PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

آینده صنعت چاپ در بسته بندی است

محمود رضا برازش، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه خود با دانش آموختگان صنعت چاپ کشور با تاکید بر این که صنعت چاپ و بسته بندی فقط انتشار کتاب نیست، تاکید کرد: بخش عمده آینده صنعت چاپ به سمت بسته بندی است و انتشار کتاب تا صحافی اثر فقط یک بخش کوچک صنعت چاپ است.

 

محمود رضا برازش، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه خود با دانش آموختگان صنعت چاپ کشور با تاکید بر این که صنعت چاپ و بسته بندی فقط انتشار کتاب نیست، تاکید کرد: بخش عمده آینده صنعت چاپ به سمت بسته بندی است و انتشار کتاب تا صحافی اثر فقط یک بخش کوچک صنعت چاپ است.

 

به گزاش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، نشست صمیمانه دانش آموختگان صنعت چاپ کشور با مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمود رضا برازش و محمد حسن فکری رییس دانشگاه مدیر مرکز علمی و کاربردی شماره پنج تهران (دانشکده چاپ ) عصر 18 آذرماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

فکری در ابتدای این مراسم با اشاره به فعالیت برازش در بخش آموزش صنعت چاپ گفت: این مبحث مهم از سوی مدیر کل جدید دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان خراسان رضوی هم دنبال می شد و بحث آموزش صنعت چاپ که تا حدودی از دیدگاه مسوولان صنعت چاپ کشور دور ماند، با تامل بیشتری دنبال شود.

 

برازش با بیان این‌که امیدوارم از فرصت پیش آمده در دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنم، اظهار کرد: بحث آموزش در صنعت چاپ بسیار مهم است اما باید مباحث مطرح شده در این صنعت باید بسیار فراتر از حوزه آموزش باشد.

 

وی با بیان این که آموزش باید بر اساس یک دلیل و رسیدن به یک نتیجه شکل بگیرد، گفت: جلسات مختلفی را که در چند روز اخیر با دست اندرکاران صنعت چاپ داشتم، این دستاورد را داشت که هر گروهی از منظر خود این صنعت را مورد ارزیابی قرار دادند.

 

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که هر گروهی از صنعت نشر دیدگاه خاص خود را دارند، تاکید کرد: نگاه عالمانه و کارشناسی و تخصصی به صنعت چاپ و بسته بندی ( زیرا تعدادی از اهالی چاپ تصور می کنند، اداره چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی آن معاونت فرهنگی است، فقط در حوزه چاپ و نشر کتاب فعال هستند اما بخش کوچکی از صنعت چاپ و بسته بندی اختصاص به چاپ و صحافی کتاب داشته باشد اما بخش عمده صنعت چاپ به مسایل دیگری توجه دارد.)

 

برازش با بیان این‌که بخش عمده ای آینده صنعت چاپ به سمت بسته بندی است، گفت: تکنولوژی چاپ امروز تفاوت بسیاری با گذشته وجود دارد حتی در حوزه کتاب هم دیگر شمارگان چند هزاری وجود ندارد و به سمت چاپ دیجیتالی و شمارگان چند صد هزارتایی حرکت می کند.

 

وی با اشاره به این که حرکت در راستای تحول صنعت چاپ مدرن و جدید برنامه ریزی و نگاه جدیدی را می طلبد، اظهار کرد: این تحولات اجتماعی و تکنولوژیکی با توجه حضور نخبگان دانش آموخته این رشته می تواند قابل برنامه ریزی باشد و امیدواریم بتوانیم از این صنعت استفاده کنیم.

 

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان این که حال و آینده صنعت چاپ و نشر دغدغه ماست، عنوان کرد: امیدواریم حال را به درستی پیش ببریم و آینده را به خوبی ترسیم کنیم تا از طریق جایگاه علمی و حقوقی صنعت چاپ و نشر ایران بتوانیم این کمک را پیش ببریم.

برازش در این مراسم درپاسخ به پرسش یکی از دانش آموختگان صنعت چاپ کشور درباره معضل بزرگ دانشگاهیان این رشته و جذب نشدن آن ها به مشاغل مرتبط با رشته خود و لزوم اجبار چاپخانه ها برای به کارگیری دانش آموختگان این رشته گفت: یکی از مسایل اساسی چاپ و نشر آموزش است. به طور حتم در حوزه چاپ؛ چاپخانه هایی که برخی از آن ها میلیاردها تومان سرمایه گذاشتند، افراد نخبه و مسلط بر این حوزه را به کار می گیرند.

 

وی با اشاره به نقل قول گروهی از چاپخانه داران مبنی بر نگرانی آن ها از نبودن افراد حرفه ای در صنعت چاپ گفت: به نظر می رسد باید بازنگری در به کارگیری افراد در صنعت چاپ داشته باشیم زیرا گاهی مسیری که افراد را به این صنعت رسانده، اشتباه است. این تعارض در اختلاف رشته تحصیلی افرادی که در مقطع کارشناسی یک رشته را می خوانند و در مقاطع دیگر وارد چاپ می شوند به وضوح دیده می شود.

 

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که نخست افرادی که وارد صنعت چاپ می شوند باید با تحصیلات پایه ای و مرتبط در مقاطع تکمیلی وارد این صنعت شوند، گفت: این افراد و دانش آموختگان باید در ارتباط با صنف باشند و درگیر شدن صنف و چاپخانه های بزرگ این صنعت درشهر با مبحث آموزش باعث می شود جذب و آموزش راحت تر صورت می گیرد.

وی با بیان این که کار اجباری و الزام کردن چاپخانه داران برای به کارگیری نیروهای دانش آموخته این صنعت اجباری نیست، گفت: فردی که تخصص داشته باشد چاپخانه داران زیادی خواهان جذبش هستند اما مسیر باید اساسی درست شود.

 

برازش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ایجاد رتبه بندی و باز آموزی چاپخانه ها گفت: تشکیل کارگروه های تخصصی که شامل آموزش، ساخت و تولید، ( کمک به ساخت و تولید دستگاه های ساده این صنعت)، قوانین و مقررات (برای بازنگری برخی قانون ها)، تجارت( واردات و صادرات)، یک ضرورت است.

 

وی با اشاره به این که این پیشنهاد باید در کارگروه های تخصصی ارزایابی شود، اظهار کرد: مساله رتبه بندی بسیار ظریف است زیرا باید مشخص شود این رتبه بندی از سوی چه اتحادیه یا صنفی و بر اساس معیار های کمی یا کیفی صورت بگیرد تا محل اما و اگر نباشد.

 

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که موافق جلسات غیر همگون است، گفت: جلسات نقد و بررسی باید با ارایه نظرات مختلف، دیدگاه های پیشنهادی را ارزیابی کند.

 

وی با بیان این که یک کمیسیون فنی در صنعت چاپ و نشر کشور باید تشکیل شود، اظهار کرد: این کمیسیون باید مشخص کند چه ابزار هایی در حوزه صنعت چاپ کشور باید تولید شود یا وارد شود و با ترغیب صاحبان صنعت و تولید کنندگان مانند معافیت از مالیات؛ ابزار های قابل تولید در کشور تولید شوند.

 

برازش با اشاره به تشکیل پیشنهاد پنج کارگروه تخصصی در صنعت چاپ و نشر کشور عنوان کرد: کارگروه توسعه تجارت، حقوقی، قوانین، آموزش ، صنعت و پژوهش، مدیریت راهبردی و آینده نگری است و پیشنهاد من تشکیل کارگروه ساخت و تولید و کمیسیون فنی در کنار این کارگروه ها است.

 

 

وی گفت: بهترین راه ساماندهی برای آموزش صنعت چاپ و نشر کشور تعامل دانشگاه و صنف های دانه درشت صنعت چاپ است و اگر تصمیم گیرنده در صنعت چاپ یک نفر پشت میز نشین باشند به جایی نمی رسند.

 

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چاپخانه هایی که امکانات و توان مالی بالایی دارند، عنوان کرد: صنف های بزرگ و کلان صنعت چاپ اگر وارد آموزش این صنعت شوند، تاثیر گذار خواهد بود.

 

وی با بیان این که تفکر استراتژیک و توسعه پایدار در صنعت چاپ این است که روندی را ایجاد کنیم که ماندگار باشد، گفت: اگر دانه درشت های صنف را وارد آموزش کنیم. سپس شیوه جذب دانش آموختگان در رشته های مرتبط با صنعت بازنگری شود و در عین حال استادان از نظر جایگاه علمی ارتقا پیدا کنند، این صنعت بدون کمک دولت هم پیش می رود.

 

برازش با اشاره به برگزاری جلسات مداوم ماهیانه با اهالی چاپ و نشر کشور اظهار کرد: دستاورد های این دفتر فارغ از فعالیت کارگروه ها با حضور اصناف و انجمن های مختلف در قابل جلسه های مداوم عرضه شود.

 

وی اظهار کرد: دانشجو باید با صنف ارتباط منطقی داشته باشد. نکته دیگر این است که دانشگاه ها باید بودجه پژوهشی را صرف کارهای دیگر نکنند و در این زمینه باید این اعتبار داده شده، پیگیری شود.

 

برازش با بیان این که اگر بتوانیم در مقاطع تحصیلات عالی به ویژه دکترا پایان نامه های خود را به سمت صنعت چاپ و بسته بندی پیش ببرند، عنوان کرد: اکنون در مقطع تحصیلات عالی مشکل کمبود استاد با مدرک دکترای داریم.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه