PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

ورود ماشین آلات مستهلک بلای جان صنعت چاپ

عضو گروه چاپ پارسا در شهر گِراش استان فارس گفت: در سراسر استان فارس ماشین آلات بزرگ نداریم و چاپخانه‌داران این ناحیه مجبورند چاپ آثار با شمارگان بیش از پنج هزار نسخه را به استان‌های اصفهان، تهران و قم ارسال کنند.

عضو گروه چاپ پارسا در شهر گِراش استان فارس گفت: در سراسر استان فارس ماشین آلات بزرگ نداریم و چاپخانه‌داران این ناحیه مجبورند چاپ آثار با شمارگان بیش از پنج هزار نسخه را به استان‌های اصفهان، تهران و قم ارسال کنند.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بند ی ایران ،حسین عالمی عنوان کرد: شهر گراش در جنوب استان فارس قرار دارد. در این شهر کوچک تعداد محدودی چاپخانه دایرند که همگی زیرنظر اتحادیه‌های عکاسان، لوازم التحریر و رایانه اداره می‌شوند.

 

وی ادامه داد: مشکل چاپخانه‌داران شهر گراش، نبود اتحادیه چاپخانه‌داران است زیرا اگر از داشتن این اتحادیه بهره می‌بردیم، نیازی به ارسال آثار برای چاپ با شمارگان بالا در شهرهای اصفهان، تهران و قم نبود و از سوی اتحادیه این مشکل را حل می‌کردیم.

 

عضو گروه چاپ پارسا با بیان این‌که گراش شهر کوچکی است و اغلب اصناف زیر نظر اتحادیه‌ای بی ارتباط با فعالیت اصلی‌شان اداره می‌شوند، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات چاپخانه‌داران مناطق دور از پایتخت، هزینه‌های هنگفت تعمیر دستگاه‌های چاپ است.

 

وی افزود: اغلب ماشین آلات صنعت چاپ ایران، دستگاه‌های کارکرده و دست چندم کشورهای اروپایی است که به ایران وارد شده‌اند. این ماشین آلات در سالها در كشور ديگري به مدت زمان زیادی كاركرده و تقریبا مستهلک شده و پس از ورود به ایران به تدریج به استهلاک می‌افتند و تبدیل به آهن پاره می شوند.

 

 هنگامی که برای تعمیر آن‌های به شرکت‌های تخصصی اقدام می‌کنیم؛ ابتدا باید دستمزد تعیین شده و سپس هزینه رفت و آمد تعمیرکاران و مکان اقامت آنان تامین شود تا آنان برای تعمیر دستگاه‌های چاپ اقدام کنند.

 

عالمی در پاسخ به این سوال که «آیا در چاپخانه پارسا کتاب هم تولید می‌کنید؟» گفت: چاپ کتاب نیاز به مجوز و نیروی متخصص دارد که این شرایط به آسانی در هر چاپخانه‌ای فراهم نمی‌شود. بنابراین، نویسندگان بومی شهر گراش آثار خود را زیر نظر انجمن نویسندگان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشارات استان‌هاي هم جوار می‌سپرند.

 

وی با ابراز ناخرسندی از فعالیت واحدهای خدمات رایانه‌ای، بیان کرد: اکنون در شهر گراش هر کسی که نسبت به فتوشاپ و word قدری اطلاع می‌یابد، دفتر خدمات رایانه‌ای می‌زند که با فعالیت‌شان كار چاپخانه داران را مختل می‌کنند. فعالیت آنان سبب ورشکستگی و انزوای چاپخانه‌داران شده و به نظر می‌رسد مسوولان اماکن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصناف برای سامان بخشیدن به شرایط این صنعت باید با یکدیگر همکاری کنند.

 

عالمی در پایان پیشنهاد داد: همچنین ضرورت دارد مسوولان نسبت به ارایه وام با سود پایین برای احیای صنعت چاپ در مناطق دور از پایتخت اقدام کنند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه