PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

مشکلات مالی چاپخانه‌داران و شهرکی که خالی مانده

در حالی که نزدیک به 80 درصد چاپخانه‌داران قمی در ملک‌های اجاره‌ای کار می‌کنند و نیاز به مکانی برای ساماندهی فعالیت‌های خود دارند، تنها 10 چاپخانه‌دار تاکنون در شهرکی که برای این صنف آماده شده، مستقر شده‌اند.

در حالی که نزدیک به 80 درصد چاپخانه‌داران قمی در ملک‌های اجاره‌ای کار می‌کنند و نیاز به مکانی برای ساماندهی فعالیت‌های خود دارند، تنها 10 چاپخانه‌دار تاکنون در شهرکی که برای این صنف آماده شده، مستقر شده‌اند.



به گزارش  آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، تقریباً 20 سال از زمانی که چند تن از چاپخانه‌داران قمی به فکر ساخت شهرک صنعتی مختص به چاپ و نشر افتادند گذشته است. ابتدا پردیسان برای ساخت این شهرک انتخاب شد اما مشکلاتی موجب شد این امر محقق نشود تا اینکه با پیگیری‌های فراوان فعالان این عرصه، کلنگ شهرک صنعتی چاپ و نشر استان قم در 23 آبان ماه سال 87 توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در کیلومتر 5 اتوبان قم - تهران به زمین زده شد تا آغازی باشد برای حرکت در مسیر ارتقای صنعتی که اکنون نیز با تمام کاستی‌هایی که وجود دارد، رتبه دوم در کشور را به نام خود ثبت کرده است.


مجاورت با شهر قم، قرار گرفتن در داخل حوزه استحفاظی و برخورداری از خدمات شهری، مجاورت با خط راه آهن در حال ساخت و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از جمله ویژگی‌های شهرک صنعتی چاپ و نشر قم است.



این شهرک به دو بخش صنعتی در 140 هکتار و بخش فرهنگی شامل دفاتر نشر، نمایشگاه دائمی کتاب‌های اسلامی و دانشگاه‌های چاپ و نشر در 60 هکتار تقسیم شده است.



عملیات اجرایی شهرک صنعتی چاپ و نشر استان قم از سال 89 آغاز شد و بیش از 10 میلیارد تومان از اعتبارات ملی، استانی و داخلی برای اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی، زیرسازی، شبکه توزیع آب، شبکه روشنایی بلوار ورودی، شبکه گاز رسانی، شبکه فاضلاب، تأسیسات آبرسانی و آسفالت معابر در این شهرک هزینه شده است.



تخفیف برای استقرار واحدهای چاپ و نشر در شهرک فقط تا 29 آبان



روح‌الله ابراهیمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان که به تازگی سکان این شرکت را به دست گرفته است، در گفتگو با مهر، از محقق شدن قول‌هایی که به اعضای این صنعت داده شده بود خبر داد.



وی در این زمینه می‌گوید: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام شد و قولی که مسئولان استانی وقت داده بودند ما نیز مصوبه‌ای از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گرفتیم که بر اساس آن واحدهای چاپ و نشر كه تا 29 آبان 92 برای انتقال به این شهرک اقدام کرده، از تخفیفاتی بهره‌مند شوند.



این تخفیفات شامل 20 درصد تخفیف در بهای نقدی، اقساط 42 ماهه و 10 درصد تخفیف کلی است که به گفته ابراهیمی با این شرایط 10 واحد صنعتی مرتبط با حوزه چاپ و نشر از ما زمین گرفته‌اند یا وارد قرار داد شده‌اند.



وی می‌افزاید: ما آمادگی استقرار تمام واحدها در این شهرک را داریم اما تاکنون تعلل در این زمینه صورت گرفته. به هر حال اجباری به این موضوع نیست و اگر صرفه و صلاح اعضای صنعت چاپ و نشر به استقرار در این شهر است باید زودتر برای این کار اقدام کنند.


آخرین جلسه کارگروه اقتصادی استانداری قم خبر جدیدی برای شهرک چاپ و نشر داشت. اعضای این شورا تصویب کردند که تعدادی از صنایع دیگر نیز در این شهرک مستقر شوند.



سید رضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استانداری معتقد است این کار موجب تشویق واحدهای چاپ و نشر به حضور سریع‌تر در این شهرک می‌شود.



حال صنعت چاپ خوب نیست



جهانگیر رضایی، یکی از اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران وضعیت بد بازار کتاب و نشر را عامل ناتوانی چاپخانه‌داران در انتقال به شهرک چاپ و نشر می‌داند.


وی در گفتگو با مهر با اشاره به اختصاص یافتن تخفیفاتی برای استقرار در این شهرک می‌گوید: مشکلات اقتصادی که تمام کشور را دچار کرده، گرانی کاغذ و برداشتن یارانه‌ از آن موجب ضربه سختی به بازار چاپ و نشر شده و با پایین آمدن تیراژها و کم شدن سفارشات نقدینگی برای اعضای این اتحادیه نمانده که بتوانند مخارج انتقال به این شهرک را تأمین کنند.


رضایی می‌افزاید: خرید زمین، ساخت و ساز در شهرک چاپ و نشر، انتقال دستگاه‌ها که در موارد بسیاری با ضرورت نوسازی آنها همراه است و دیگر هزینه‌های استقرار در این شهرک راه تنفسی برای اعضای این صنعت نگذاشته و جا دارد استانداری و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت نگاه حمایتی به این صنعت داشته باشند و با تسهیلات مناسب به استقرار واحدها در این شهرک کمک کنند.



حمایت در راه است



در همین حال سید رسول موسوی نژادیان، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از رایزنی برای این مساعدت می‌گوید.



وی با اشاره به اینکه موضوع شهرک چاپ و نشر اتفاق بزرگی است که مورد استقبال مسئولان استان و ملی قرار گرفته است، می‌افزاید: کار جمعی خوبی برای رسیدن به این نقطه انجام شده و در بحث واگذاری هم بهترین تخفیف‌ها داده شده است با این حال چاپخانه ها هنوز در نقدینگی برای استقرار در این شهرک مشکل دارند.


وی ادامه داد: دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ اسلامی در حال رایزنی برای تأمین اعتباراتی از صندوق توسعه ملی است. تفاهم نامه امضا شده و فهرست متقاضیان تسهیلات هم از استان ارسال شده است.



موضوع نوسازی ابزار چاپ و نشر از دیگر دغدغه‌های چاپخانه‌داران است که اداره‌کل ارشاد قم برای این موضوع نیز تلاش‌هایی کرده تا تسهیلاتی مخصوص به نوسازی صنعت چاپ و نشر نیز به چاپخانه‌ها اعطا شود.



اینکه از میان نزدیک به 200 واحد صنعتی مرتبط با حوزه چاپ و نشر تنها 10 واحد توان مالی انتقال به شهرک چاپ و نشر را داشته‌اند، موضوعی هشدار‌دهنده است. آنچه در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد سیاست‌هایی است که عرصه چاپ و نشر کشور را از رکودی که در این سال‌ها به آن دچار شده نجات داده و رونقی دوباره به این صنعت فرهنگی باز گرداند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه