PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

نگارش کتاب در حوزه چاپ حمایت نشده است

حمید حاج‌نصرالله از مدرسان دانشگاه علمی و كاربردی واحدهای شماره پنج و یك تهران با اشاره به مشكلات حوزه آموزش صنعت چاپ گفت: استادان رشته چاپ بدون هیچ چشمداشتی به تالیف و ترجمه كتاب‌های درسی می‌پردازند اما متاسفانه حمایت نمی‌شوند.

حمید حاج‌نصرالله از مدرسان دانشگاه علمی و كاربردی واحدهای شماره پنج و یك تهران با اشاره به مشكلات حوزه آموزش صنعت چاپ گفت: استادان رشته چاپ بدون هیچ چشمداشتی به تالیف و ترجمه كتاب‌های درسی می‌پردازند اما متاسفانه حمایت نمی‌شوند.


به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ،حمید حاج‌نصرالله در این رابطه اظهار كرد: صنعت چاپ در سیستم دانشگاهی رشته جوانی است و روش‌های جدیدی هم برای ارایه آن وجود دارد، تاسیس رشته چاپ یكی از اقدامات مناسب در حوزه فرهنگ بود كه حدود 11 سال پیش انجام شد. صنعت چاپ در ایران دارای قدمت چند صد ساله است و گسترش آموزش آكادمیك به‌شدت در آن احساس می‌شود.



حاج نصرالله ادامه داد: رشته چاپ به‌صورت تخصصی تنها در دانشگاه‌های علمی و ‌كاربردی ارایه می‌شود، یكی از مزایای دانشگاه‌ علمی كاربردی دانشجویان آن است چراكه اكثر آن‌ها جزو خانواده بزرگ صنعت چاپ هستند و در چاپخانه‌ها مشغول به كارند، برای مثال من از  هشت سالگی وارد صنعت چاپ شده‌ام، در این دانشگاه درس خوانده‌ام و امروز نیز مسوولیت آموزش به آینده‌سازان این صنعت را به‌عهده دارم.



این كارشناش صنعت چاپ معتقد است كه در كنار دانشجویانی كه برای علم‌اندوزی به دانشگاه‌های علمی و ‌كاربردی می‌آیند، افرادی نیز حضور دارند كه گرفتن مدرك كارشناسی، تنها انگیزه و هدف آن‌ها برای حضور در این دانشگاه‌ است. در كل اگر از توانمندی‌های رشته چاپ بهره‌برداری کنیم، حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم، البته پیشرفت آموزشی در صنعت چاپ زمانی رخ می‌دهد كه دانشجویان مشتاق علم و علم‌اندوزی باشند.



حاج‌نصرالله در توضیح حمایت‌های دولتی از تالیف كتاب‌های صنعت چاپ گفت: معمولا تمام فعالیت‌های كتاب‌های حوزه صنعت چاپ، از سوی استادان انجام می‌شود، متاسفانه تا به امروز حمایت‌های لازم از بحث كتاب و كتاب‌نویسی در صنعت چاپ انجام نشده است اما استادان همچنان بدون چشمداشت به حمایت‌های مالی و معنوی به چاپ كتاب می‌پردازند.


وی ادامه داد: صنعت چاپ هیچ‌گاه به‌عنوان یك رشته هنری دیده نشده است و همیشه آن‌را سطح پایین درنظر گرفته‌اند، بهترین كمكی كه به نظام آموزشی صنعت چاپ می‌توان انجام داد تغییر نظام آموزشی دانشگاه‌های علمی و كاربردی است. نظام دانشگاه‌ علمی و كاربردی نیاز به سخت‌گیری و تحولی عظیم دارد، به نظر من سخت‌گیری غیرمعقول نیست اما دانشجو نباید آن‌قدر هم راحت و آسوده باشد. متاسفانه در این دانشگاه‌ها نظام دانشجوسالاری حاكم است.



به گفته این كارشناس چاپ، انتشار كتاب‌های حوزه چاپ می‌تواند به تكمیل منابع كمك كند و اگر منابع تكمیل باشد، اطمینان داشته باشید كه صنعت چاپ ما پیشرفت خواهد كرد.



وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد تالیف كتاب به شما داده شده است، گفت: تا به امروز از طرف دانشگاه و نهادهای دولتی به ما پیشنهاد تالیف كتاب‌های درسی داده نشده است، حتما مسوولان نیازی در این حوزه ندیده‌اند، البته كم‌كاری‌هایی نیز از سوی مدرسان صورت گرفته است، برای مثال باید مانند تمام دانشگاه‌ها انجمنی را تاسیس و چنین مسایلی را در آن دنبال می‌كردیم.


حاج‌نصرالله در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار كرد: متاسفانه فضایی ایجاد شده، كه دانشجو و استاد انگیزه لازم برای حضور در كلاس را ندارند و بدتر از آن این‌كه، به بی‌انگیزگی‌ها هیچ توجهی نمی‌شود. هنوز مسوولی نیامده كه بتواند انسجام لازم را در حوزه آموزش پیاده‌سازی كند البته با یك گل هیچ وقت بهار نمی‌شود، چرا كه همیشه افرادی هستند كه خلاف قانون و سلیقگی عمل می‌كنند.

 

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه