PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

کاغذ در چاپ به بازار آمد

كتاب «كاغذ در چاپ» تالیف مهدی ناظمی‌پناه به معرفی كاربرد‌های كاغذ در چاپ و رفع مشكلات كیفی كاغذ می‌پردازد. این کتاب از سوی انتشارات كساكاوش با همکاری مرکز آموزش علمی ـ کاربردی، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران منتشر شده است.

كتاب «كاغذ در چاپ» تالیف مهدی ناظمی‌پناه به معرفی كاربرد‌های كاغذ در چاپ و رفع مشكلات كیفی كاغذ می‌پردازد. این کتاب از سوی انتشارات كساكاوش با همکاری مرکز آموزش علمی ـ کاربردی، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران منتشر شده است.



به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ،  كتاب «كاغذ در چاپ» به کوشش مهدی ناظمی‌پناه به توضیح كاغذسازی و تجارت كاغذ می‌پردازد و به‌عنوان منبعی برای تدریس درس كاغذ و كنترل كیفیت در رشته چاپ و نیز به‌عنوان مرجعی برای علاقه‌مندان و دست‌اندركاران این صنعت منتشر شده‌ است.



در مقدمه این كتاب به قلم مهدی ناظمی‌ آمده است: «از ابتدای فعالیتم در عرصه چاپ كشور همواره علاقه‌مند به بررسی و استخراج منابعی بوده‌ام كه از حاصل جمع آن‌ها بتوان یك مجموعه یكپارچه و هدفمند در نقطه تلاقی صنعت چاپ و صنعت كاغذ فراهم آورم كه بتواند با بررسی ویژگی‌ها، عملكردها و مشكلات معمول كاغذ در طی فرآیند‌های چاپ و به‌خصوص به دور از بحث‌های تكنیكی و تئوریك پیچیده، راهنمایی كاربردی، ملموس و در عین حال استوار بر اصول علمی استاندارد برای دانشجویان و صنعتگران فعال این دو عرصه باشد



این كتاب از هفت فصل تشكیل شده است. «فرآیند تولید كاغذ»، «دریافت، ذخیره‌سازی و محافظت از كاغذ تحویلی»، «قابلیت عبور كاغذ در دستگاه‌های چاپ افست ورقی»، «قابلیت عبور كاغذ در چاپ رول»، «كاغذ و چاپ‌پذیری»، «انواع كاغذ و مقوا» و «مقواها» هفت فصل این كتاب را تشكیل می دهند.



فصل نخست این كتاب به بررسی فرآیند تولید كاغذ می‌پردازد، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید كاغذ، فرآیند تولید خمیر، روش‌های خمیرسازی، سفیدسازی خمیر كاغذ، تاثیر فرآیند رنگ‌بری در خمیر كاغذ، ماشین‌های كاغذ، كنترل فرآیند، تضمین كیفیت، روش‌های استاندارد برای آزمایش‌های كاغذ، عملیات پایانی، اتوزنی تكمیلی، پوشش‌دهی كاغذ و كاغذ‌های بازیافتی از موضو‌ع‌های مهمی است كه در این فصل بررسی می‌شوند.



در بخشی از این فصل آمده است: «چوب مهم‌ترین منبع اولیه الیاف، برای ساخت كاغذ است كه حدود 95 درصد منابع اولیه فیبری مورد مصرف در ساخت خمیر كاغذ در كل دنیا و حدود 99 درصد در آمریكای شمالی را تشكیل می‌دهد. مابقی مواد اولیه الیافی از منابعی مانند كاغذهای بازیافتی و محصولات كشاورزی مانند نیشكر، بامبو، كتان، پنبه، كنف، كاه، گندم، جو، برنج و الیاف مصنوعی است



«دریافت، ذخیره‌سازی و محافظت از كاغذ تحویلی» عنوان فصل دوم كتاب است، دریافت، جابجایی و ذخیره‌سازی كاغذ در انبار و چاپخانه، سیستم شماره‌گذاری رول‌ها، سیستم باركدخوان و محافظت از كاغذ در مقابل رطوبت مطالب مهم این فصل را تشكیل می‌دهند.



فصل سوم و چهارم كتاب به موضوع قابلیت عبور كاغذ در دستگاه‌های چاپ افست ورقی و چاپ رول می‌پردازد، موضوع‌های مهم این دو فصل با عنوان‌هایی مانند راه كاغذ، تاثیر رطوبت و حرارت در كاغذ، رطوبت‌سنج‌های مكانیكی و الكترونیكی، تغذیه و لول شدن كاغذ، الكتریسته ساكن، قسمت تحویل ماشین چاپ، پدیده سایه‌زدن یا روح‌زایی، لبه‌های سفت و موج‌دار، رول به شیت، خال‌جوش، تحویل و تاكنی دستگاه، میزان جذب كاغذ، لایه‌لایه شدن، موج‌دار شدن، روتوگراوور، فلكسوگرافی، لترپرس و چاپ روزنامه بیان شده است.


«كاغذ و چاپ‌پذیری» عنوان فصل پنجم كتاب است. روشنی و سفیدی، عدد زردی، كاغذ سفید، كنتراست چاپ، صافی سطح، لكه ‌آوردن، براقیت مركب در چاپ افست ورقی، مشاهده و بررسی كاغذ و تصویر چاپ شده، ماتی و پشت‌نمایی، جذب مركب، ذرات آلاینده و كثافت، تخلخل و كیفیت چاپ‌پذیری موضو‌ع‌هایی هستند كه در فصل پنجم کتاب بررسی می‌شوند.


فصل ششم و هفتم كتاب به بحث انواع كاغذ و مقوا می‌پردازد و درباره كاغذهای چاپ و تحریر، كاغذهای روزنامه، كاغذ‌های روزنامه بهبودیافته، كاغذ روتونیوز، انواع كاغذهای مكانیكی پوشش‌دار، كاغذ افست، كاغذهای چاپ دیجیتال، تعریف مقوا، مقوای جعبه‌ای تاخور، مقوای سولفات توپر رنگبری شده و مقوای بسته‌بندی مایعات مطالب مفیدی را بیان می‌كند.


در قسمتی از مطالب فصل ششم کتاب آمده است: «كاغذهای چاپ و تحریر بر اساس نوع ماده سازنده اصلی آن‌ها یعنی خمیر كاغذ به دو دسته بزرگ شیمیایی و مكانیكی تقسیم‌بندی می‌‌شوند. البته خمیر بازیافتی هم می‌تواند یك ماده خام بسیار مهم باشد



چاپ نخست كتاب «كاغذ در چاپ» به کوشش مهدی ناظمی‌پناه در 279 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات كساكاوش و با همكاری مرکز آموزش علمی ـ کاربردی، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان صنعت چاپ قرار گرفته است.

 

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه