PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

صنعت چاپ ایران می‌تواند قطب علمی منطقه شود

محمد بيطرفان عضو انجمن ‌علمی-فناوری چاپ ايران با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن ‌علمی-فناوری چاپ ايران نخستین انجمن علمی در منطقه و خاورمیانه است و اگر به آن اهمیت داده شود می‌تواند به قطب علمی صنعت چاپ منطقه تبدیل شود.

محمد بيطرفان عضو انجمن ‌علمی-فناوری چاپ ايران با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن ‌علمی-فناوری چاپ ايران نخستین انجمن علمی در منطقه و خاورمیانه است و اگر به آن اهمیت داده شود می‌تواند به قطب علمی صنعت چاپ منطقه تبدیل شود.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، بیطرفان اظهار کرد: انجمن ‌علمی-فناوری چاپ ايران با دید کاملا علمی و نه صنفی به مسایل صنعت چاپ می‌پردازد، کشوری مانند ترکیه با تمام پیشرفتی که در چاپ دارد نتوانسته در این حوزه ورود کند و اگر مسوولان به این حوزه اهمیت دهند، می‌توانیم به قطب علمی منطقه تبدیل شویم.



وی با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن هنوز وارد فعالیت‌های اجرایی نشده است، اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا فعالیت‌های کمیته‌ها، گروه‌ها و کمیسیون‌های انجمن را تهیه کنیم. گروه‌های چاپ، بسته‌بندی و نشر نمونه‌ای از گروه‌هایی هستند که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است و سایر گروه‌ها نیز با گذشت زمان تشکیل خواهند شد.



بیطرفان همچنین اظهار کرد: تا به امروز هفت کمیته با نام‌های کمیته آموزش و کارگاه‌های آموزشی، کمیته پژوهش، فناوری و ارتباط با صنعت، کمیته دانشجویی، کمیته پذیرش و روابط عمومی و امور بین‌الملل، کمیته انتشارات و اطلاع‌رسانی، کمیته برنامه‌ریزی، پایش سیستمی، آمار و اطلاعات و کمیته‌ گردهمایی‌های علمی و نمایشگاهی تشکیل شده است.



این فعال چاپی با اشاره به اهداف این انجمن گفت: این انجمن به منظور گسترش و پیشبرد علمی صنعت چاپ، حوزه‌های مرتبط با آن و توسعه نیروهای متخصص با هدف بهبود بخشیدن به مسایل آموزشی در گروه‌های مختلف صنعت چاپ تشکیل شده است و بنا ندارد که کار صنفی انجام دهد، ما رقیب هیچ تشکل صنفی نیستیم و تنها نقش یاری‌کننده را داریم.



وی در توضیح چگونگی ورود انجمن در فعالیت‌های دانشگاهی گفت:‌ یکی از کارهایی که انجمن می‌خواهد انجام دهد ورود به ممیزی سیلابس‌های درسی است تا با انجام این کار مطالب و سرفصل‌های درسی را به‌روز کند. نگاه ما تنها به مسایل اپراتوری نخواهد بود و شامل تمام حوزه‌های صنعت چاپ خواهد شد چراکه دید ما نسبت به این صنعت، کلی است.



به گفته این عضو ، این انجمن در درجه نخست ملی است و قصد دارد که بازوی علمی برای متولیان دولتی، صنفی و دانشگاهی باشد، در واقع انجمن علمی پلی میان دانشگاه با دولت و صنعت است.


وی ادامه داد: در نظر داریم که با دانشگاه‌های مطرح و معتبر سراسری ارتباط برقرار کنیم تا رشته‌های چاپ در این دانشگاه‌ها نیز راه‌اندازی شود، یکی از مشکلات این است که صنعت چاپ در فضای دانشگاهی هنوز ناشناخته مانده و یکی از وظایف ماست که آن‌را به این قشر معرفی کنیم. اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در «پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ» رشته «علوم و فناوری چاپ» را داریم و ظرف مدت کوتاهی فارغ‌التحصیلان این رشته را خواهیم داشت. باید دانشگاه‌هایی که پتانسیل لازم را دارند شناسایی و برای جایگاه علمی و آکادمیک صنعت چاپ برنامه‌ریزی کنیم.



بیطرفان در توضیح وظایف این انجمن اظهار کرد: انجام تحقیقات علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی، ارتباط با نهادهای علمی مرتبط با صنعت چاپ، ترغیب و تشویق پژوهشگران، ارایه خدمات پژوهشی و آموزشی، برگزاری سمینارهای علمی و انتشار کتاب‌های حوزه چاپ تنها بخشی از فعالیت‌های این انجمن است.


وی با اشاره به جلسه اعضای این انجمن با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از موضو‌ع‌هایی که با سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد، بحث تربیت استاد و مدرس برای صنعت چاپ بود زیرا بخش آکادمیک صنعت چاپ امروز به استادان برجسته نیاز دارد.



بیطرفان در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: به وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم که انجمن توانایی این را دارد که برای جشنواره سال آینده، استاد، دانشجو و محقق برتر را شناسایی کند. اگر با این پیشنهاد موافقت شود شاخص‌ها را تدوین خواهیم کرد چرا که توانایی داریم این بخش را در جشنواره صنعت چاپ داشته باشیم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه