PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

وزارت ارشاد آماده واگذاری تصدی‌گری خود در حوزه چاپ به بخش خصوصی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری هرگونه تصدی‌گری در حوزه صنعت چاپ به بخش خصوصی خبر داد و گفت: استقرار چاپخانه‌ها در شهرک چاپ و تجمیع آن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف و کاهش تعرفه گمرکی صنعت چاپ از جمله مواردی است که دولت بر آن‌ها باید همت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری هرگونه تصدی‌گری در حوزه صنعت چاپ به بخش خصوصی خبر داد و گفت: استقرار چاپخانه‌ها در شهرک چاپ و تجمیع آن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف و کاهش تعرفه گمرکی صنعت چاپ از جمله مواردی است که دولت بر آن‌ها باید همت کند.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ شامگاه دوشنبه 22 مهر با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، احمد علمشاهی مدیر کل دفتر امور چاپ و روسای اتحادیه‌های چاپخانه داران، صحافات و لیتوگرافان و همچنین جمع زیادی از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.


جنتی در این مراسم گفت: انتظار از برگزاری این گونه جشنواره آشنایی با آخرین وضعیت صنعت چاپ و ارائه تصویری واقعی از دستاوردها، پیشرفت‌ها، مسائل، مشکلات وچالش‌ها و همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت و ادامه راه با قوت و قدرت بیشتر است.


وی در ادامه از اینکه در طول 50 روز گذشته نتوانسته است به درخواست ملاقات فعالان صنعت چاپ با وی پاسخ مثبت دهد، از آنها عذرخواهی کرد و در این رابطه یادآور شد: بخشی از این مسئله به دلیل اشتغالات آغاز بکار بود و قسمتی هم به این دلیل که من می‌دانستم این جشنواره در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود و مایل بودم در جمع شما مشارکت کنم و از نزدیک با برخی مسائل و مشکلات آشنا شوم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه مهم صنعت چاپ در تولید و نشر آثار مکتوب فرهنگی و هنری تاکید کرد: صنعت چاپ یکی از موثرترین و کلیدی‌ترین عوامل توانمندساز در عرصه‌های فرهنگی، صنعتی و اقتصادی هر جامعه و جزو صنایع اول در چرخه اول اقتصادی کشور محسوب می‌شود.


جنتی افزود: امروزه آثار صنعت چاپ را در کشورهای همسایه، خاورمیانه، کشورهای آسیای میانه، کشورهای اسلامی و سایر کشورها می‌بینیم و اگر تلاش شود که ما بتوانیم کالاهای خودمان را در این صنعت صادر هم بکنیم، قطعا این صنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و رشد و ارتقاء پیدا کند.


وی دستاوردهای صنعت چاپ کشور را قابل توجه و برجسته توصیف کرد و با ذکر مثالی ادامه داد: اخیرا بنده به دیدار آقای فرشچیان رفتم و باید بگویم قسمتی از آثار ایشان که چاپ ایران بود، دیدم و دچار شگفتی شدم. این نشانه رشد صنعت چاپ است و ما هم باید در تقویت آن بکوشیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برخی از مشکلات سر راه صنعت چاپ کشور هم اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به پایین بودن تیراژ کتاب و سفارش‌های چاپی در کشور به دلیل تنگناهای مالی و بالا رفتن قیمت ارز، متناسب نبودن هزینه‌های آماده‌سازی و تولید کتاب در قیاس با قیمت پشت جلد آن، ناکافی بودن سود سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ به نسبت مخاطرات و سرمایه‌های در گردش چاپخانه‌ها و دخالت‌های دولتی در سیاستگذاری صنعت چاپ اشاره کرد.


جنتی همچنین وابستگی صنعت چاپ به تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی، فقدان آموزش‌های عملی و اقتصادی دست‌اندرکاران صنعت چاپ، مستهلک بودن برخی تجهیزات و عدم استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال برای بخش تولید، نبود سیاست‌های حمایتی در زمینه‌های رفاهی و درمانی دست‌اندرکاران صنعت چاپ را از دیگر مشکلات این عرصه برشمرد.


وزیر ارشاد همچنین راهکارهایی را برای حل مشکلات عرصه چاپ برشمرد و گفت: راهکارهای زیادی برای پشت سر گذاشتن این مشکلات داریم. تشویق و حمایت از را‌ه‌اندازی واحدهای چاپ و صحافی دیجیتال از مواردی است که به صورت جدی به آن پرداخته شود. ارائه تسهیلات با نرخ سود قابل قبول جزء ضروریات امر توسعه صنعت چاپ است.


استقرار چاپخانه‌ها در شهرک چاپ و تجمیع آن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف و کاهش تعرفه گمرکی صنعت چاپ از جمله مواردی بود که وزیر ارشاد تاکید کرد که باید دولت بر آن‌ها همت کند.


جنتی سپس گفت: شاید نشود که دولت یک ردیف اعتباری مستقل در بودجه کل کشور در این مورد اختصاص دهد، اما از طریق کمک‌هایی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذارند، شاید بتوان برخی تنگناها را گشود و راه‌هایی را باز کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آمادگی دولت و وزارتخانه مطبوعش از واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی از جمله صنعت چاپ خبر داد و یادآور شد: به شما اطمینان می‌دهم هر موردی که شما روی آن دست بگذارید و بگویید این مورد دست دولت است و قابل واگذاری به بخش خصوصی است، قطعا بدانید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خواهد کرد.


وی افزود: همه ما می‌دانیم با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور تحمیل شده است، دولت با تنگناهای پولی روبروست، اما در عین حال افق آینده کشور روشن است. به خصوص با روی کار آمدن دولت جدید رویکردها و سیاست‌های این دولت با تعامل سازنده با کشورها و برقراری ارتباط معقول با آنها و مهم‌تر از همه حل و فصل مسائل و مشکلات هسته‌ای کشور، امید آن می‌رود که در آینده نزدیک گشایش‌های خوبی در حوزه اقتصادی کشور حاصل شود.


این عضو کابینه حسن روحانی در عین حال یادآور شد: البته نباید دچار خوش‌خیالی یا ذوق‌زدگی شد و فکر کنیم ظرف 6 ماه همه مشکلات کشور حل خواهد شد. آنچه امروز با آن روبرو هستیم، نتیجه انباشت خصومت‌های سی و چندساله‌ای است که غرب با ملت و کشور ما آغاز کرده و دیوار بلند بی‌اعتمادی که بین ما و برخی دولت‌هاست، به این راحتی قابل فروریختن نیست، ولی ما قدم در راهی گذاشته‌ایم که به تدریج مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌ها یکی پس از دیگری حل خواهد شد و اطمینان دارم در آینده‌ای نه چندان دور اقتصاد کشور رونق خواهد یافت و صنعت چاپ هم از این رونق برخوردار خواهد شد.


جنتی سپس گفت: بهبود فضای کسب و کار در کشور و تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از جمله سیاست‌هایی است که دولت با جدیت دنبال می‌کند. در همین مدت گذشته و در جلسات متعدد هیئت دولت، 35 مصوبه از تصویب گذشت که این مصوبات بسیاری از موانعی را که بر سر تولیدکنندگان، واردکنندگان کالاها و صنعتگران بود، از سر راه برداشت. امروز هم بهبود فضای کسب و کار یکی از سیاست‌های اساسی است که دولت دارد دنبال می‌کند.


وی گفت: امکان مشارکت فعال تشکل‌های صنفی در فرایندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرا در حوزه صنعت چاپ کاملا فراهم شده است و دولت از هرگونه مشارکت دست‌اندرکاران این صنعت استفاده می‌کند. طبیعتا حل برخی مشکلات نیاز به کمک مجلس دارد و امیدواریم با حضور آقای ابوترابی (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی) در این جلسه دولت بتواند لوایحی را که در این زمینه تهیه می‌کند، در مجلس به تصویب برساند.


جنتی همچنین خواستار اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی شد و گفت: متاسفانه اجرای اصل 44 قانون اساسی علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری آنگونه که باید و شاید پیش نرفته و واگذاری‌هایی که در یک دهه گذشته بوده، عمدتا به بخش دولتی و نیمه دولتی بوده و نه بخش خصوصی. ما امیدواریم در این دولت با جدیت بیشتری این امر دنبال شود و صنایعی که در اختیار دولت است و بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید به بخش خصوصی واگذار شود، دولت وسایل آن را فراهم کند. برای اینکه این کار به وجه مطلوبی انجام شود.


وی در پایان با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی چاپ گفت: وزارت ارشاد برای پذیرش همه انتقادات و پیشنهادها و نظرات صنف محترم چاپ آمادگی کامل دارد و امیدواریم با آمدن آقای صالحی به معاونت فرهنگی، مسائل این حوزه با جدیت دنبال شود.
 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه