بنیان دانشگاههای علمی و كاربردی چاپ نیاز به تغییر و به روز رسانی دارد
احمد فروزیده، مدرس دانشگاه و فعال چاپی در توضیح مشكلات آموزشی صنعت چاپ گفت: منابع علمی و استادان چاپ كاملا همسو با علم روز هستند و مشكلات حوزه آموزشی به قوانین مراكز علمی و كاربردی بازمیگردد، به همین دلیل بنیان دانشگاههای علمی و كاربردی چاپ باید تغییر كند.
احمد فروزیده، مدرس دانشگاه و فعال چاپی در توضیح مشكلات آموزشی صنعت چاپ گفت: منابع علمی و استادان چاپ كاملا همسو با علم روز هستند و مشكلات حوزه آموزشی به قوانین مراكز علمی و كاربردی بازمیگردد، به همین دلیل بنیان دانشگاههای علمی و كاربردی چاپ باید تغییر كند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، احمد فروزیده اظهار كرد: متاسفانه صنعت چاپ، استادان و امكانات آنرا كمی دست كم گرفتیم چراكه ما استادان بزرگی در حوزههای عملی و نظری داریم كه در صورت متمركز كردن آنها، میتوانیم به اهداف خود در بحث آموزش دست پیدا كنیم.
این مدرس دانشگاهی با اشاره به بحث تالیف كتاب گفت: اكنون به منابع سرشار علم دسترسی داریم اما نمیدانیم كه چه چیزی میخواهیم، باید بشینیم و بررسی كنیم كه در چه حوزههایی كمبود داریم، در آن شرایط است كه استادان میتوانند همفكر شوند و به تالیف و ترجمه بپردازند.
وی ادامه داد: استادان زیادی را میشناسم كه توانایی نوشتن كتاب و مكتوب كردن اطلاعات خود را دارند، اگر مركزی تهیه كنیم و استادان را در آن متمركز كنیم، میتوانیم در حوزه آموزش صنعت چاپ حركتی رو به جلو داشته باشیم.
باید مركز علمی، فنی و آموزشی تشكیل دهیم
به گفته وی برای حل مشكلات منابع آموزشی باید مركز علمی، فنی و آموزشی تشكیل دهیم و با انتخاب دبیری این مساله را پیگیری كنیم، دبیر باید نوشتهها و جزوههای استادان را دستهبندی و با تهیه مطالبی یك دست، آنرا به كتاب تبدیل كند، تهیه كتاب باید در اولویت باشد چراكه كتاب مواد اولیه تولید فرهنگ و پیشرفت جامعه بشری است.
وی ادامه داد: مشكل دیگری كه در حوزه آموزش آكادمیك صنعت چاپ وجود دارد بحث دانشجویان صنعت چاپ است، اكثر افرادی كه در مراكز علمی كاربردی تحصیل میكنند بزرگسال هستند و تفاوتی میان دانشجویان این مراكز با دانشجویان دانشگاههای دیگر وجود دارد، دغدغههای زندگی تمركز درس خواندن را از این افراد گرفته و این یكی از مشكلات حوزه آموزش صنعت چاپ است.
قدیمی بودن منابع درسی بهانهای از سوی دانشجویان است
فروزیده در پاسخ به این سوال که آیا منابع درسی قدیمی هستند، گفت: در بحث منابع درسی ما كتابهای بهروزی داریم، كتاب شیمی در چاپ یا چاپ فلكسو نمونههایی از این منابع هستند، من قدیمی بودن منابع علمی را قبول نمیكنم و معتقدم كه اینها بهانههای دانشجویان برای فرار از واقعیتهاست. البته در حوزههایی هم كتابهای قدیمی وجود دارد و منكر آن نمیشوم.
وی ادامه داد: دانشجویان مشتاق خواندن كتابها نیستند و قدیمی بودن نظام آموزشی تنها بهانه است. استادی در مركز علمی كاربردی داشتیم كه از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشت اما از دست دانشجویان فرار كرد و رفت. چرا ما باید چنین سرمایههایی را از دست بدهیم. دانشجوی خانمی به رشته چاپ آمده بود اما بوی الكل و مركب را نمیتوانست تحمل كند، این نشان میدهد كه نداشتن كنكور و آسانی ورود به این دانشگاه باعث شده كه افراد بدون مطالعه و صرفا برای دریافت مدرك وارد این دانشگاهها شوند.
اداره دانشگاههای علمی و كاربردی را به مسوولان بدهید
این كارشناس صنعت چاپ تغییر در بنیان دانشگاههای علمی كاربردی را چاره حل مشكلات آموزشی دانست و اظهار كرد: باید در سیاستهای دانشگاه تغییر و قوانین به كلی عوض شود، راهكار این است كه شخصی مسوولیت این دانشگاه را بر عهده بگیرد و مانند دانشگاه آزاد، مراكز علمی و كاربردی را نیز هدفمند كند. دانشجویی را دیدم كه از من جزوه و سوالات امتحان را میخواست، این نشان میدهد كه فرهنگ دانشجویی هنوز برای یك عده جا نیفتاده است، باید كسانی كه به این مراكز میآیند فرق دانشجو با دانشآموز را بدانند.
وی درباره حمایتهای مراكز علمی كاربردی از استادان برای چاپ كتاب گفت: تا به امروز حمایتهای مالی چشمگیری از استادان برای تالیف و ترجمه كتاب نشده است، تنها در زمان ریاست دكتر ایرج گلشنی بر مركز پنج، حمایتهایی برای نوشتن كتاب از استادان شد اما آن هم كامل نبود. كتابهای كه در صنعت چاپ درس داده میشود را میتوان به سه دسته ترجمه، تالیف و گردآوری تقسیمبندی كرد كه تعداد هیچ كدام بر دیگری سنگینی نمیكند.
فروزیده در بخش پایانی صحبتهایش به تفاوتهای چند سال گذشته اشاره و اظهار كرد: دانشگاه علمی كاربردی سال 79 با 92 قابل مقایسه نیست، سطح علمی استادان، امكانات آموزشی و منابع علمی تغییرات فراوانی داشته و خیلی كاملتر شده است اما باید اعتراف كنم كه دانشجویان آن زمان بسیار بهتر از دانشجویان امروز بودند.