PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ویژگیهای چاپ امنیتی

پس از مرحله طراحی، می‌توان برخی از خصوصیات امنیتی را در بخش چاپ و عملیات تکمیلی ایجاد کرد. یکی از راه‌های ایجاد المان‌های امنیتی در اسناد و مدارک، به کار بردن کاغذ و مقوای امنیتی است.

پس از مرحله طراحی، می‌توان برخی از خصوصیات امنیتی را در بخش چاپ و عملیات تکمیلی ایجاد کرد. یکی از راه‌های ایجاد المان‌های امنیتی در اسناد و مدارک، به کار بردن کاغذ و مقوای امنیتی است.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، واترمارک، حساسیت به خراشیدگی یا مواد و حلال‌های شیمیایی، نخ امنیتی و یا فیبرهای نوری از جمله آیتم‌های امنیتی است که در اوراق بهادار استفاده می‌شود. منتهی به نظر نمی‌رسد استفاده از کاغذهای امنیتی هر چند ساده برای تولیدات بسته‌بندی که طول عمر کمی دارند و در تیراژ بالا به مصرف می‌رسند، مقرون به صرفه باشد.

 

خلق آیتم‌های امنیتی در مرحله چاپ بیشتر به کار بسته‌بندی می‌آید. در این مرحله علاوه بر استفاده از مرکب‌های امنیتی و فسفری، می‌توان با استفاده از شیوه‌های چاپی متفاوت مثل سیلک اسکرین یا چاپ برجسته ویژگی‌های انحصاری را در محصول پدید آورد. به تازگی ورنی‌هایی نیز عرضه شده است که ظاهری رنگین‌کمانی همچون هولوگرام‌ها دارد که می‌توان به عنوان یک المان امنیتی در برخی از قسمت‌های بسته‌بندی از آن بهره برد.

 

برجسته‌سازی، طلاکوبی، شماره‌زنی و موارد این چنین می‌تواند به اختصاصی شدن بسته‌بندی کمک کند.

 

به طور کلی، معمول‌ترین آیتم امنیتی که برای بسته‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برچسب‌های امنیتی از جمله هولوگرام است که به صورت تک بعدی و چند بعدی در سال‌های اخیر فراگیر شده است و در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. هولوگرام‌ها نسبت به مابقی روش‌های امنیتی قیمت مناسب‌تری دارند و تأثیر آنچنانی بر قیمت تمام شده محصول نمی‌گذارند.

 

یکی از مشکلاتی که هولوگرام‌ها دارند، بازشناسی دشوار آنها توسط عموم مردم است. به همین دلیل در صورت جعل هم چه بسا روی بسته‌ها چسبانده شود، محصول تقلبی از محصول اورژینال بازشناخته نشود.

 

یکی دیگر از برچسب‌های امنیتی، برچسب RFID است که به برچسب‌های هوشمند هم مشهور است. RFID از یک میکروچیپ (تراشه کوچک) و یک آنتن تشکیل شده و عملکرد آن به گونه‌ای است که اطلاعات بر روی برچسب مثل شماره شناسایی، از فاصله چند متری توسط RFID reader قابل خواندن است. علاوه بر این، تراشه به کار رفته در این برچسب‌ها می‌تواند دارای حافظه باشد و اطلاعات مربوط به ویژگی‌های محصول را در خود ذخیره کند.

 

هزینه برچسب‌های RFID در چند سال اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است. از این رو می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای ایمن کردن بسته‌بندی‌ها باشد.

 

آشکارساز دست‌خوردگی Temper evident یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی است که جزو خانواده برچسب‌های امنیتی قرار می‌گیرد. این نوارها که بیشتر برای بستن (سیل کردن) درب بسته‌ها به کار می‌روند، پس از الصاق، دیگر جدا نمی‌شوند و در صورت جدا کردن، اثر باطل شد (Viod)، یا باز شد (Opened) را از خود به جای می‌گذارند. با کدگذاری و شماره سریال بر روی این نوارها می‌توان امنیت آنها را دوچندان کرد.

 

نوارهای آشکارساز دست‌خوردگی Temper evident یک راه‌حل مقرون به صرفه و ساده برای ایمن کردن بسته‌بندی‌ها به شمار می‌رود.

 

لیبل‌های Temper evident با همان خصوصیات امنیتی، طیف وسیعی از بسته‌بندی‌‌ها را پوشش می‌دهد. بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی، شیشه، فلز و ... بسترهای مناسبی برای لیبل‌های Temper evident هستند. این لیبل‌ها پس از چسبانده شدن روی محصول، دیگر جدا نمی‌شوند و در صورت جدا شدن علاوه بر جای گذاشتن اثر باطل شد (Void)، بار دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه