بودنش، قاچاق نمی‌شود و بنابراین تمام مراحل آن قابل رصد است.

وی بیان کرد: اکنون طبق فرمولی با دلار 3300 تومان، کاغذ 70 گرمی بندی 86 هزار تومان محاسبه می‌شود، در حالی که همین کاغذ در بازار 80 هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوع نشان دهنده این است که بحث «نظارت» هرز می‌رود، در حالی که هیچ کس کاغذش را به ضرر نفروخته است. این موضوع نشان‌دهنده دوگانگی در نظارت و مدیریت است چرا که طی دو سال گذشته به شدت با این دوگانگی روبرو بودیم و بحث نظارت یکی از حلقه‌های مفقوده کاغذ شمرده می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه