PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

پیش‌بینی بازار کاغذ کاری غیر منطقی است

محمد رفیعی‌آزاد، کاغذفروش باسابقه خیابان ظهیرالاسلام با اشاره به نبود اطلاعات کافی در حوزه کاغذ گفت: برای پیش‌بینی وضعیت هر کالا نیاز به اطلاعات مورد نظر است اما حتی قیمت ارز هم ثبات کافی ندارد و باتوجه به شرایط موجود، پیش‌بینی وضعیت کاغذ کاری غیرمنطقی است.

محمد رفیعی‌آزاد، کاغذفروش باسابقه خیابان ظهیرالاسلام با اشاره به نبود اطلاعات کافی در حوزه کاغذ گفت: برای پیش‌بینی وضعیت هر کالا نیاز به اطلاعات مورد نظر است اما حتی قیمت ارز هم ثبات کافی ندارد و باتوجه به شرایط موجود، پیش‌بینی وضعیت کاغذ کاری غیرمنطقی است.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، قیمت کاغذ در بازار تهران مانند هفته گذشته روندی ثابت را ادامه می‌دهد و همچنان بازار دچار رکود است اما این وضعیت با گذشت یک ماه از مدارس و نزدیک شدن به سال جدید و انتشار سالنامه‌ها کمی تکان خورده است.

 

براساس اعلام بازار کاغذ و مقوای تهران، هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی، 100 در 70 ، 80 هزار و 500 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه 250 گرمی 100 در 70 ، چهار هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم مقوای پشت توسی به قیمت سه‌ هزار و 280 تومان به فروش می‌رسد و روند نزولی در کاغذ گلاسه و مقوای پشت توسی همچنان ادامه دارد.



محمدرضا رفیعی آزاد که پدرش یکی از نخستین کاغذفروشان خیابان ظهیرالاسلام است در توضیح بازار کاغذ گفت: کاغذ گلاسه و مقوای پشت توسی در یک ماه گذشته روندی نزولی به خود گرفته اما کاغذ تحریر تقریبا حرکتی ثابت دارد و حدود یک هزار تومان بالا و پایین می‌شود. با گذشت یک ماه از سال تحصیلی دانش‌آموزان و نزدیک شدن به عید نوروز، بازار کمی تکان خورده و بازار سررسید شوک کوچکی را به خرید و فروش کاغذ منتقل کرده است.



وی ادامه داد: اگر بازار امروز را با چندسال گذشته مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که افتی محسوس بازار را فراگرفته است، با شروع روند افزایشی قیمت ارز در سال گذشته بازار کاغذ نیز دچار حرکتی صعودی شد و در بهمن ماه سال گذشته به اوج خود رسید، اگر مقدار سررسید چاپ شده در سال جاری را با دو سال پیش مقایسه کنیم به این نکته می‌رسیم که تعداد چاپ بسیار کم شده است، برای مثال اگر فردی دو سال پیش 100 هزار سررسید چاپ می‌کرده این مقدار امسال به 20 هزار رسیده است، این یعنی تعطیلی بازار کاغذ و رکود کاری اهالی این صنف.



این کاغذفروش تهرانی در توضیح حجم کاغذ موجود در انبارها گفت: خوشبختانه کاغذ به مقدار کافی در بازار وجود دارد اما خرید و فروش به سختی انجام می‌شود، تا زمانی که قیمت ارز پایین نیاید، قیمت کاغذ به صورت محسوس تغییر نخواهد کرد. باتوجه به نبود آمار مناسب از واردکنندگان کاغذ و نداشتن اطلاعی دقیق از قیمت ارز، پیش‌بینی بازار کاغذ کاری غیرمنطقی است.



وی با اشاره به واردات کاغذ در گذشته اظهار کرد: حدود 20 سال پیش کاغذ توسط تجار وارد می‌شد اما وزارت بازرگانی تصمیم گرفت که کاغذ تحریر را تنها خود وارد کند و به جای این‌که کاغذ را به کاغذ فروش بدهد، کاغذ را در اختیار ناشران قرار داد، این حرکت بازار را دچار تشنج کرد، به طور مثال، اگر قیمت کاغذ در بازار 7 هزار تومان بود، این وزارتخانه کاغذ را با قیمت 5 هزار تومان در اختیار ناشر قرار داد و چون تاجر کاغذ وارد نمی‌کرد، برخی از ناشران کاغذ را با 10 هزار تومان به بازاری‌ها فروختند و این‌گونه بازار بهم ریخت.


رفیعی‌‌آزاد در پایان صحبت‌هایش گفت: برای شرکت در هر مسابقه‌ای و شکست نخوردن در آن بازی نیاز به یک تیم متحد، از بهترین بازیکنان کشور است، اگر می‌خواهیم در مسابقه کاغذ پیروز باشیم باید تیمی از دو قدرت کاغذ یعنی دولت و تجار تشکیل دهیم، تجار باید کاغذ را وارد کنند و دولت بدون دخالت در این واردات، باید به آن‌ها کمک کند و بر نحوه توزیع نظارت داشته باشد.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه