PAPNA.ir ...

کاتال تلگرام

اکسپو پک غول چاپ و بسته بندی در لوکزامبورگ تاسیس شد

اتکای بیش از حد به اقتصاد نفتی و عدم توجه به حضور مستمر در بازارهای منطقه ای و بین المللی موجب عقب ماندگی صنعت چاپ و بسته بندی ایران شده و در حال حاضر این صنعت با الفبای تجارت جهانی بیگانه است.

اتکای بیش از حد به اقتصاد نفتی و عدم توجه به حضور مستمر در بازارهای منطقه ای و بین المللی موجب عقب ماندگی صنعت چاپ و بسته بندی ایران شده و در حال حاضر این صنعت با الفبای تجارت جهانی بیگانه است.

 

به گزارش آژانس خبری چاپ و بست بندی ایران ، احمدعلی حقی مدیر عامل ایحا گستر شمابا بیان این مطلب افزود: در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را به واسطه توسعه و پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی به دست می آورند، اما سهم ایران از بازار تجارت جهانی این صنعت به قدری ناچیز است که نمی توان برآورد مشخصی از اعداد و ارقام مرتبط با آن استخراج کرد.

 

وی افزود: بر اساس آمارهای معتبر بین المللی ارزش چاپ و بسته بندی در سراسر جهان در سال 2010 معادل 424 میلیارد دلار اعلام شده است كه قاره آسیا  27درصد از سهم بازار جهانی به ارزش 114 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد ه است.

 

این عضو فعال اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ گفت: از سهم بازار آسیا ، ژاپن با 48درصد به ارزش 55 میلیارد دلار، چین با 32درصد به ارزش 36 میلیارد دلار ، هند با 12درصد با ارزش 14 میلیارد دلار، كه باقیمانده بازار آسیا 8درصد به ارزش 9 میلیارد دلار می شد  و سهم جمهوری اسلامی کمتر از 1 درصد است.

 

حقی خاطر نشان کرد: در سال 2012 ارزش بسته بندی هوشمند، معادل 4.8 میلیارد دلار بود، اما پیش بینی می شود در سال 2014 غیر هوشمند به رقمی معادل 597 میلیارد دلار برسد و  در سال 2016 نیز رقمی در حدود 845 میلیارد دلار را بالغ خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت ایحا گستر شمال افزود: در حالی که ارزش سهم بازار بخش دیگر چاپ ، تا سال 2016 درست برعكس پیش بینی می شود یعنی چاپ و نشر با 11.1 درصد كاهش و چاپ مطبوعات هم با 14.5 درصد كاهش در ابعاد جهانی مواجه می شود.

 

وی گفت: برخلاف تصور رایج ، باید گفت صنعت چاپ فقط چاپ كتاب، مطبوعات ، فرمت ها و پوسترها و دیگر اقلام دم دستی نیست بلكه چاپ و بسته بندی به عنوان فرا صنعت تاثیر مستقیم در تولید ناخالص ملی و توسعه  صادرات غیر نفتی دارد و مصداق بارز آن صادرات 1000 میلیون دلاری صنعت شیرینی و شكلات در سال های گذشته است كه می توان آن را دست آورد مستقیم صنعت چاپ و بسته بندی كشور دانست .

 

عضو اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ خاطر نشان کرد: اخیرا پنج شركت بزرگ جهان شامل دو شركت آلمانی، دو شركت انگلیسی و یك شركت آمریكایی ادغام شده و یكی از بزرگترین مراكز چاپ و بسته بندی جهان را  بنام شركت اكسپو پك هلدینگ در لوكزامبورگ تاسیس کردند كه با  8650  نفر پرسنل و بیش از 63 مركز بسته بندی جهانی و پیش بینی درآمد سالانه2.5 میلیارد دلار در بخش بسته بندی  منعطف و غیرمنعطف فعالیت خود را آغاز  كرد.

 

وی با بیان اینکه این هلدینگ تحت نظارت یک مدیر آمریکایی به عنوان مدیر ارشد اجرایی، اداره می شود، افزود: جالب توجه این که هلدینگ نیروی کار خود را از چین و هند، نقدینگی را از ژاپن با بهره صفر درصد، تیم تحقیق و توسعه خود را از آمریکا و انگلیس تامین کرده و برای عدم پرداخت مالیات مکان اصلی خود را در لوگزامبورگ تعیین کرده است.

 

وی با اشاره به عقب ماندگی های این صنعت در ایران افزود: صنایع چاپ و بسته‌بندی كشور برای رقابت با رقبای خارجی خود باید مورد حمایت قرار گیرند و باید به این صنعت كمك شود تا در مدرسه تجارت جهانی ثبت نام و تحصیل كند.

 

حقی با بیان راهکارهای توسعه صنعت چاپ و بسته بندی، افزود: سیاست‏های مالیاتی، تامین اجتماعی، کار، بانکی ، گمركی و اداری برای  بخش تولید باید تغییر یابد و با دیگر بخش ها متفاوت باشد زیرا در حال حاضر بخش زیادی از واحدهای تولیدی که ورشکسته شده اند و یا در معرض ورشکستگی قرار دارند درگیر با همین نهادها و بهانه ها هستند.

 

مدیرعامل ایحا گستر شمال تصریح کرد: سودهای مرکب در همه بخش ها، شیرازه واحدهای تولیدی را از هم گسیخته و هزینه های انرژی نیز بسیار سنگین هستند و هر لحظه بنگاه ها تهدید به قطع این نوع خدمات می شوند.

 

وی با بیان اینکه بانک ها به تولید نقدینگی لازم را تزریق نمی کنند و آنها را نادیده گرفته اند، افزود: تولید در کشور با  رویکردی که بانک ها دارند وضعیت و دوران سختی را سپری می کند و اگر تدابیری از سوی دولت محترم اتخاذ نشود اقتصاد كشور انتهایی با انتحار خواهد داشت. اطلاعات موجود نشان می دهد به طور متوسط میزان تامین مالی از منابع غیررسمی شش برابر میزان تامین مالی آنهم نه بصورت تسهیلات بلكه بصورت مشاركت سرمایه گذاری بجای مشاركت در سود  از سوی نهادهای غیر بانكی صورت می گیرد و این بزرگ ترین تهدید برای سیستم تولید و اقتصاد کشور است.

 

جهت تامین و تزریق نقدینگی به بخش تولید و تضمین در برگشت پول به سیستم بانکی ، باید نرخ سود بانکی حداقل برای این بخش  حتما یک رقمی برای یك سال  باشد و زمان تنفس بین 3 تا 5 سال و زمان باز پرداخت تسهیلات بین 10 تا 15 سال در نظر گرفته شود و شرایط استمهال برای حمایت از شرکت های فعال و توانمند تولیدی ملحوظ گردد تا نقطه سر بسر از نظر مالی توجیه پذیر باشد.

 

وی لازمه حضور قدرتمندانه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی را توسعه صنعت چاپ و بسته بندی ذکر کرد و افزود: تا زمانی که این چالش ها پیش روی تولیدکنندگان و صاحبان این صنعت قرار داشته باشد و مسیر توسعه آن هموار نشود، نمی توان ابزار و وسایل حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی را فراهم کرد.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

نوشتن دیدگاه