PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

جزئیات جلسه معاون فرهنگی وزیر ارشاد با روسای 4 اتحادیه حوزه چاپ

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، جزئیات مسائل مطرح شده در جلسات جداگانه معاون فرهنگی این وزارتخانه با روسا و مسئولان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، صحافان، لیتوگرافان، صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ و نیز انجمن‌های علمی صنعت چاپ و پیشکسوتان صنعت چاپ را بازگو کرد.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، جزئیات مسائل مطرح شده در جلسات جداگانه معاون فرهنگی این وزارتخانه با روسا و مسئولان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران، صحافان، لیتوگرافان، صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ و نیز انجمن‌های علمی صنعت چاپ و پیشکسوتان صنعت چاپ را بازگو کرد.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ،احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری جلسات جداگانه سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با روسا و مسئولان 5 اتحادیه حوزه صنعت چاپ خبر داد و گفت: در دو هفته اخیر آقای صالحی یک جلسه با مسئولان اتحادیه‌های صحافان، صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ، لیتوگرافان و تعاونی لیتوگرافان و نیز انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ، یک جلسه با مسئولان انجمن علمی صنعت چاپ و یک جلسه هم دیروز با مسئولان اتحادیه چاپخانه‌داران و تعاونی چاپخانه‌داران داشته است.



وی درباره مباحثی هم که در این جلسات مطرح شده است، یادآور شد: هدف از برگزاری این جلسات، آشنایی بیشتر معاون جدید امور فرهنگی وزیر ارشاد با جایگاه، وضعیت و نیز چالش‌های این اتحادیه‌ها و اعضا آنها و نیز مشکلاتی بوده که قبلاً این اتحادیه‌ها در ارتباط با وزارت ارشاد و مسائل پیرامونی آن داشته‌اند و طبیعتاً معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم دیدگاه‌های خود را در این باره به مسئولان این اتحادیه‌ها اعلام کرده است.



مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از جمله موضوعاتی که در این جلسه مطرح و مقرر شد پیگیری شود، بحث استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات متخصصین و به ویژه این اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بود و لزوم مشارکت دادن آنها در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های وزارتخانه است و تاکید شد که این ارتباط (میان اتحادیه‌های حوزه صنعت چاپ و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد) به شکل تنگاتنگ و در قالب کارگروه‌ها و اتاق فکرهایی برقرار باشد.



علمشاهی گفت: در همین راستا ما کارگروه تخصصی صنعت چاپ و نشر را با حضور همین اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، تشکیل داده‌ایم؛ بر این اساس اولین جلسه کارگروه حقوقی و قوانین حوزه چاپ امروز (15 آبان) با هدف نقد و بررسی قوانین این حوزه با حضور نمایندگان اتحادیه‌های مختلف برگزار می‌شود. روز شنبه (18 آبان) هم اولین جلسه کارگروه تجارت و کارآفرینی با هدف بررسی مشکلات مربوط به کسب و کار چاپخانه‌ها و صنایع وابسته به آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارگروهی هم با عنوان آموزش و پژوهش، تشکیل شده که هدف از آن بررسی مشکلات چاپخانه‌ها در این حوزه است و متعاقباً جلسه آن هم برگزار خواهد شد.



وی ادامه داد: نکته دیگری هم که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفته، تسریع در امور مربوط به فعالیت اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و واحدهای حوزه چاپ در مواردی مثل روند رسیدگی به مجوزها یا دیگر درخواست‌هایی که از طرف متقاضیان ارائه می‌شود و یا موارد دیگری است که در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این راستا هم قرار شد از قالب همین کارگروه‌ها، راهکارهای کوتاه مدت و میان مدتی را برای حل برخی از مشکلات این صنعت استخراج کنیم.


بر اساس این گزارش، بابک عابدینی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ در جلسه با معاون فرهنگی وزیر ارشاد، با اشاره به درآمد یک تریلیون دلاری صنعت چاپ فقط در بخش بسته‌بندی تا سال 2018، سهم خاورمیانه را از این درآمد 34 میلیارد دلار و سهم جمهوری اسلامی ایران را در این بخش تنها 3 درصد عنوان کرده و خواستار توجه ویژه مسئولان مربوطه به بخش صادرات شده است.



همچنین علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در جلسه مسئولان این اتحادیه و تعاونی چاپخانه‌داران تهران با صالحی، لزوم حمایت‌های مادی، معنوی و حقوقی از تشکل‌های صنفی حوزه چاپ را از سوی وزارت ارشاد یادآور شد.



جلیل غفاری، رهبر رییس اتحادیه صحافان تهران هم در جلسه این اتحادیه با معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد، با اشاره به مغایر بودن قیمت تمام شده و کارشناسی کاغذ برای کار صحافی، خواستار بررسی این مشکل و سایر چالش‌های این صنعت و نگاه ویژه این معاونت به بخش‌های مختلف زیر نظر این اتحادیه نظیر تولیدکنندگان دفتر، سرسید، آلبوم و نظیر آنها شد.



غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان هم در جلسه این اتحادیه با صالحی، به آنچه نقش کارساز و تاثیرگذار تعاونی لیتوگرافان در تامین مواد اولیه اعضای این صنفی و ثابت نگه داشتن قیمت زینگ طی سالهای متمادی نامید، اشاره کرده و خواستار استفاده از توان دانشی این اتحادیه در تصمیم‌گیری‌های این حوزه شد.



اسکندر خمسه‌پور، عضو انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ هم در جلسه این انجمن با معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، خواستار ارائه راهکار مناسب این معاونت برای بهره‌گیری از تسهیلات بانکی کم‌بهره و بلندمدت برای نوسازی و بازسازی ناوگان صنعت چاپ کشور شد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه